امام خمینی(ره) شخصیتی دینی و تاثیرگذار در جهان است/ مسئله قدس مهم‌ترین مسئله عصر حاضر است

رئیس پیشین مركز تحقيقات استراتژيك بيروت در گفتگو با خبرگزاری شبستان گفت: شخصیت امام خمینی(ره) یک شخصیت دینی و تاثیر گذار در جهان است، به همین دلیل امروز ما شاهد مراسم های بزرگ در برخی از کشورهای جهان اسلام و غرب هستیم.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: «دکترطلال عتريسی» استاد دانشگاههاي لبنان، كارشناس مسايل ايران و رئیس پیشین مركز تحقيقات استراتژيك بيروت در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان در خصوص موضوع روز قدس و مسئله فلسطین به پرسش های زیر پاسخ داد:

آیا موضوع فلسطین فقط مربوط به جامعه مسلمانان است یا سایر ادیان هم نسبت به این موضوع باید دغدغه داشته باشند؟

مسئله فلسطین در درجه اول مسئله ملت مسلمان فلسطین است، سپس مسئله مسلمانان به عنوان اینکه فلسطین جایگاه مقدسی نزد مسلمانان دارد، اما مسئله فلسطین برای همه مسیحیان و ملت های جهان دارای اهمیت است و به آن توجه دارند. زیرا بی عدالتی و اشغالگری را رد می کنند. مسئله فلسطین امروز تنها مسئله ای است که از دوران اشغالگری و استعماری قرن گذشته تاکنون باقی مانده است. شاید این تنها موردی است که یک ملت همچنان تحت اشغال زندگی می کنند. به همین دلیل مسئله فلسطین، مسئله حق و حقیقت، مسئله آرمان ملت، مسئله مبارزه و مسئله استقلال است و این مسایل معیار در این مسئله فلسطین است و کسانی که در پشت این مسئله بایستند، یعنی پشت مسئله فلسطین و آرمان های آن ایستاده است.

 

وظیفه مجامع بین المللی در قبال این موضوع چیست؟

موضع جامعه بین المللی متاسفانه با میزان رنج و ظلم در حق ملت فلسطین مطابقت ندارد. موضع بین المللی با قطعنامه ها و تصمیمات بین المللی مانند پایان اشغالگری، بازگشت پناهندگان فلسطینی به کشورشان که در حق ملت فلسطین صادر شده است، سنخیت ندارد. جامعه بین المللی بین کسانی که با قدرت در کنار رژیم صهیونیستی برای هرکاری ایستاده اند و بین کسانی که می خواهند قطعنامه های بین المللی را اجرای کنند و بین کسانی که از حل مشکل دو دولت صحبت می کنند، تقسیم شده است. اما ما در عرصه بین المللی  ( شورای امنیت و سازمان ملل متحد) قطعنامه ای برای حمایت از قطعنامه هایی مانند قطعنامه 94 درباره بازگشت پناهندگان فلسطین که صادر شده است، نمی بینیم. نفوذ آمریکا همچنان بر این قطعنامه های سازمان ملل وجود دارد. متاسفانه هیچ عملی برای اجرای این قطعنامه دیده نمی شود. هیچ موضعی برای پایان شهرک سازی  و آزادسازی فلسطین وجود ندارد.

 

به اعتقاد شما مهم ترین وظیفه آزادیخواهان و ظلم ستیزان در قبال موضوع فلسطین چیست؟

مسئله قدس از مهمترین مسایل عصر حاضر برای آزادیخواهان و ظلم ستیزان و عدالت جویان جهان است. شاید در جهان رژیم آپارتاید و استبدادی مانند رژیم صهیونیستی که سرزمین فلسطین و قدس را اشغال کرده است، وجود نداشته باشد. قدس نمادی از آرمان فلسطین است. شهر قدس جایگاه مقدس و ویژه ای نزد مسلمانان و مسیحیان دارد.  موضعگیری امروز که مرتبط با آزادی و مخالفت با استبداد و نژادپرستی است، باید موضعگیری حمایت گرانه از قدس و برای آزادی قدس و فلسطین باشد. همان گونه که مواضع حمایت گرانه از ملت ویتنام، الجزایر و آفریقای جنوبی علیه آپارتاید انجام شد. امروز موضعگیری نسبت به مسئله قدس و موضعگیری حمایتگرانه از آزادی بدون توجه به ایدئولوژی و نژاد انجام می گیرد. یعنی دوستداران آزادی باید در کنار مسئله قدس باشند، به اعتبار اینکه این مسئله تنها مشکل ملت فلسطین نیست بلکه به مسئله آزادی مربوط است.

 

به صورت خاص وظیفه مسلمانان و دولت های اسلامی در قبال فلسطین و قدس شریف چیست؟ و مراکز دینی به ویژه مساجد چگونه می توانند با استفاده از ظرفیت های خود در تحقق آرمان قدس شریف و حمایت از مردم مظلوم فلسطین نقش داشته باشند؟

وظیفه دولت های اسلامی و شخصیت های اسلامی اعلام تایید و حمایت از ملت فلسطین برای بازگشت به سرزمین شان و اعلام موضع ثابت و قاطع در حمایت از این حق است. همه جهان می خواهند که ملت فلسطین حق خود را به دست بیاورد. موسسه های دینی نیز نقش بسیار مهمی بازی می کند. ملت های اسلامی از ابعاد دینی و مذهبی تاثیر می گیرند، به همین دلیل نقش مهمی در فرهنگ و جهت گیری ها دارد. شخصیت های دینی اسلامی، مراجع دینی، شخصیت های سیاسی دینی نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند. شخصیت امام خمینی(ره)  به طور مثال یک شخصیت دینی است. او مرجعی است که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامید. او تاثیر زیادی در جهان اسلام دارد. به طوری که ما شاهد برگزاری روز قدس در جهان هستیم و این مسئله نشانه تاثیرگذاری این شخصیت دینی و مسلمان در ایران است. شخصیت های اسلامی، علما و موسسه های دینی بر دلها و افکار مردم و رویکردشان تاثیر می گذارند. باید روز قدس، روز تایید قدس و تایید مقاومت به منظور آزادسازی فلسطین باشد.

 

بزرگداشت مناسبت هایی همچون روز قدس در زنده نگه داشتن آرمان مقدس فلسطین و مقابله با رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل چه تاثیری دارد؟

امروز ما شاهد مراسم های بزرگ در برخی از کشورهای جهان اسلام و غرب هستیم. مسلمانان در غرب روز قدس را برگزار می کنند. روز قدس با ماه رمضان مرتبط است. ماه مبارک رمضان، ماه ثابت است و امکان ندارد پایان یابد و متوقف شود. فراخوانی امام راحل(ره) برای همبستگی با ملت فلسطین در ماه رمضان به این معناست که همان گونه ماه رمضان تمام نمی شود و هر ساله برای آن آماده می شویم، مسئله قدس نیز نباید پایان یابد و متوقف شود. این همبستگی دو مسئله را برای قدس مترتب می شود. نخست اینکه مسئله قدس تنها به بعد عبادی منحصر نمی شود، بلکه بعد ثابت در وجدان مسلمانان مانند ماه رمضان دارد. ماه رمضان ماه عبادی در وجدان مسلمان است و امکان ندارد از آن دست بکشد. به دلیل مسلمانان نباید از قدس دست بکشد. این یک مسئله اساسی است که رژیم صهیونیستی امروز قدس را می بندد و از برپایی روز قدس به هر روشی جلوگیری می کند. نکته دوم و مهم این است که حضور در مراسم های روز قدس در کشورهای مختلف بسیار است . شخصیت ها و هیئت ها با گرایش های مختلف در آن حضور دارد. ما همچنین در طول هفته شاهد فعالیت های بسیار در کشورهای عربی و اسلامی و غربی هستیم. این فراخوانی برای زنده نگه داشتن روز قدس است. مسئله قدس مانند ماه رمضان مسئله ضروری و اساسی است و نمی تواند آن را نادیده گرفت یعنی آزادی قدس به وقوع خواهد پیوست. صهیونیست ها از این روز می ترسند و به نظر می رسد به زودی آزادی قدس اتفاق می افتد. ما برپایی روز قدس در آخرین روز جمعه را ادامه می دهیم و آخرین جمعه ماه رمضان سالروز آزادی قدس خواهد بود.

کد خبر 1054700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha