وظیفه نظام جمهوری اسلامی، ایجاد جامعه مستخلف «من‌‌الرسول» و «علوی» است

آیت‌الله اراکی گفت: ما اگر بخواهیم وظیفه خود را در جمهوری اسلامی تعریف کنیم، جامعه باید به جایی برسد که مِن رسول‌الله و مِن علی‌بن‌ابی‌طالب شود و اگر اینچنین شد، این جامعه شایستگی خلافت جمعی بر کره زمین را دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «محسن اراکی» عصر امروز (جمعه، 6 فروردین) در شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، به سه اصل اشاره و عنوان کرد: اصل نخستین، اصل استخلاف بشر بر کره زمین و اصل جانشین کردن انسان از سوی خدای متعال و برگزیدن انسان برای جانشینی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مأموریت انسان در خلافت الهی بر جهان هستی، گفت: جانشینی خدای متعال به معنای فرمان خدا را بر جهان هستی برقرار کردن و اقامه عدل است که اجرای فرمان خدا و برقراری حکم خدا را به عهده می‌گیرد.

 

آیت الله اراکی افزود: با توجه به آیات قرآن کریم، کارکرد و عمل خداوند در جهان دو عمل است از جمله عمل خلقی یا قوانین تکوینی و عمل امری یا قوانین تشریعی، همانطور که خداوند می‌فرماید: «لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ »؛ در این عالم، آدمی جانشین خدا در کره زمین است تا فرمان تشریع الهی را در زمین اجرا کند.

 

وی یادآور شد: جانشینی یا استخلاف دو مرحله دارد، مرحله نخستین استخلاف فردی است که خداوند متعال فردی را که اکمل انسان‌ها و مطیع محض خدا و امانتدار امر الهی است، خلیفه بر روی زمین قرار می‌دهد، امانتداری که هم امانتدار در فهم و تبیین است و هم امر الهی را اجرا می‌کند.

 

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شخصی که امانتدار امر الهی است خلیفه خدا بر زمین می‌شود و اولین مأموریت این فرد این است که جامعه مرکزی امانتدار امر الهی بپروراند و به وجود آورد. این هسته مرکزی همان جامعه مرکزی است که مستخلف می‌شود.

 

آیت الله اراکی به آیه 143 سوره بقره اشاره کرد و گفت: خداوند می‌فرماید: «وَكَذلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَيَكونَ الرَّسولُ عَلَيكُم شَهيدًا؛ همان‌گونه (که قبله شما، یک قبله میانه است) شما را نیز، امت میانه‌ای قرار دادیم (در حد اعتدال، میان افراط و تفریط؛) تا بر مردم گواه باشید؛ و پیامبر هم بر شما گواه است»؛ این آیات اشاره به این نوع استخلاف شده است.

 

وی با اشاره به اینکه استخلاف فردی تا قیامت ادامه دارد، تصریح کرد: اوج استخلاف الهی، استخلافی است که غایت نهایی را محقق می‌کند؛ این فرمان الهی او را برای مقام امامت شایسته کرده است. از این استخلاف فردی، اسختلاف جمعی برمی خیزد که سخن دامنه داری است و شامل سیر پرورش جامعه مستخلف و جامعه مأمور و عدل «مِنَ الرّسول» می‌شود.

 

استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: مستخلف الهی و مستخلف یگانه و بی نظیر در جمع انسان ها، کاری می‌کند که اجتماع به وجود آمده، پاره ای از شخصیت او هستند و بافتشان بافت او است. ما اگر بخواهیم وظیفه خود را در جمهوری اسلامی تعریف کنیم، بهترین مضمونی که می‌توان ارائه کرد، این هست که بافت اجتماعی به وجود آید که بافت علوی شود.

 

آیت الله اراکی با اشاره به فرموده شهید سلیمانی که «ما ملت امام حسینیم»، عنوان کرد: جامعه باید به جایی برسد که مِن رسول الله و مِن علی بن ابی‌طالب شود و اگر اینچنین شد، این جامعه مِن الامام و هم بافت با شخصیت امام می‌شود؛ جامعه ای که شایستگی خلافت جمعی را بر کره زمین دارد.

 

وی اظهار داشت: خداوند متعال برای اینکه امر خود را بر جامعه بشر اجرا کند، از طریق خلیفه فردی و سپس در خلافت جمعی دانسته که این خلافت جمعی در سایه خلافت فردی برپا خواهد شد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: خداوند دو وعده بزرگ برای صالحان در روی کره زمین داده است، صالحان همان خلیفه الله جمعی هستند؛ عبادی الصالحون همان امت مستخلفه الهی است که مِن الرسول و مِن الامام هستند.

 

آیت الله اراکی با بیان اینکه خداوند متعال عباد الله الصالحین را دو وعده داده و این دو سنت حتما تحقق می‌یابد، گفت: این دو وعده، وعده دنیوی و اخروی به وراثت بردن زمین است؛ خداوند متعال زمین را به این جمع واگذار می‌کند و همه امکانات زمین برای او شکوفا خواهد شد و همه قدرت‌ها و استعدادها به او داده خواهد شد. این وعده میراث داری زمین است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما زمین دنیوی و اخروی داریم؛ زمین دنیوی همین است که در در آن زندگی می‌کنیم، خداوند متعال می‌فرماید ما زمینی که شما در آن زندگی می‌کنید، دگرگون می‌کنیم و طرحی نو درمی اندازیم و زمین دوم از همین جهان کنونی تشکیل می‌شود.

 

عضو جامعه مدرسین افزود: زمین نخستین که همین کره امروزی است یک وعده دارد که «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»؛ این وعده به ارث نهادن همین زمین است. موضوع وعده اخروی میراث داری زمین نیز در سوره زمر شاره شده است.

 

آیت الله اراکی اضافه کرد: صالحان میراث دار وعده زمین نخستین می‌شوند و سرانجام تاریخ بشری به اینجا خواهد انجامید که جامعه مستخلف، حاکم و میراث دار این زمین خواهد شد و می‌تواند همه استعدادهای زمینی را به فعلیت برساند.

 

وی یادآور شد: میراث دار بودن معنای بیشتری از حاکمیت دارد، تمام آنچه را که زمین در درون دارد، از آن شما است و بشر در زمان میراث داری زمین توفیق پیدا می‌کند که از همه استعدادها بهره بجوید. ما در روایات داریم که خزاین ارض به دست حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه گشوده می‌شود و این به معنای میراث دار زمین بودن است.

 

استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم در ادامه گفت: اصل سوم، این است که پیدایش جامعه مستخلف در حدی که بتواند این وعده الهی را جامه عمل بپوشاند، مشروط به این است که جامعه ای پیدا شود که به دو میثاق الهی عمل کند تا جامعه من الرسول و جامعه لله ایجاد شود؛ این دو میقاق الهی شامل میثاق اطاعت از رسول و امام و میثاق نصرت و یاری است.

 

آیت الله اراکی عنوان کرد: در روایات تعابیر «لیس منّا» و «منّا» تکرار شده است. امام صادق علیه‌السلام به شخصی که خدمت حضرت رسید فرمودند: «سلمان منا اهل البیت»، سلمان نمونه جامعه ای است که می‌تواند وعده الهی را بر روی کره زمین پیاده کند.

 

وی بیان داشت: دو میثاق بزرگ الهی یکی اطاعت از رسول و دیگری نصرت و یاری، هم ریشه تکوینی دارند و هم در عالم تشریع باید تجدید شود. خداوند متعال ما را آفریده است، خداوند به جامعه ای که به میثاق اطاعت از رسول و نصرت و یاری امام پایبند هستند، وعده یاری داده است.

کد خبر 1040599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha