کتاب های شاعران بزرگ ایرانی ثمره عرفان در ادبیات است

قافله باشی گفت: ادبیات عرفانی که با افرادی مانند خواجه عبدالله انصاری و سنایی بزرگ وارد ادبیات ما شد، روح تازه ای بر ادبیات ما دمید و ثمره اش اشعار و کتاب های بزرگ عرفانی مولانا، سعدی و حافظ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «سید اسماعیل قافله باشی» در نشست ادبی هفت شهر عشق که امروز (چهارشنبه 8 اردیبهشت) به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: از زمانی که عرفان وارد ادبیات فارسی شد، گویی بر جسد مرده ای، روان وارد شد؛ ادبیات عرفانی که با افرادی مانند خواجه عبدالله انصاری و سنایی بزرگ وارد ادبیات ما شد، روح تازه ای بر ادبیات ما دمید و ثمره اش اشعار و کتاب های بزرگ عرفانی مولانا، سعدی و حافظ شد.

 

استاد زبان و ابیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین ادامه داد: ما ایرانی ها به ادبیات عرفانی افتخار می کنیم عرفان بخش بزرگ و مهم ادیان است، ما در ادیان فقه، اخلاق، فلسفه و حکمت و عرفان داریم و مغز دین عرفان است و این عرفان و مطالب سیر و سلوکی مانند عشق و محبت و غیره در لباس بسیار زیبای شعر و ادب فارسی ریخته شده است.

 

وی عنوان کرد: مولانا، حافظ، عراقی و سعدی ضمن اینکه عارف و عرفان شناس بودند و سیرو سلوک داشتند، ادیب بودند و این ادب را در بهترین حرف های عرفانی ریختند.

 

قافله باشی اعلام کرد: از مردم می خواهیم از ادبیات به خصوص ادبیات عرافانی نگذرند، وقتی مثنوی، حافظ، سعدی، صائب، شیخ عطار و سنایی داریم نباید یک لحظه بیکار بمانیم و یک بیت اشعار اینها تمام وجود انسان را می لرزاند.

 

وی با اشاره به ویژگی های عطار نیشابوی اظهار کرد: عرفان عطار در واقع دنباله عرفان سیرو سلوکی و عملی عالم اسلام و ایران است که با شخص بایزید بسطامی شروع شد، عرفان عملی بیشتر در ایران و خراسان رشد یافت  و در مقابل عرفان نظری در بغداد و بصره بیشتر بود و محور و مغز عرفان عملی عشق و سرمستی است که در اشعار سعدی، عطار و مولانا می بینیم.

 

استاد زبان و ابیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین یادآور شد: عطار حدیث ، روایت و قرآن می دانست و تا حدودی به فلسفه آشنایی داشت و ادیب بود، ضمن اینکه دارو فروش بود.

 

وی خاطر نشان کرد: عطار بسیار بزرگ بود و آثار زیادی دارد و البته در قله اش منطق الطیر قرار دارد البته دیگر آثارش هم خواندنی است که  خوب است همه افراد به مطالعه منطق الطیر بپردازند.

 

کد خبر 1051660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha