تمام الصیام لقاء الامام(ع) است/ با پرداخت زکات فطر زندگی مومنانه در عصر ظهور را تمرین می‌کنیم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با شرح راه‌های رسیدن به مقام رضایت و ولایت در پایان ماه مبارک رمضان، گفت: اعمال و عبادات مرتبط به عید فطر همچون زکات فطره، در واقع نوعی تمرین زندگی صالحانه و مومنانه در عصر ظهور است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه بیست و دومین و آخرین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل بیست و یکم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «رسیدن به مقام رضایت و ولایت» است، اظهار کرد: در رویکرد عرفانی به انتظار و روزه داری، عید فطر و عصر ظهور، جلوه گاه زیبایی از تحقق بشارت ها و وعده های الهی به مومنان و صابران و صالحان اند. همان گونه که عید فطر پایان خوش و فرجام مبارکی برای  روزها عبادت و جهاد اکبر و تحمل سختی ها و مشقات ... است، ظهور امام زمان(عج) هم پایانی خوش برای همه منتظران و حق طلبان و خداباوران است که با صبر و استقامت  مثال زدنی در برابر شرور آخرالزمانی و پایداری بر دیانت و معنویت، عنایات و تفضلات الهی را با تمام وجود لمس و شهود می کنند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در احادیث عید فطر روز پاداش نیکوکاران، روز رحمت و  آمرزش گناهان، روز شادی و فرحناکی مومنان و روز جایزه‌های خدا و مهم تر از همه روز رضایت و خشنودی خدا معرفی شده است. عید فطر، جشن خشنودی و رضایت معبود و عبد است؛ هم خداوند از بندگان مطیع و محسنش راضی و خشنود است و هم  بنده از توفیق عبادت و اطاعت و شرکت در ضیافت رحمت و کرامت الهی خشنود و خوشحال و راضی است. به مصداق آیه 119 سوره مائده ، هم خدا از آنان راضی است و هم آنان از خدا خشنود و راضی اند: «لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ  ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ برای آنان بهشت هایی است که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است، همیشه در آن جاودانه اند، خدا از آنان خشنود و آنان هم از خدا خشنودند؛ این است رستگاری بزرگ».

 

عید فطر، روز مشخص شدن برندگان رمضان!

وی ادامه داد: امام حسن(ع) در روز عید فطر می فرمودند: «خداوند، ماه رمضان را صحنه مسابقه مخلوقات خویش قرار داد؛ روزی که بندگان باید با اطاعت از فرمان هایش به سوی جلب رضایتش، از یکدیگر سبقت بگیرند. در این روز (عید فطر) عده ای شکست می خورند و برخی پیروز می شوند... ». (تحف العقول، ص 170). نتیجه این رضایت طرفینی رضوان و رحمت الهی و برخورداری از جوایز بیشماری است که خداوند برای روزه داران مومن و خالص در نظر گرفته است، امام باقر (ع) فرمودند: «چون روز اول شوّال فرا می ‏رسد منادیی ندا می‏ کند: ای مومنان در این صبحگاه بشتابید برای جوائزتان که به پاداش عبادات رمضان می‏دهند» (کافی، ج‏4، ص 168)؛ همین طور نیز عصر ظهور مهدوی، عصر بخشش و جایزه و نعمت برای منتظران صابری است که همواره در اطاعت و تبعیت از مولای خود و باقی ماندن بر صراط مستقیم الهی، مجاهدت های فراوانی انجام داده اند.

 

عید فطر؛ روز یادآوری نعمت های فراوان عصر ظهور ...

 

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: از این رو، عید فطر روز تذکرو یاد آوری از نعمت های فراوان الهی در عصر ظهور و اشتیاق و رغبت به تحقق این جامعه مطلوب به مشیت الهی است. در واقع عید فطر، عید رسیدن به رضایت و خشنودی واقعی و تحقق ولایت مداری و اطاعت کامل از ولی مطلق الهی است. انتظار واقعی انتظاری است که سمت و سوی همه عبادات و برنامه های دینی و جشن های عبادی را در جهت  ارتباط با ولی الهی و تبعیت و معرفت او قرار می دهد.

 

چرایی ندبه‌خوانی در عید فطر

 

این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: عید فطر، عید جامعی از عبادات و اطاعات الهی است؛ هم روز شکر گزاری و سپاس گزاری به درگاه الهی است و هم موعد احسان و زکات و بخشش فراوان به شکرانه توفیق بندگی است و هم میقات نماز و دعا و راز و نیاز مخلصانه و شادمانه به درگاه الهی است و هم وقت توجه خاص به حجت الهی و ندبه و زاری برای ظهور او و فرج و گشایش برای امور بندگان صالح خدا. به همین جهت زیبا و پسندیده است که منتظران، قبل از اقامه نماز عید فطر روز خود را با دعای ندبه آغاز کنند و  در فراق امام زمان(عج) خود اشک بریزند که قرن های متوالی است عیدهای فطر را بدون امامت ایشان بر پا می دارند.

 

وی تاکید کرد: همچنین، بزرگ ترین دعاها در نماز عید و پس از آن رفع همه شرها و ظلمت ها و اعطای همه خیرات و برکات و فیوضات به برکت وجود امام زمان(عج) و ظهور ایشان است. عید فطر، باید عید شکوه و جلال و وحدت و انسجام همه منتظرانی باشد که با تمام وجود آماده یاری و نصرت امام خود و رعب افکنی در دل دشمنان و مخالفان دین حق اند. عید فطر، عید اقتدار مومنان و تمجید و تسبیح باری‌تعالی و موعد شکرگزاری جمعی است و این می تواند آغازی برای حرکت های بزرگ منتظرانه برای زمینه سازی ظهور و جلب توجه جهانی مستضعفان و حق طلبان به امام زمان(عج) باشد. امام رضا عليه السلام می فرمایند: «روز فطر از اين رو عيد قرار داده شد تا روز گردهمايی مسلمانان باشد، و در اين روز گرد هم آيند و برای خدا به صحرا (فضايي باز) درآيند و خداوند را بر منّتی كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگی ياد كنند»(تحف العقول، ص 522).

 

ویژگی عید فطر توجه وافر به امام زمان(عج) است

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه ابراز کرد: یکی از ویژگی های مهم عید فطر مثل شب قدر، توجه وافر به امام زمان(عج) و ظهور ایشان و دعا برای درک عصر زیبایی های آن دوران است؛ چنان که در منتظران هنگام حرکت به سوی نماز عید فطر این دعای نورانی را می خوانند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ الْمُنْتَظِرِ أَمْرَكَ الْمُنْتَظَرِ لِفَرَجِ أَوْلِيَائِكَ اللَّهُمَّ اشْعَبْ بِهِ الصَّدْعَ وَ ارْتُقْ بِهِ الْفَتْقَ وَ أَمِتْ بِهِ الْجَوْرَ ...؛ خداوندا، بر ولىّ تو كه منتظر امر تو است و براى گشايش كار اوليائت چشم به راه اوييم، درود فرست. خداوندا، شكستگى ما را به او به هم آور و شكاف را پر كن و ستم را بميران و دادگرى را آشكار كن و به طول عمر و پايدارى او، زمين را بيارا و به يارى خود، او را يارى كن و با هراس [دشمنان از او]او را يارى و ياورانش را تقويت كن...».( بحار الانوار، ج۸۸، ص۱۷).

 

عید فطر روز اجابت دعای منتظران

 

وی افزود: این دعا نشان دهنده آن است که عید فطر، عید نتیجه گیری از عبادات و اخلاص ها و بردباری ها و پارسایی ها است تا در نتیجه آنها ، منتظران به مقام اجابت برسند و خواسته ها و دعاهایشان درباره ظهور امام زمان(عج) در درگاه حق پذیرفته و اذن ظهور امام زمان(عج) صادر شود. عید فطر، عید پیوند و هم‌سنخی و بیعت و همراهی و همدلی با امام زمان(عج) است و این شامل کسانی می شود که تزکیه و تهذیب نفس و کسب معرفت عمیق و طهارت نفس را در ضیافت الهی رقم زده و توانسته اند با سربلندی و نورانیت عید فطر را درک کنند. نکته مهم تر اینکه زندگی پاک و مهذب و خالصانه در حین روزه داری و اعمال و عبادات مرتبط به آن چون زکات فطره، در واقع نوعی تمرین زندگی صالحانه و مومنانه در عصر ظهور است و به هر اندازه انتظار در این ضیافت الهی پر رنگ تر باشد، به همان اندازه انسان آماده زندگی در عصر ظهور مهدوی خواهد بود؛ دورانی که انسان ها دیگران را بر خود ترجیح خواهند داد و در کمال صفا و استغنا و نوع‌دوستی و شفقت و ادب و مساوات و برابری با هم زندگی خواهند کرد.

   

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه عصر ظهور، عصر شادمانی و خوشحالی و رضایت خاطر موحدان و ولایت مداران و پیروان حق و پاکی است، گفت: مردم در آن دوران به جهت زندگی تحت رهبری امام زمان(عج) و بهره مند شدن به نعمت های فراوان معنوی و مادی، مسرور و فرحناک خواهند بود که نظیری -جز شادمانی و خوشحالی مردم در عید فطر و غدیر - نمی توان برای آن پیدا کرد. عصر ظهور، دوران عبودیت و ولایت  است و به همین جهت مردم در پرتو همین ولایت‌مداری و خداگرایی، چنان غرق در امنیت و عدالت و نعمت و آسودگی خواهند بود که حتی آسمانیان نیز همراه زمینیان شادمان و شکرگزار و خشنود خواهند بود: «اهل آسمان و زمین شادمان می‌شوند»(طبری، دلائل الامامة، ص 250 ) و «وقتی مهدی (عجل الله فرجه) ظهور می‌کند، همه مسلمانان شاد ومسرور می‌شوند» (الزام الناصب، ص ۱۹۲) و «ساکنان آسمان‌ها و زمین از او خشنود و راضی می‌شوند» (شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص ۱۷۸) و ده‌ها روایت دیگر که اخبار غیبی از  تحول عجیب دل ها و جان ها در عصر ظهور و عشق و محبت آنان نسبت به امام زمان(عج) و فرحناکی و رضایت از زندگی در تحت امامت ایشان است.

 

اجتماعات ولایی باید مهدوی شوند

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: منتظران باید بدانند که راه رسیدن به این جامعه ملکوتی، در همین اجتماع هایی نظیر اجتماع  عید فطر و اربعین و عاشورا نهفته است. عید فطر و سایر اجتماعات شکوهمند اسلامی و ولایی باید تبدیل به اجتماع مهدوی شوند تا مردم دنیا و پیروان سایر ادیان، بیشتر از گذشته با حجت موعود(عج) آشنا شوند و نسبت به ابعاد مختلف زندگی و برنامه های آن حضرت(عج) آگاهی پیدا کنند. متاسفانه عموم اجتماعات ما عمدتاً محصور و محدود در همان زمینه خود شده است و پیام های واضح و روشنی به دنیا صادر نمی کند در حالی که اکثر برنامه های عبادی و اخلاقی و اعتقادی ما در ارتباط با مهدویت و عصر ظهور تعریف شده است.

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه تصریح کرد: برخی از افراد جامعه ما که به ظاهر مسلمان هستند نیز از معارف مهدوی و معارف عصر ظهور بی خبر هستند و اطلاعات کمی دارند و این وظیفه منتظران است که از هر فرصتی بخصوص فرصت هایی نظیر ماه رمضان و عید فطر و محرم حسینی و... برای معرفی امام زمان(عج) استفاده کنند. البته مهم‌تر از همه این است که خودشان معرفت و شناخت و علم درست و قابل قبولی نسبت به امام غایب(عج) پیدا کنند. شرط زندگی معنوی و اخلاقی منتظرانه و دریافت هدایت باطنی امام زمان(عج) و سلوک الی الله، معرفت درست تر و عمیق تر به آن حضرت(عج) است.

 

عرفان انتظار سرشار از ولایت مهدوی است

 

وی افزود: به همین جهت عید فطر را باید عید امامت و معرفت و معنویت دانست و آن را آغازی برای انس و ارتباط بیشتر با امام زمان(عج) قرار دارد و اشتیاق و رغبت روز افزونی نسبت به آن وجود مقدس و زندگی در پرتو دولت کریمه ایشان پیدا کرد. عرفان راستین انتظار، عرفانی توام با معرفتی عمیق و معنویتی سرشاراز ولایت مهدوی است که انسان را با سرعت هر چه تمام تر به مقامات والای عرفانی می رساند و او را فانی در حق و واصل الی الله می کند. پس باید عید فطر را عید آشتی و تقرب به امام زمان(عج) قرار داد و خط بطلانی بر غفلت ها و سستی ها و  دوری ها و بی توجهی ها و عدم شناخت ها  نسبت به  آن حضرت(عج) کشید.

 

تمام الصیام لقاء الامام است

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شادمانی و فرح واقعی زمانی است که منتظران کاملا زندگی خود را در ارتباط با امام زمان(عج) تعریف کنند و مطیع و تابع آن حضرت(عج) باشند. در واقع همان طور که بر اساس روایات «تمام الحج لقاء الامام» است ، تمام الصیام هم لقاء الامام است؛ یعنی تمامیت اعمال و عبادات، اثبات و ابراز ولایت و امامت است. منتظر روزه دار باید اعمال و عبادات خود را به محضر امام(عج) عرضه کند و با شاخص های او بسنجد و عیار آنها را به دست آورد. عیار و تراز درستی و مقبولیت اعمال ، به میزان نزدیکی و شباهت آنها به شاخص های مورد نظر در مکتب اهل بیت است. هر اندازه به این شاخص ها نزدیک باشد و مورد قبول قرار گیرد ، به همان اندازه در اتمام آنها موفق بوده است. عید فطر در واقع بیانگر این نکته لطیف عرفانی است که تمامیت اعمال و عبادات منتظران، به  میزان کسب رضایت و رسیدن به ولایت امام زمان(عج) بستگی دارد. هر اندازه انسان به مقام رضایت و ولایت اهل بیت(ع) نزدیک شود به همان میزان می تواند در کسب اخلاص و طهارت و سلامت عبادات موفق شود و به منزلت رفیع منتظر مخلص و محبوب دست یابد.

کد خبر 1056289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha