ایجاد حدود۲۰۰هزار فرصت شغلی در دستور کار کمیته امداد کشور قرار دارد

خانی با بیان اینکه سال ۹۹ بالغ بر ۴۰ درصد اشتغال خالص کشور توسط کمیته امداد ایجاد شد، گفت: در سال جاری نیز ایجاد حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را برنامه ریزی کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ازساری،«احمد خانی» امروز(10تیر) آئین تحویل پهباد کشاورزی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مازندران که با حضور  مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد کشور، «هادی شریفیان» مدیر عامل شرکت پرواز یاران سیرنگ و راهبر شغلی پهباد کشاورزی کمیته امداد و حجت الاسلام «بشیرعالیشاه» مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مازندران برگزار شد، در خصوص راهبری شغلی و شغل‌های نوین اظهار کرد: موضوع راهبر شغلی بر مبنای دو ضرورت شکل گرفت چراکه عمده مشاغل ما در حوزه اشتغال کمیته امداد برنامه ریزی می شد، فارغ از تمام تلاش هایی که در حوزه کیفیت و نظارت های شغلی انجام می شود با توجه به اینکه با اقشار خاصی کار می کنیم با دو آسیب موجه بودیم یکی اینکه میانگین درآمد مشاغلی که ایجاد مشد بطور میانیگین نمی توانست خانواده را به درآمدزایی برساند و پایداری آن شغل در محل ابهام بود و هنوز قسط بانکی بود اما ممکن بود شغل براساس نوسانات اقتصادی و شرایط جمع شود.

مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد کشور افزود: البته مسئله عدم پایداری مشاغل و هم میانگین درآمد پایدار به واسطه  چند عامل سیاست گذاری و طراحی در آن شغل بود که در نوسانات اقتصادی و چالش های کلان اقتصادی نمی توانست پایدار باشد نیز مطرح است.

 

وی ادامه داد: به واسطه کوچک بودن آن بنگاه عملا نمی توانست صرفه به مقیاس داشته باشد و با بهای رقابتی وارد بازار شود. مجموعه این عوامل دست به دست هم می داد تا مشکلات جدی برای کسی که اقدام به اخذ تسهیلات در مجموعه کمیته امداد می کرد تا طرح اشتغال راه بی اندازد با این چالش ها مواجه کند. برهمین مبنا مدل راهبری شغلی بر اساس الگوهای توسعه مشاغل زنجیره ای انجام شد تا این عیب ها برطرف شود.

 

خانی تصریح کرد:  در اجرای طرح راهبری شغلی فکر شد تا چگونه بازده به مقیاس دهیم تا با تولید بیشتر محصول و خدمت از میانگین بهای تمام شده کاهش پیدا کند و نکته بعدی اینکه کسانیکه در پوشش کمیته امداد بودند و نمی توانستیم در کل چرخه اقتصادی حضور جدی داشته باشد هم خودش تامین مواد اولیه را بلد باشد و هم تولید کیفیت خوب را بداند و هم بازاریابی و نظارت را بداند و خودش را با تحولات بازار همراه کند و برای این موارد مدلی را طراحی کردیم که مبتنی بر مالکیت های منفرد و مدیریت زنجیره باشد.

 

وی  با اشاره به اینکه راهبر شغلی عملا شبیه به اینکه تمامی دانه های تسبیح کنار هم جمع می شوند تا مورد استفاده قرار گیرد و خروجی داشته باشد، افزود: یک راهبر شغلی به عنوان  فعال اقتصادی به عنوان نخ تسبیح این دانه های متفرق را کنار هم جمع می کند و با وحدت و مشاوره های مناسب راندمان کار بالا می رود و اقتصادی می شود. این موضوع ضرورت راهبری شغلی است.

 

خانی با بیان اینکه راهبری شغلی در بحث توسعه طرح های نوین مبتنی بر حوزه دانش بنیان نیز مطرح است، گفت: دقیقا در همین دریچه است که به لحاظ پیچیدگی در حوزه دانش بنیان که مشاغل نوین مطرح می شود مانند همین کشاورزی با روش پهباد ها که تکنولوژی بالایی است و تامین  قطعات، آموزش خلبانی و نوع ورود و خدمات در بازار نیازمند شخصی است که بتواند در تمام این مسیر در کنار مددجویان و جامعه هدف ما قرار گیرد لذا به روش برتر ضرورت راهبر شغلی اهمیت دارد برای اینکه مطمئن باشیم دست مددجوی ما در دست فردی است که می تواند به درستی اقشار هدف ما را هدایت کند. راهبر شغلی پای کار می آید.

 

ویبا بیان اینکه در سال جاری ایجاد حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را برنامه ریزی کردیم، بیان کرد: مدل راهبری  شغلی جوان است و تاسیس اداره کل در سال 98 بود و ما در دومین سال تاسیس این اداره کل(اداره کل راهبری شغلی کمیته امدادکشور) هستیم سال گذشته سال توسعه طرح ها بود که به حدود 3 هزار راهبری شغلی در کشور رسیدیم که شرایط  و پایداری طرح ها خوب است و در حال حاضر برای ارزیابی زود است.

 

خانی ضمن تشریح مزایای راهبری شغلی در حوزه مددجویی، گفت: ما پایداری را در سه تا 5 سال باید در قیاس با مشاغل منفردی که ایجاد شد بسنجیم امیدواریم که با تمهیداتی که انجام شد به مراتب شرایطش با درآمدهایشان بیشتر از مشاغل منفرد باشد.

 

وی با بیان اینکه در ایجاد شغل برای مددجویان جهت رسیدن به درآمد پایدار، پشتیبانی و نظارت صورت می گیرد،گفت: دو دسته نظارت در امداد داریم که ما به شدت دنبال بحث نظارت هوشمند هستیم که نظارت حاکمیتی ما انجام شود و نظارت تخصصی را واگذار می کنیم به شخص راهبر برای اینکه راهبر به ما تضمین می دهد که این فرۀیند را مدیریت می کند تا خلق محصول، خدمت، فروش و بازار یابی درست صورت گیرد.

 

خانی با بیان اینکه سال ۹۹ بالغ بر ۴۰ درصد اشتغال خالص کشور توسط کمیته امداد ایجاد شد، خاطرنشان کرد: البته ما در مجموعه اداره کل راهبری شغلی کمیته امدادکشور روی فرآیند کار راهبر نظارت می کنیم نه عملیات کار راهبر، عملا به شکل نظارت عالیه را در کار خود می دانیم رهبران شغلی از مصدایق برون سپاری محسوب می شوند.

کد خبر 1071902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha