حضور حداکثری در انتخابات تکلیف همگانی است

حجت الاسلام میهن پرست با تاکید بر ضرورت حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای، گفت: انتظار ما و سنجش و ارزیابی ما از شورای نگهبان، نباید بر اساس چیزی غیر از قانون باشد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه شهر چوار، ظهر امروز(۷ خرداد) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد جامعه این شهر با اشاره به خطبه پنجاه و نهم کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: در این خطبه آمده است که هنگامی که امام علی(ع) تصمیم گرفت با خوارج بجنگد به او گفته شد که آنها از پل نهروان گذشته اند و فرار کرده اند امام این سخن را نپذیرفت و سپس گفتار کوتاه زیر را بیان فرمود که قتلگاه آنها (خوارج) در این طرف نهر است، به خدا سوگند از آنها ده نفر نجات نخواهد یافت و از شما ده نفر کشته نخواهد شد.

 

حجت الاسلام « شهاب الدین میهن پرست» یادآور شد: هنگامی که شرارتها و شیطنت های خوارج بالا گرفت و هر روز مرتکب جنایتی می شدند، امام(ع) تصمیم گرفت کار آنها را یکسره کند و چون مرکز آنها نهروان در نزدیکی کوفه بود به آن سو حرکت کرد، هنگامی که به نزدیکی آن منطقه رسید مردی به خدمت حضرت آمد و عرض کرد، بشارت ای امیر مؤمنان! خوارج هنگامی که خبر ورود شما را به منطقه شنیدند از نهر عبور کردند و عقب نشینی نمودند.

 

وی افزود: امام علی(ع) فرمود: «با چشم خودت دیدی که از نهر عبور کردند؟ عرض کرد: آری، امام فرمود: به خدا عبور نکرده اند و عبور نخواهند کرد و قتلگاه آنها این طرف نهر است». و عجب این که جماعتی دیگر از یارانش یکی پس از دیگری آمدند و همین خبر را به امام دادند و امام نپذیرفت، سپس شخصا بر مرکب سوار شد و به جایی رسید که لشکر خوارج نمایان بودند، غلاف های شمشیر را شکسته و اسب ها را از کار انداخته و همگی آماده پیکار با امام بودند (ظاهرا آن گروهی که این خبر دروغین را به امام دادند یا از افراد نفوذی خوارج بودند و یا افراد ساده لوحی بودند که تحت تأثیر یک فرد نفوذی واقع شده بودند و می خواستند به این ترتیب خوارج را در مقابل ضربات امام حفظ کنند).


امام جمعه چوار تصریح کرد: به هر حال در این ماجرا، طبق بعضی از روایات، جوانی در لشکر حضرت امام علی(ع) بود که وقتی خبرهای مربوط به عبور خوارج از نهر را شنید و اصرار آن حضرت را بر انگار این خبر مشاهده کرد در امامت امام شک نمود و با خود گفت که همراه او می روم اگر خبر عبور، راست بوده است در یک حمله غافلگیرانه ضربه ای بر چشم امام فرود می آورم. او رفت و هنگامی که صدق کلام امام را مشاهده کرد از آن حضرت تقاضای عفو و بخشش کرد.

 

حجت الاسلام میهن پرست در ادامه با اشاره به انتخابات  خرداد و ضرورت حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای، ابراز کرد: شورای نگهبان و هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، صلاحیت ۷ نفر از داوطلبان ریاست جمهوری را تایید کرد، این اقدام برای بسیاری از نخبگان و مردم موجب شگفتی زیادی شد، فارغ از قضاوت و داوری در باره صحت و سقم عملکرد شورای نگهبان در ادوار مختلف، توجه به چند نکته در باره کارکرد شورای نگهبان در این گردد. با بسته و لازم است.

 

وی با بیان اینکه شورای نگهبان، نگهبان قانون اساسی است، گفت: انتظار ما و سنجش و ارزیابی ما از شورای نگهبان، نباید بر اساس چیزی غیر از قانون باشد، فلسفه نام گذاری شورای نگهبان همین است. لذا در ارزیابی شورای نگهبان عمل این شورا به «مر قانون» مهم است ولاغير، توقع مصلحت سنجی از این شورا، اخراج این شورا از کارکرد انحصاری و بی بدیل آن است.

 

امام جمعه چوار بیان کرد: طبق قانون، فقط یک نهاد وجود دارد که تطبيق مصادیق با قانون اساسی بر عهده اوست و اگر از این نهاد توقع داشته باشیم به جای تعیین مصداق قانونی، سراغ اقداماتی برود که خلاف وظيفه اوست ( مانند مصلحت سنجی) و گاهی مطالباتی از او دا شته باشيم که بر عهده دیگران است، مانند پرشورکردن تنور انتخابات و ... اگر این دو انتظار را از شورای نگهبان داشته باشیم، عملا این نهاد را کم کارکرد و بی خاصیت کرده ایم.

 

حجت الاسلام میهن پرست با اشاره به اینکه انتقاد منطقی و عالمانه، به تصمیمات شورای نگهبان پذیرفته شده و مورد قبول این نهاد است، افزود: آنچه مهم است این که در بزنگاه های حادثه باید از جایگاه والا و بی بدیل این نهاد مقدس صیانت کرده و آن را وظیفه خود بدانیم.

 

وی با اشاره به اختبارات رئیس جمهور در اداره کشور، ابراز کرد: اصل ۳۶ قانون اساسی مربوط به اختیارات و وظايف رئیس جمهور است، مهم ترین وظایف رئیس جمهور را مطابق با قانون اساسی این است که عالی ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری که اجرای قانون اساسی نیز بر عهده او است، تشکیل هیأت وزیران و انتخاب وزرا، امضای عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، موافقت نامه ها و قراردادهای  دولت ایران با سایر دولت ها و  امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی (همچون برجام) و مسؤولیت تدوین و طراحی و توزيع برنامه و بودجه کشور از جمله وظایف رئیس جمهور است.

 

امام جمعه چوار، مسئولیت امور اداری و استخدامی کشور، ابلاغ مصوبات مجلس شورای اسلامی برای اجرا به وزارت خانه های مختلف، تعیین سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس جمهور، انتصاب معاونین و زمان سازمان ها و ... ، انتخاب استاندار، فرماندار و بخشدار با واسطه وزیر کشور، ریاست 27 شورا به طور مستقیم و 13 شورا به صورت غیر مستقیم، از جمله شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی اشتغال، شورای عالی انرژی، شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، شورای عالی جوانان، شورای عالی صنایع دریایی اشاره کرد. 

 

وی با بیان اینکه رئیس جمهور ریاست شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست شورای عالی اقتصاد را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: با این همه بسیار عجیب است که بسیاری از روسای جمهور در تبلیغات انتخاباتی با تمام توان سخن از حل سریع مشکلات می گویند اما با گذشت زمان، دوست دارند همه مشکلات را از اختیارات اندک خود بدانند.

 

 

کد خبر 1060985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha