سلاح ما باید در نصرت و باور داشتن امام باشد/ نظام جمهوری اسلامی، نظام الهی است

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه ما باید قدر انقلاب اسلامی و نظام را بدانیم، توصیه کرد: مبادا کسی بیراهه برود و راه کسی را ببندد، مبادا کسی به دام اختلاس نجومی بیفتد، نظام جمهوری اسلامی، نظام الهی است، قدر این نظام را بدانید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «عبدالله جوادی آملی» امروز (جمعه،‌ ۶ فروردین)‌ در پیام تصویری به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، عنوان کرد: جریان امامت، جامعه را از هر جاهلیت کهنه و یا نو نجات می‌دهد همانطور که اسلام به وسیله وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله عرضه شد و جامعه جاهلیت را از جهل نجات داد، زمان ظهور ولی عصر ارواحنا فداه هم به این صورت است.

 

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: اگر کسی امام عصر خود را نشناسد، در جاهلیت به سر می‌برد، حتی اگر در زمان اسلام به سر ببرد، همانطور که در روایت داریم: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة».

 

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه امام معصوم علیه‌السلام، امام امامت خود را از چند راه می‌فهمد، امت نیز امامت امام را با برهان و دلیل معتبر عقلی و نقلی می‌فهمد، گفت: از وجود مبارک امام رضا علیه‌السلام پرسیدند شما از کجا می‌فهمید امام قبلی رحلت کرده و شما به امامت بار یافتید، فرمودند خداوند متعال به ما الهام می‌کند؛ این راه الهام به صورت‌های گوناگون ظهور می‌کند.

 

وی افزود: از امام علی النقی علیه‌السلام سوال کردند وقتی امام نهم رحلت کردند شما از کجا فهمیدید به امامت رسیدید، فرمودند یک ذلتی در خود احساس می‌کنیم که می‌فهمیم به مقامی بار یافتیم، این بیان نورانی خیلی بلند است؛ وقتی انسان از خودی خود می‌افتد و هیچ حجابی بین خود و معرفت خود نمی یابد، عظمت و شکوه خدا را می‌بیند و لاغیر؛ اگر کسی گفت تو خود حجاب خودی، از این بیان نورانی گرفته است.

 

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حجاب بین خلق و خالق، خود خلق است، ابراز داشت: اگر کسی ذلت محض احساس کند، معلوم می‌شود که خود را نمی بیند، بنابراین خدا را با چشم دل مشاهده می‌کند و از الهامات الهی بهره مند می‌شود؛ وقتی انسان خود را می‌بیند، این حجاب باعث می‌شود که از معارف الهی بازبماند.

 

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: امت اگر بخواهد امامت امام معصوم علیه‌السلام را بفهمد یا به صورت حضوری می‌پرسد و یا با براهین و دلایل عقلی و نقلی تام امامت امام را می‌شناسند، اگر انسان امام شناس و امامت شناس نباشد زندگی او زندگی جاهلیت است زیرا مرگ، عصاره حیات است و اگر مرگ مرگ جاهلی است روشن می‌شود که حیات او حیات جاهلی بوده است.

 

وی اضافه کرد: درباره وجود مبارک امام عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و معرفت حضرت، راه‌های فراوانی از جمله از طریق ادعیه، زیارت و امام شناسی نقلی و مانند آن وجود دارد، در برخی از ادعیه درباره وجود مبارک امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آمده که دین وقتی نظم می‌پذیرد که امام حکومت کند و آنچه را امام انجام می‌دهد که خدا اراده کرده است؛ زیرا دل‌های مطهر ائمه اطهار علیهم‌السلام آشیانه اراده الهی هستند.

 

مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: در برخی ادعیه و زیارت‌ها به بارگاه امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف که می‌رسیم به جمیع شئون حضرت سلام عرض می‌کنیم: «السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ؛ سلام بر تو هنگامی که برمی‌خیزی، سلام بر تو زمانی که می‌نشینی، سلام بر تو وقتی که می‌خوانی و بیان می‌کنی، سلام بر تو هنگامی که نماز می‌خوانی و قنوت به جا می‌آوری، سلام بر تو زمانی که رکوع و سجود می‌نمایی». چون وجود مبارک امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف حجت بالغه الهی و مظهر ذات اقدس الهی است و شئون الهی را از شئون مبارک حضرت حجت کشف می‌کنیم، لذا بر همه شئون حضرت عرض ادب می‌کنیم و سلام می‌فرستیم.

 

آیت الله جوادی آملی گفت: ما اظهار می‌کنیم که به تمام شئون و جبروت شما نیازمندیم. شما هر نقص و کمبودی را جبران می‌کنید و ما به همه شئون شما عرض ادب داریم و به همه جبروت شما عرض ارادت داریم؛ حضرت ولی عصر ارواحنا فداه که مظهر همه شئون و جبروت است، به تک تک شئون حضرت عرض ارادت داریم.

 

وی تصریح کرد: اهل بیت علیهم‌السلام آینه الهی هستند و این آینه از خود چیزی ندارد مگر اینکه اراده الهی را نشان می‌دهد، امام سجاد علیه‌السلام بر بالای منبر شام فرمودند در تمام روی زمین مردی به عظمت  من نیست و درست فرمودند؛ همین امام سجاد علیه‌السلام در پایان دعای عرفه صحیفه سجادیه می‌فرماید خدایا از من موجودی ضعیف تر در عالم نیست، زیرا حضرت خود را نمی بیند، بلکه محبوب، معبود و خالق خود را می‌بیند و تمام اراده خدا در اراده حضرت ظهور دارد.

 

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه دین خدا به وسیله امام نظم پیدا می‌کند و در جمیع حالات آن حضرت عرض ارادت می‌شود، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «آنچه من انجام می‌دهد و می‌گویم، دین خود را از مناسک و رفتار و گفتار من بگیرید»؛ اینها یک علم غیب فراوانی دارند که حد و حصر ندارد و آن علم غیب، معیار حکم فقهی نیست.

 

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: امام هادی علیه‌السلام فرمودند ما ذلتی در خود احساس می‌کنیم تا می‌فهمیم به مقام امامت رسیدیم؛ گاهی انسان ورشکسته دنیا، احساس خفت و خواری می‌کند که این ذلت مذمومی است که دامنگیر او شده است، گاهی هم ذلت محمودی است که خضوع در بارگاه کبریایی را جلوه می‌کند و ذلت محمود و ممدوح است.

 

وی یادآور شد: شاگردان ائمه هم اگر ذلتی را در خود احساس کنند، می‌فهمند که امام خود را شناختند. اگر آن ذلت در انسان پیدا شد و نسبت به بارگاه ملکوتی امام عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باید خوشحال باشیم امام خود را شناختیم.

 

مرجع تقلید شیعیان خاطر نشان کرد: تنها نماز وحج نیست، بلکه سیره، سنت، قول، فعل و تقریر ایشان و هر چه به عنوان تبیین حکم الهی و تشریع وظیفه بیان شده، حجت بالغه الهی می‌شود. رفتار و قول ائمه اطهار علیهم‌السلام اسوه ما هستند و این برکت باعث شد که نظام اسلامی سامان پذیرد، خدا امام و شهدا را با انبیای الهی محشور کند که این راه را فهمیدند، باور و عمل کردند و ما امروز در جوار مائده این پاکان نشستیم.

 

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه ما باید قدر انقلاب اسلامی و نظام را بدانیم، توصیه کرد: مبادا کسی بیراهه برود و راه کسی را ببندد، مبادا کسی به دام اختلاس نجومی بیفتد، نظام جمهوری اسلامی، نظام الهی است، قدر این نظام را بدانید.  

 

وی تصریح کرد: امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از ما وظیفه ای می‌طلبد که باید در بارگاه ایشان انجام دهیم، اگر کسی عالم نباشد، مرگ او مرگ جاهلی است، اگر عالم باشد اما جهالت عملی دامنگیر او شده است، امام شناس نیست و مرگ او مرگ جاهلیت است.

 

مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: امام معصوم علیه‌السلام، مظهر اراده الهی است و آنچه می‌گوید و آنچه انجام می‌دهد، دستور خداوند است و لاغیر و این کار اساسی است که امام شناس باید عارف و آگاه باشد و بعد از علم، عمل کند و بعد آن را منتشر کند.

 

آیت الله جوادی آملی یادآور شد: در دعاها مطالب را به ما یاد می‌دهند، در دعاهای مربوط به امام حجت عرض می‌کنیم: «اللَّهُمَّ کَمَا جَعَلْتَ قَلْبِی بِذِکْرِهِ مَعْمُورا فَاجْعَلْ سِلاحِی بِنُصْرَتِهِ مَشْهُورا»؛ خدایا این دل را تو مؤمن کردی و قابلیتی به ما دادی ما امام امت را قبول کردیم، این دل مرده با ایمان زنده کردی با نام و یاد و دین خودت این دل مرده را مأمور و آباد و روشن و شفاف کردی توفیق ده تا اسلحه ما برای یاری ولی عصر از غلاف بیرون بیاید.

 

وی تأکید کرد: این شمسیر اگر در غلاف باشد به نصرت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نمیاید. اگر کسی باید سخن حق بگوید، تبیین کند، عوام را عالم کند، این زبان در دهان نباشد، این قلم در جیب نباشد و از خدا می‌خواهیم این قلم، زبان و سلاح ما را بیرون بیاورد که دشمن علیه امام و امامت سخنی نگوید. این سلاح ما باید در نصرت و یاری و باور داشتن امامت باشد.

 

مرجع تقلید شیعیان بیان داشت: یکی از ادعیه مربوط به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف این است که: خدایا دل را به یاد خود آباد کردی، توفیق ده قدم و قلم و سخن ما در معرض یاری ولی عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه باشد، آنکه علمش در خدمت ولی عصر نیست و سلاحش در خدمت ولی عصر نیست، اهل این دعا نیست.

 

آیت الله جوادی آملی در پایان اظهار داشت: امیدواریم به لطف ذات اقدس الهی و برکت وجود امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، این نظام را به صاحب اصلی تقدیم کنیم.

 

کد خبر 1040518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha