تشکیل ستاد «دهه کرامت» در استان فارس فرصت انتقال کرامت ائمه اطهار (ع) را فراهم کرده است

هاشمی گفت: تشکیل ستاد «دهه کرامت» در استان فارس اقدام موثری در اجرای برنامه های این دهه مبارک است که از انجام موازی کاری در سازمان ها جلوگیری می کند و فرصت هر چه بهتر انتقال کرامت ائمه اطهار (ع) به نسل جوان را فراهم کرده است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.
 
ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

«سید محمود هاشمی»، رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:
 
از نظر شما دهه کرامت تا چه اندازه می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

نامگذاری شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) توسط مقام معظم رهبری، فرصتی ارزشمند است فرصتی ویژه برای معرفی سیره ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) ایجاد می کند و از این فرصت باید به بهترین شکل ممکن از برای معرفی سیره ائمه اطهار (ع) به نسل جوان استفاده کنیم.
 
سالهاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

سالروز بزرگداشت احمدا بن موسی (ع) در دهه کرامت یکی از مناسبت های خوب این دهه به شمار می رود و وجود مبارک این امامزاده واجب التکریم در شهر شیراز موجب شده تا شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران و سایر کشورهای مسلمان مطرح شده باشد و لازم است  متولیان فرهنگی در شیراز با محوریت حضرت شاهچراغ (ع) به اجرای برنامه های مختلف بپردازند و سیره حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) را نیز به خوبی در جامعه به عنوان یک الگوی رفتاری برگزیده معرفی کنند.
 
توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.
بسیاری از برکات شیراز مرهون حضور مبارک حضرت شاهچراغ (ع) است و روزی زیباتر از سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) برای مردم شیراز وجود ندارد.
متولیان فرهنگی و مسئولان باید با در اولویت قرار دادن دهه کرامت به عنوان یک مناسبت مذهبی شاخص، محور اصلی برنامه های خود را بر بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی (ع) متمرکز کنند و تشکیل ستاد «دهه کرامت» در استان فارس اقدام موثری در اجرای برنامه های این دهه مبارک است که از انجام موازی کاری در سازمان ها جلوگیری می کند و فرصت هر چه بهتر انتقال کرامت ائمه اطهار (ع) به نسل جوان را فراهم کرده است.

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد، توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟
در نظر گرفتن دهه کرامت به عنوان یک مناسبت مذهبی و شاخص اقدام موثری به شمار می رود اما برای کسب نتایج بهتر در این زمینه باید تلاش مضاعفی در پیش گرفته شود و کیفیت در اجرای برنامه ها اولویت داشته باشد.

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟
گردشگری مذهبی از جاذبه های اصلی شهر شیراز به شمار می رود که حرم مطهر شاهچراغ (ع) سرآمد این جاذبه ها است و مسئولان با استفاده از دهه کرامت، می ‌توانند در این حوزه اقدامات موثری برای رونق و توسعه گردشگری مذهبی به انجام برسانند و با برنامه ریزی مناسب در طول سال از دهه کرامت برای رونق هر چه بیشتر گردشگری مذهبی استفاده کنند و در این میان از ظرفیت های دانشگاه ها و حوزه های نیز استفاده شود.

کانون های فرهنگی هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟
کانون های فرهنگی هنری مساجد بازوان اصلی برگزاری دهه کرامت به شمار می روند زیرا هم مسجد یک پایگاه مردمی است و هم دهه کرامت یک جشن مردمی محسوب می شود.
 
سازمان شما برای این دهه در سال جاری چه برنامه هایی دارد؟
اتاق اصناف مرکز فارس، همواره برنامه و جشن هایی به مناسبت دهه کرامت برگزار کرده است و از زمان شیوع کرونا این جشن ها به صورت همایش تجمعی برگزار نمی شود و فضای مجازی به عنوان بستر مناسب مورد استفاده قرار می گیرد.
البته شیوع کرونا بن ‌بست و مانعی برای گرامیداشت این ایام و برگزاری برنامه ها نبوده و اصناف فارس سهم خود را بر اساس تکالیف ستاد «دهه کرامت» به بهترین شکل ممکن همواره انجام داده اند.
جامعه انجمن اسلامی اصناف و بازاریان فارس، سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر، روسای اتحادیه های صنفی شهرستان ها و ... به عنوان اعضای کمیته برگزاری دهه کرامت اصناف، برنامه‌های متعددی را در این ایام اجرا می کنند. 
در این دهه مبارک همچنین در ابتکاری جالب، اتاق اصناف مرکز استان  به کودکانی که در روزهای میلاد حضرت معصومه (س)، روز میلاد امام رضا (ع) و همچنین روز بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) به دنیا می آیند و به نام مقدس این بزرگواران ملقب و  مزین می شوند، توسط هیئت فرهنگی و مذهبی اصناف هدایایی داده خواهد شد.

 
سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟
مردم استان باید دهه کرامت را جشن و مناسبتی متعلق به خود بدانند و هر کدام به سهم خود در برگزای آن ایفای نقش کنند و در نشان دادن جلوه های دینی و سیره ائمه اطهار (ع) در جامعه بکوشند.

کد خبر 1064754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha