از ایده تا عمل مهندس الکترونیک برای تربیت حافظ قرآن در سایه کرونا

فعالان قرآنی برای دورنماندن دانش آموزان ازفضای حفظ قرآن درایام کرونایی، طرح‌هایی رابه‌صورت مجازی برای قرآن‌آموزان خود راه‌اندازی کرده‌اند تااز فضای آموزشی دور نمانند. «محمد باقر فروغی» نیز بااستفاده ازابزار مدرن الکترونیکی درپی تربیت حافظ قرآن است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ در شرایطی که کرونا موجب تعطیلی کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی شده و گویی دست بردار هم نیست و با وجود طولانی شدن حضور این ویروس ناشناخته در کشور، دیگر تنور کسب و‌‌ کارهایی هم‌چون آموزشگاه‌ها داغ نیست و از تب و تاب افتاده است.

 

این در حالی‌ است که زمان بی توقف در حال سپری شدن است و فرزندان ما در حال قد کشیدن! گاهی برخی آموزش‌ها تاثیر بسزایی در روند تربیت پذیری کودکان و همچنین آینده آنها دارد و مهمتر اینکه آموزش برای گروه سنی و کودک و نوجوان با توجه به ذهن آماده آن‌ها ضروری تر از افراد در سایر سنین است.

 

ماه رمضان ماه نزول قرآن، ما را به یاد ضرورت آموزش این کتاب آسمانی به فرزندامان به خصوص در این دوره از زمان باوجود آسیب های اجتماعی و نفوذ فرهنگ غرب گرایانه به داخل کشور می اندازد، درست قبل از کرونا بود که دانش آموزان پایه ابتدایی برخی روزها بعد از مدرسه به دارالقرآن یا مکتب می‌رفتند و به حفظ یا قرائت آیات نورانی این کتاب آسمانی می پرداختند.

 

اما همان‌طور که بیان شد کرونا درب کلاس‌های آموزشی را تخته کرده و بچه‌ها را وارد فضای مجازی کرد، تا جایی که همه دانش آموزان ملزم به داشتن گوشی اندروید یا تبلت شدند تا در کلاس‌های آموزشی شبکه شاد شرکت کنند.

 

در این میان فضا برای آموزش قرآن در فضای مجازی آماده شد و برخی از طرح‌ها با موفقیت اجرا شده و توانست مخاطبان زیادی را جلب کند، یکی از این طرح‌ها «اَحسَن الحَديث» است که در مرحله دوم اجرا به‌سر می‌برد...

*جزییاتی از طرح موفق اَحسَن الحَدیث

برای کسب اطلاع بیشتر از جزییات اجرای این طرح قرآنی، به سراغ طراح این طرح می‌رویم؛ «محمد باقر فروغی» طراح اَحسَن الحَدیث، ۳۴ ساله اهل بهشهر،  کارشناس قرآن اداره آموزش و پرورش این شهرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری شبستان می‌گوید؛ يكی از نام‌هايی كه قرآن كريم خود را با آن معرفی كرده «اَحسَن الحَدیث» یا بهترین سخن و کتابی است که هیچ باطلی به آن راه ندارد،است؛ همچنین بهترین اعمال، خواندن قرآن است.

وی اضافه می‌کند؛ خواندن قرآن بعد از اجرای موفقیت‌آمیز اولین طرح بزرگ قرآنی اَحسَن الحَدیث، که با شیوه‌ای جذاب و نوین در بستر شبکه‌های مجازی و با محوریت اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران و شهرستان بهشهر، با موضوع آموزش تجوید قرآن به زبان ساده، برگزار شد، بین دانش آموزان همه گیر شده است.

 

فروغی ادامه می‌دهد؛ در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ با طرح بزرگ قرآنی اَحسَن الحَدیث ۲ (با موضوع بیان معجزات قرآن کریم با زبان ساده) در خدمت همه قرآن دوستان‌ بودیم و در تلاشیم که دانش‌آموزان و خانواده‌ها را با این کتاب آسمانی که بهترین سخن  (اَحسَن الحَدیث) است، بیشتر آشنا کنیم تا آن را در زندگی به‌کار ببندند.

 

کارشناس قرآن اداره آموزش و پرورش بهشهر یادآور می‌شود؛ طرح بزرگ قرآنی (اَحسَن الحَدیث) با بیان معجزات ساده و کوتاه قرآن کریم بسیار جذاب بوده و جنبه آموزشی خواهد داشت‌ و فایل تصویری پاورپوینت هر معجزه نیز بعد از اجرا در سایت جهت دانلود و استفاده بارگذاری خواهد شد.

* راهنمای شرکت در طرح بزرگ اَحسَن الحَدیث

این حافظ و فعال قرآنی با اشاره به اینکه شرکت در این مسابقه برای عموم مردم آزاد است، بیان می‌کند؛ از ابتدای ماه مبارک رمضان به‌صورت یک روز در میان برگزار می‌شود و جوایز نیز بعد از هر مسابقه اهدا خواهد شد، توضیحات تکمیلی و راهنمای شرکت در مسابقه به آدرس www.parv.ir/m ویا به کانال اطلاع رسانی تمامی مسابقات در شبکه شاد  به آدرس @parvbeh قابل رویت بوده و در دسترس قرار دارد.

*از حفظ قرآن تا انجام کارهایی در حوزه الکترونیک

وی با اشاره به جزییاتی از فعالیت‌های قرآنی خود و انگیزه‌اش برای طراحی این طرح موفق، خاطرنشان می‌کند؛ از کلاس اول دبستان شروع به حفظ قرآن کردم که تا حدود ۱۹ سالگی به‌طول انجامید، در همین راستا جذب اداره آموزش و پرورش شدم، رشته تحصیلی من فوق لیسانس برق قدرت است البته علاقه شدیدی به زبان انگلیسی دارم و سوره‌های کوچک قرآن را با زبان انگلیسی می‌خوانم.

 

آقای فروغی همچنین می‌گوید؛ به برق الکترونیک نیز علاقه دارم طراحی مدار الکترونیک، تعمیر بردهای الکترونیکی را انجام می‌دهم، به قرآن نیز علاقه زیادی دارم و همیشه قرآن می‌خوانم داخل خودرو در طول مسیر رانندگی قرآن گوش می‌دهم.

کارشناس قرآن اداره آموزش و پرورش بهشهر یادآور می‌شود؛ در سال‌های اول ورودم به آموزش و پرورش در مدرسه فعالیت‌های زیادی داشتم، با دانش آموزان سر صف حدود ۱۰ دقیقه تمرین قرآن داشتیم و هفته‌ای یک سوره کار می‌کردیم، تا اینکه دانش آموزان در پایان سال نصف جز ۳۰ حدود ۲۰ سوره را با صوت و لحن و تجوید عربی فوق العاده می‌خواندند به‌طوری که مردم که از کنار مدرسه رد می‌شدند توقف می‌کردند تا صداها را بشنوند در مراسم صبحگاه هم از در و پنجره‌ها به مشاهده دانش‌آموزان می‌پرداختند تا حدی که اگر یک روز قرآن نمی‌خواندیم تماس می‌گرفتند و علت را جویا می‌شدند.

 

*از مدرسه به اداره؛ اینجا چه جای خوبی است برا من!

وی اضافه کرد: تا اینکه رئیس اداره آموزش و پرورش خواست که در اداره مشغول به‌کار شوم اما دلم راضی به این کار نبود چرا که صمیمیت زیادی بین خودم و دانش آموزان حس می‌کردم، به خاطر دارم در یک دوره تابستانه کلاس الکترونیک برگزار کرده بودم و به بچه‌های دبستان کارهای مقدماتی و تخصصی را آموزش می‌دادم کار عجیب و غریبی بود .

 

آقای فروغی عنوان می‌کند؛ بلاخره وارد اداره شدم روز اول و دوم گذشت.. دیدم اینجا که چقدر جای خوبی است برای من! چون کارشناس قرآن و عترت نماز اموزش و پرورش بودم فهمیدم می‌توان کارهای زیادی انجام داد! خوشبختانه به کامپیوتر و طراحی و مسلط بودم و مشکلی نداشتم.

 

این کارشناس قرآنی ادامه می دهد؛ درست همزمان با شیوع کرونا بود که برگزاری مسابقات مجازی را آغاز کردم، اجرای مسابقه در ماه مبارک رمضان نیز با اهدای جوایز همراه بود، مسابقه «اَحسَن الحَدیث 1»، آموزش تجوید قرآن به زبان ساده با استقبال زیادی مواجه شده بود به این صورت که یک هفته فقط یک سوره را کار می‌کردیم و هر کسی که یاد گرفت می‌خواند صدای خودش را ارسال می کرد ما به قید قرعه جایزه اهدا می‌کردیم، تا اینکه به مسابقه «اَحسَن الحَدیث 2» رسیدیم و بیان تصویری معجزات قرآن به زبان ساده آغاز شد.

 

*استارت طرحی به نام (قرآن و الکترونیک) در آینده

وی با بیان اینکه در آینده هم قصد دارد یک طرح دیگر به نام قرآن و الکترونیک اجرا کند، علت این کار را تسلط به هر دو بحث مطرح و تاکید می‌کند؛ می‌خواهم با ترکیب این دو طرح جدیدی ارائه بدهم می دانم که خیلی جالب می‌شود به عنوان مثال اینکه بگوییم (خازن) چیست و چه کاری انجام می‌دهد و ... حالا بیان کنیم که؛ همان‌طور که ما انسان ها نباید بگذاریم چیزهای بد در وجودمان نفوذ کند و هر کاری انجام دهیم مدارات الکتریکی هم همین هستند اگر خازن نباشد نویز وارد مدار شود مدار بد کار می‌کند یا ممکن است اصلا روشن نشود، یعنی همان نویزهای اطرافمان با ما همین کار را می‌کند .

 

آقای فروغی یادآور شد: دلم می‌خواهد با زبان الکتریک دانش آموزان را با قرآن آشنا کنم، چرا که خودم پس از آشنایی با این کتاب پربرکت به توفیقات زیادی از قبیل؛ کسب رتبه در مسابقات بسیج دانش آموزی و کسب یک بار مقام اول کشوری و یک بار مقام دوم کشوری در  بخش حفظ مسابقات دانشگاه آزاد و ... کسب کردم.

 

*دوست‌داران حفظ قرآن مسیر را درست انتخاب کنند

کارشناس قرآن اداره آموزش و پرورش بهشهر خطاب به افرادی که تمایل به حفظ قرآن را دارند، می‌گوید؛ کسانی که می‌خواهند به حفظ قرآن روی بیاورند چقدر خوب است که از اول مسیر را درست انتخاب کنند یعنی خودشان به تنهایی حفظ نکنند بلکه حتما زیر نظر یک استاد شروع کنند تا بعدها حفظ کردن برایشان دل‌نشین بوده و ساده نخوانند رد شوند‌‌.

 

این فعال قرآنی در پایان تاکید می‌کند؛ خودم قرآن را با استاد شهریار پرهیزگار آغاز کردم این استاد معروف تنها استادی است که توانست در مسابقات بین المللی عربستان از ایران مقام اول را کسب کند، بنده کل قرآن را به سبک این استاد حفظ هستم خودم هم بخواهم دوره کنم با همان صوت و لحن استاد می‌خوانم که برایم جذاب است اگر خودم حفظ می‌کردم شاید جذابیتی نداشت، عشاق قرآن نیز زیر نظر اساتید باشند یا اینکه با صوت و لحن حفظ کنند.

 

گفتنی است؛ این جوان که بیشتر عمر خود را صرف حفظ قرآن و کار در حوزه قرآنی سپری کرده است همه زندگی خود را مدیون این کتاب الهی دانسته و هدفش این است که دانش آموزان که آینده‌سازان مملکت هستند را با این کتاب سراسر نور آشنا کند.

 

ایده‌پردازی در آموزش به‌خصوص در فضای مجازی اقدامی است که علاوه بر تمرکز ذهن نیاز به احساس قلبی دارد و این حس در وجود این کارشناس و فعال قرآنی به خوبی قابل لمس است، آقای فروغی نه تنها در قرائت و حفظ قرآن کریم از دیگران پیشی گرفته بلکه همیشه سعی کرده به جمع کثیری از کودکان پایه تحصیلی ابتدایی کمک کند تا بتوانند به حفظ و قرائت صحیح قرآن بپردازند.

 

به گزارش شبستان؛ نکته جالب در اقدامات قرآنی این حافظ قرآن این بود که وی در روزهایی که به آموزش مجازی مشغول بود توانست با اجرای طرح تلاوت روزانه قرآن در صف دانش آموزان در مدرسه و اختصاص زمان به این کار به حفظ قرآن توسط کودکان کمک کند، این همان ایده‌پردازی در فضای واقعی است.

 

وی علت موفقیتش را عمل به کارهایی که اعتقاد دارد، بیان کرده و تاکید می‌کند؛ یکی از توصیه‌هایم این است که برای شروع هر کاری از مشورت زیاد بپرهیزید چرا که من به هر کاری که ایمان داشتم انجام دادم به نحو احسن اجرا شد و هنوز آثارش باقی است هر کسی آن چیزی را که به آن اعتقاد دارد عمل کند موفق خواهد شد، چه برسد به اینکه کار در حوزه قرآنی باشد.

کد خبر 1054697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha