امام زاده حمزه رضا(ع) شهر زیارت، مقدس ترین زیارتگاه مردم شیروان

امام زاده حمزه رضا(ع) شهر زیارت، مقدس ترین زیارتگاه مردم شیروان است که در ایام ملی و مذهبی و مناسبت ها میزبان خیل عظیمی از مردم و زائرین است.

 خبرگزاری شبستان _شیروان؛  امام زاده حمزه رضا(ع) واقع در شهر "زیارت" که در مجاورت دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی قرار گرفته مهمترین زیارتگاه اهالی شیروان است که مردم در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی به آن رو می آورند.

 

 

شهر زیارت در پنج کیلومتری شمال غربی شهر شیروان در حاشیه محور ارتباطی شیروان - بجنورد قرار دارد که تا چند سال  گذشته بزرگترین روستای شیروان بود اما بر اساس مصوبه هیات دولت پیشین به شهر ارتقا یافت.

 

 

 مرقد مطهر حضرت امامزاده حمزه رضا (ع) برادر بزرگوار امام رضا (ع) این مکان را به قبله آمال شهروندان شیروانی و برخی از نواحی مجاور تبدیل کرده است که با توجه به آثار تاریخی چهار تاقی تیموری و قبور شهدای انقلاب اسلامی که در جوار امام زاده واقع است در حال حاضر بیشترین زائر و گردشگر دارد.

 

 

به خاطر این مکان مذهبی و مقدس و با توجه به اینکه در مسیر زائرین قرار گرفته هر ساله و در تمام فصول سال شاهد استقبال خیل عظیمی از گردشگران و زائران و ماندگاری آنان در این مکان هستیم.

 

 

علاوه بر خیل زائران بارگاه امامزاده حمزه رضا (ع) ، مردم دارالمصلین شیروان با تقدیم 637 شهید در دوران دفاع مقدس و قبور شهدای گرانقدر و از دست رفتگان خود در عصر روزهای پنجشنبه و شب جمعه که برای زیارت اهل قبوربه این مکان می روند و با خواندن قرآن، فاتحه، توزیع کردن خیرات و زیارت مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) به مکانی شلوغ و پرازدحام تبدیل شده است.

 

 

همچنین آیین تحویل سال نو هر ساله، طرح آرامش بهاری، برگزاری مراسمات شهرستان در مناسبت ملی مذهبی، برگزاری مراسم شب های قدر و دعای هر شب در ماه مبارک رمضان، مراسم برگزاری عید سعید فطر، برگزاری دعای کمیل در شب های جمعه، برگزاری محفل انس با قرآن، برگزاری مسابقات قرآنی در این مکان مقدس برگزار می شود.

 

 

آثار و بناهای تاریخی زیارت؛

 مقبره امام زاده حمزه رضا(ع):

 این بنای تاریخی مرکب از حرم چهارگوش در وسط که طول هر ضلع آن هشت متر و با واحدهای پیرامون به وسیله درگاه هایی به عمق زیاد در ارتباط است.

 


مقبره امام زاده دارای هیئت امناء و خادمین افتخاری در شیفت های متفاوت است.

 


این مقبره گنبد آجری دو پوشه دارد که داخل گنبد مقرنس کاری و آیینه کاری است و ضریح امام زاده مطلا است که این بنای تاریخی مربوط به دوره غزنویان با ثبت 704 آثار ملی می باشد.

 


چهار تاقی تیموری:

 این بنای تاریخی شهر زیارت در سال 785 هجری قمری احداث شده است و نمای خارجی آن هشت ضلعی و قسمت داخلی چهار گوش است و مربوط به دوره تیموریان می باشد.

 

 

 بنای چهار تاقی در قسمت شمال شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) واقع شده و به جهت تعمیراتی که در چند سال قبل صورت گرفته بویژه از نظر استحکام بنا در آجر چینی(سفت کاری) اوضاع مساعدی دارد.




کشمش شهر زیارت مرغوب ترین کشمش منطقه است


مشاغل عمده و اصلی مردم زیارت زراعت، باغداری، دامداری،صنایع دستی و کارگری است که نوع کشت آبی و دیم و محصولات عمده زراعی شامل: غلات(گندم و جو)، گیاهان صنعتی(چغندر)، صیفی جات، حبوبات و محصولات عمده باغی آن انگور(کشمش)، سیب زمینی، گردو و ... است.
 

 

آداب و رسوم محلی مردم زیارت:

مراسم عید سعید فطر و برگزاری مسابقات کشتی باچوخه از قدیم الایام با سابقه دویست ساله دو سنت معروف مردم زیارت در جوار مرقد مطهر امام زاده حمزه رضا(ع) می باشد که همه ساله باشکوه تر از گذشته و با استقبال بیش از بیش مردم و مسافران از اقصی نقاط انجام می گیرد.

 

 


عید فطر: چند روز قبل از عید فطر مردم آماده می شوند تا با اعلام شرعی عید فطر از اقصی نقاط کشور شهری و روستایی هر چه زودتر خودشان را به مجاور مرقد مطهر امام زاده برسانند تا پس از برگزاری مراسم تحویل عید فطر و برگزاری نماز عید در دیگر برنامه های مذهبی و دینی( شبیه خوانی، پهلوانی، پرده خوانی و...) پرداخت و فطریه و وظایف شرعی خود را در بازار روز عید فطر که بزرگترین بازار در سطح استان می باشد مبادرت به خرید نمایند.

 

 

در این بازارچه که در روز عید فطر برگزار می شود از تمام محصولات شهرستان شامل صنایع دستی، گلیم، قالیچه، انواع خوراکی های محلی مانند آش رشته، فطیر، انواع شیرینی ها و لباس های بومی و ... در غرفه های منظم در معرض دید و خرید علاقه مندان قرار می گیرد که مردم استقبال و خرید خوبی از این بازارچه دارند.

 


کشتی باچوخه زیارت:

 برگزاری کشتی باچوخه دارای سابقه طولانی با قدمت 200 ساله دارد که در سال 1391 پنجامین دوره مسابقات کشتی باچوخه عید فطر در زیارت با شکوه و شرکت تمام پهلوانان کشتی کشور برگزار شد.

 

 

اخیرا قرار است طرح میقات الرضا(ع) در این امام زاده شاخص شهرستان به اجرا در آید که تاکنون چندین جلسه در این خصوص با حضور مسئولان شهرستانی و استانی در این مکان برگزار شده است.

 

 

بارگاه امامزاده حمزه رضا (ع) در 6 کیلومتری غرب شهرستان شیروان در محدوده شهر 'زیارت' قرار دارد.

 

 

 

کد خبر 1039737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha