تورم نتیجه عدم استقلال بانک مرکزی است

مدیرکل اسبق بانک مرکزی گفت: وقتی رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور چاپ پول و پرداخت به بانک‌‎ها می‌کند استقلال بانک مرکزی عملا از بین می‌رود و حاصلش هم تورم و پیشی گرفتن نقدینگی از نرخ تولید است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، طهماسب مظاهری، مدیرکل اسبق بانک مرکزی در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد استقلال بانک مرکزی گفت: منظور ما از استقلال بانک مرکزی، مستقل شدن سیاست های پولی از سیاستهای بودجه ای دولت و همچنین از بازار سرمایه است.

وی بازار سرمایه، بودجه دولت و نظام پولی و بانکی را به عنوان سه پایه اصلی اقتصاد ایران خواند و افزود: استقلال بانک مرکزی یعنی سیاست های پولی تابع سیاست های مالی و بازار سرمایه نباشد بلکه مستقل باشد و ارزش پول ملی را حفظ کرده و اشتغال را نیز توسعه دهد.

مدیرکل اسبق بانک مرکزی یادآورشد: بانک مرکزی فقط در یک دوره کوتاه یعنی چند سال قبل انقلاب و بعد از انقلاب این استقلال را به دست آورد که نتایج پرخیر و برکت آن هم در آمارها و نمودارهای تولیدی مملکت مشخص است.

مظاهری افزود: البته در مدت کوتاهی هم که بنده در بانک مرکزی حضور داشتم با وجود فشارها مقاومت کردم و در یک سال خوشبختانه رشد نقدینگی اصلاح شد و بهبود پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مشکل اینجاست که دولت دکتر احمدی نژاد و روحانی به ویژه شخص رئیس جمهور، خودشان را صاحب و مالک و اختیاردار پول مردم در نظام بانکی می دانند و در قالب تسهیلات تکلیفی و اجباری و دستوری به بانکهای تجاری دستور می دهند که این میزان پول باید به شخص حقیقی یا حقوقی پرداخت شود.

مدیرکل اسبق بانک مرکزی بانک مرکزی ادامه داد: وقتی رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور چاپ پول و پرداخت به بانکها می کند نتیجه هم مشخص است؛ استقلال بانک مرکزی عملا از بین می رود و حاصلش هم پیشی گرفتن نقدینگی از نرخ تولید و تورم است.

مظاهری گفت: اگر رئیس بانک مرکزی بتواند استقلال را حفظ کند که البته قانون هم این اجازه را به او داده نتایج پرخیر و برکت هم حاصل خواهد شد اما اگر به هر دلیلی نتواند و یا نخواهد و منابع مالی بیش از حد توان اقتصاد را برای دولت تأمین کند نهایتاً مردم ضرر می کنند.

کد خبر 1049320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha