مسجدی که مروج ازدواج آسان در جنوب تهران است

مسجد گلشن با تلاش امام جماعت و هیئت امنایش مرکز ترویج ازدواج آسان در جنوب تهران بوده است و امروزه این سنت همچنان ادامه دارد. تهیه سالانه بین ۷ تا ۱۰ مجموعه جهیزیه برای زوج‌های محروم از دیگر فعالیت‌های این مسجد در ایجاد فرصت ازدواج برای جوانان است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد «گلشن» (واقع در تهران، خیابان مولوی) به واسطه قرار داشتن در مجاورت بازار بزرگ تهران و بازار معروف مولوی و همچنین داشتن رقبات متعدد در دستگیری از گروه های مختلف مردم بسیار موفق است.

 

یک دلیل دیگر هم موجب رونق این مسجد در خدمت به آحاد مردم شده است: دفتر ازدواج و طلاق با شماره 125370 با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین سید رضا غروی. مرحوم غروی پنج دهه امام جماعت مسجد گلشن بود و به گفته حجت الاسلام غروی، نوه وی که امام جماعت فعلی این مسجد است، همیشه دغدغه ازدواج جوانان را داشت.

 

امام جماعت باید آقای محل باشد

حجت الاسلام «حسین خطاط» از شاگردان درس خارج فقه مرحوم غروی و از نمازگزاران مسجد گلشن در این خصوص به شبستان گفت: آقای غروی معتقد بود امام جماعت یک مسجد باید محور همه فعالیت های یک محله باشد موضوعی که در گذشته تحت عنوان «آقای محل» از آن یاد می شد. این حقیقت طی چند سال اخیر دوباره در سطح مساجد و با تلاش سپاه و پایگاه های بسیج و با همکاری شهرداری ها و سرای محلات در کشور در حال احیا است. قطعا موضوع ازدواج از اهم این موضوعات و در حوزه وظایف و رسالت های ائمه جماعات مساجد و عموم روحانیون است.

 

این روحانی اضافه کرد: مرحوم غروی بر همین اساس ضمن فعال کردن ستاد جهیزیه مسجد گلشن، شخصا دفتر ازدواجی در مجاورت این خانه خدا تاسیس کرد و تنها مراسم رسمی عقد زوج هایی را انجام می داد که مهریه آنان در حد عرف جامعه و وسع داماد بود. ایشان بارها درخواست انجام مراسم عقد زوج های جوانی را که مهریه آنان زیاد بود، رد کرد.

 

تهیه سالیانه هفت تا ۱۰ مجموعه جهیزیه برای زوج های نیازمند

مسجد گلشن امروزه نیز میراث امام جماعت فقید خود را حفظ کرده است به طوری که همه ساله هفت تا ۱۰ بسته جهیزیه را به دست نوعروسان نیازمند می رساند که هر بسته شامل بخشی از لوام ضروری همچون یخچال و اجاق گاز و همچنین یک دست کت و شلوار برای داماد و روسری و چادر برای عروس است. زوج های جوان نیازمند می توانند با پرداخت مبلغ شش میلیون تومان از این جهیزیه که هزینه تهیه آن بیش از سی میلیون تومان است، استفاده کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید حبیب حسینی»، شاگرد دیگر درس خارج فقه مرحوم غروی که گاهی در مسجد گلشن اقامه نماز جماعت نیز می کرد، با بیان اینکه انجام مراسم عقد و ازدواج در مساجد سنت قدیمی است که امروزه کمتر از آن خبری است، اظهار کرد: مسجد گلشن در تمام دوران امامت حاج آقای غروی در آن مرکز انجام این مراسم و ترویج ازدواج آسان و زندگی ساده بود. ایشان مقید بودند تا جایی که ممکن است، صیغه طلاق را جاری نکنند و همیشه می گفتند که از طلاق بدشان می آید.

 

فعال تر شدن مساجد در زمینه ازدواج زمینه کاهش طلاق را فراهم می کند

 

این مدرس خارج فقه ادامه داد: همه اهالی محلات سیروس و مولوی و حتی بخشی از اهالی محلات شوش و قیام مقید بودند که مراسم عقد فرزندان خود را دفتر ازدواج مسجد گلشن و به دست مرحوم غروی انجام دهند، سنتی که با درگذشت ایشان، دیگر خبری از آن نیست. اگر مساجد در زمینه ازدواج فعال تر شوند حتما شاهد کاهش وضع مهریه های بسیار سنگین که پرداخت آن خارج از توان آقا داماد است، خواهیم بود و به این صورت، زمینه کاهش طلاق در سراسر کشور ایجاد می شود.

 

مسجد گلشن در کنار کمک های مومنانه ماهیانه و فصلی به نیازمندان، در زمینه سازی برای شروع زندگی مشترک جوانان نیز بسیار فعال است، هرچند با تعطیل شدن دفتر ازدواجی که مرحوم غروی، مدیر آن بود، دیگر رونق گذشته را ندارد.

 

به گزارش شبستان، تعداد مساجدی که دفتر ازدواج و طلاق در آنها فعال است، امروزه خیلی زیاد نیست هرچند آمار دقیقی از آنها نیز در دست نیست. حجت الاسلام والمسلمین سید محصل همدانی که مسئول دفتر ازدواج مسجد امام زمان (عج) در خیابان آزادی تهران است، در این خصوص به گفتن دو جمله اکتفا کرد: خیلی از افراد می خواهند جشن و پایکوبی در مراسم عقد راه بیاندازند که این موضوع خلاف قداست و احکام مسجد است، از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا میزان ازدواج کاهش یافته است که همین موضوع در کاهش مراجعات به دفاتر ازدواج اثر منفی بر جای گذاشته است.

 

سخن آخر اینکه به نظر می رسد، کاری که امثال مرحوم غروی در جنوب تهران و آقای محصل همدانی در غرب تهران در محوریت بخشیدن به مساجد در امر ازدواج چند دهه پیش انجام داده اند، از سوی ائمه جماعات جوان تر چندان جدی گرفته نمی شود.

کد خبر 1075261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha