عید قربان فرصتی برای ذبح نفس اماره انسان است

حجت الاسلام حسنلو گفت: عید قربان فرصتی است تا انسان ابتدا نفس اماره خود را ذبح و قربانی کند و سپس گوسفند و دیگر حیوانات حلال گوشت را ذبح و به مردم هدیه نماید.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ "درسهای زیادی می توان از عید قربان و حج گرفت اگرچه مدتی است حج تعطیل است؛  اما این خود آزمون بزرگ است که با تعطیلی حج، قربانی و عید قربان که تعطیل نیست و شیطان که بیکار ننشسته است لذا باید در عید قربان همچنان قربانی و ذبح نمود، ابتدا نفس اماره را و سپس به ذبح مادی و گوسفند و دیگر حیوانات حلال گوشت رسید و آنرا برای مردم هدیه داد و فقر را از جوامع اسلامی زدود" متن بالا برشی از گفتگوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام امیر علی حسنلو استاد حوزه ومدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه‎ ‎است که در ادامه می خوانید:

 

بر اساس آیات و روایات فلسفه قربانی کردن در حج چیست؟
قربانی سنبل  مبارزه با هوای نفسانی، مصداق نیل به مراتبی از تقوا، تامین غدا برای مستمندان و رحمت و عفو خداوند  در سایه زدودن فقر و توجه به فقرا است.

 

فلسفه قربانی کردن و ارتباط آن با مستمندان چیست؟
قرآن کریم به کرات از اطعام فقرا و مساکین سخن گفته است این اهتمام بی حکمت نیست بلکه نگاه اسلام به مستمندان جهت زدودن فقر است اسلام می خواهد هیچ فقیری در چامعه اسلامی نباشد واین بستر و زمینه عمل به احکام اسلام است مادامی که فقر در جامعه باشد احرای احکام ممکن نیست.

 

بنابراین زدودن فقر از جامعه از شرایط مسلمانی و جامعه اسلامی است لذا دولت های اسلامی باید به این مهم توجه کنند که اگر حج عبادت بزرگ و همگانی است در این عبادت بزرگ همه مسلمانان را خداوند با قربانی و اطعام از فقرا به اهمیت فقر زدایی و ضرورت آن توجه می دهد.

 

قربانی در حج دستور صریح  قرآن کریم است که پیامبر اکرم(ص) نیز این منسک را انجام داد و به احسن وجه تمام کرد، آیات قرآن کریم این است که به مستمندان باید کمک نمود . از جمله اهداف قربانى کردن این است که گوشت آن به مصارف مفید برسد هم قربانى کننده از آن استفاده کند و هم قسمتى را به فقیران نیازمند برساند ،بر اساس این هدف ارزشمند، مسلمانان مجاز نیستند گوشت‌هاى قربانى را در سرزمین منى روى زمین بیندازند تا گندیده شود و یا در زیر خاک‌ها مدفون کنند، بنابراین یکی از حکمتها و اسرار قربانی در عبادت بزرگ و همگانی زدودن فقر از جوامع اسلامی است.

 

امام صادق عليه‏السلام در پاسخ پرسشی، در مورد فلسفه قرباني فرمودند: با اولين قطره‏ای که از خون قربانی بر زمين می ‏چکد، صاحب آن قرباني آمرزيده می ‏شود، منظور از این حدیث چیست؟

منظور این است معلوم شود چه کسي بدون چون و چرا و از سر عشق و تسليم، اطاعت مي‏ کند. خدا فرموده است: از گوشت و خون قرباني به خدا نمی‏ رسد، بلکه آنچه به حساب خدا در مي ‏آيد، تقواي شماست. بنگر که چگونه قربانی هابيل پذيرفته و از آنِ قابيل مردود شد؟ این سنبل و نماد است تا به مسلمانان بیاموزد که به نیاز فقرا و تامین نیازهای آنان ضمن اینکه یک وظیفه شرعی و عبادت بزرگ است زودون فقر مایه بخشش از طرف خدا و اسباب نزول رحمت الهی است.

 

درس ‏های عيد قربان برای ما چیست؟
درس گرفتن از ایام و مناسبتها و حوادث و وقایع و روزها نیز مهم است و دارای پاداش بزرگ از سوی خداوند است و همین روند زندگی خود باید اسباب ترقی معنوی و کمال انسان در دنیا باشد و با طی این مدارج انسان در حیات دیگر و جهان دیگر به آرامش خواهد رسید.

 

قربان به ما تمرین گذشت، مبارزه با شيطان، تمرین رسیدن به مرتبه بندگی واقعی و قبولی اعمال می دهد. اعمال انسان باید تمرین بندگی و ارتقا به رتبه های معنوی باشد و مقدمه عروج او به ملکوت ؛ قرباني کردن در روز عيد، زنده نگه داشتن روح ايثار پدران و تسليم بودن فرزندان را به ما مي‏ آموزد.

 

 عيد قربان، مقدم داشتن وظيفه را بر غريزه به ما ياد مي‏ دهد و اين که چگونه حضرت ابراهيم عليه‏السلام خشنودی خداوند و تکليف را بر تمايلات شخصي و غريزه فرزند دوستی خود مقدم داشت. لذا بايد اين روز مبارک را عيد گرفت. هرساله انسان در این فرصت به دست آمده باید به تمرین این عمل که ایثار بزرگی است بپردازد تا مراحلی از رشد و نیل به مراتب معنوی و یقین برای او حاصل شود .

 

چگونه می تواند عید قربان ما را در مبارزه با شيطان رهنمود کند؟
شیطان دشمن قسم خورده انسان است آنجا که قرآن فرمود که شیطان به عزت خداوند قسم خورده است که نسل آدم را اغوا نماید و فریب دهد ؛ با توجه به انواع ابزارهایی که شیطان در اختیار دار که مصادیق آن امروز بیشتر است از جمله فضای مجازی که هم می تواند اسباب ترقی باشد و هم می تواند بعنوان ابزار اغوای شیطان باشد، لذا جوانان باید به این نکته توجه کافی نمایند ؛ از این ابزار در راه مبارزه با شیطان استفاده نمایند نه اینکه دامی برای فریب شطان باشد که درآن بیفتند.

 

وقتی ابراهیم، اسماعیل را به قربانگاه می برد شیطان در فکر نفوذ افتاد تا با وسوسه ابراهیم بر اساس عواطف پدری و فرزندی وارد شد؛ از طرفی نیز به  اسماعیل وسوسه نمود، هر دو بر شیطان پیروز و چیره شدند و به این ایثار بزرگ رضا دادند؛ ازاین رو، عيد قربان، عيدي است که بايد تسليم بودن و انقياد کامل را در برابر مولا به منصه ظهور رساند و در اين رستاخيز عظيم، که عيد بزرگ مسلمانان است، به شکرانه توفيق در انجام دادن مناسک حج و پيروزي در مصاف با شيطان، آخرين ذرات باقيمانده از تعلقات غيرخدايي را در قربانگاه ذبح کنيم و اين روز بزرگ را جشن بگيريم.

 

اخلاص  بعنوان قالبی از سوی خداوند برای پذیرش اعمال است و در این قالب مانند پیچ و مهره ای که هرگز اندازه دیگر در آن جا نگیرد یا قالبهای دیگر تا اندازه نباشد در آن جا نیفتد ؛ لذا اخلاص عالی ترین و زیباترین قالب سنجش عبادات و پذیرش آنهاست.

 

ابراهیم و اسماعیل در این تمرین به خوبی  اخلاص را به منصه ظهور رساندند و مخلصانه از فرمان خداوند  اطاعت کردند و عملشان قبول درگاه خداوند شد لذا خداوند به ابراهیم(ع) فرمود قربانی از تو قبول شد و جایزه اش این است که این عمل تو در تمرین بندگی و اخلاص تا قیامت اسوه و سرمشق دیگران است و خداوند قوچی از بهشت به سوی ابراهیم فرستاد تا نشان دهد نتیجه اخلاص و اطاعت از حق در آخرت این است که از بهشت به ابراهیم فرستاده شد.

 

قرآن کریم مکرر فرموده است که انسانها در معرض آزمایش هستند و مدام امتحانهای ترمی دارند و در هر فصل بلکه هر ساعتی امتحان می دهند لذا یکی دیگر از درس های قربان و عید بزرگ این است که انسان ها بفهمند که همواره در معرض آزمایش های سخت در زندگی دنیا هستند؛ باید مقاومت کنند و ایثار تا از این مرحله به آسانی به مرحله بالاتر راه یابند.

 

اکنون ملت ایران با وضعیت فعلی تحریم شیطان بزرگ و وسوسه و دیگر ایادی او مواجه اند؛ بایسته است که از قربانی ابراهیم و اخلاص او درس بگیرند و دست به دست هم داده و ابراهیم و اسماعیل وار از این مرحله سخت عبور کنند و فریب شیطان های زمانه را نخورند.

 

درسهای زیادی می توان از عید قربان و حج گرفت اگر چه مدتی است حج تعطیل است؛  اما این خود آزمون بزرگ است که با تعطیلی حج، قربانی و عید قربان تعطیل نیست؛  شیطان که بیکار ننشسته است لذا باید با شیطان مدام مبارزه نمود و  در عید قربان قربانی و ذبح نمود ابتدا نفس اماره را و سپس به ذبح مادی و گوسفند و دیگر حیوانات حلال گوشت پرداخت و آنرا برای مردم هدیه داد و با این اقدام فقر را از جوامع اسلامی زدود .

 

قربانی کردن سنبل و نماد چیست؟
قربانی نمودن سنبلی از ایثار و تمرین ایثار و ملکه نمودن آن برای همیشه تا دست گشایی و دست گیری از فقرا است و همانند نمازهای پنجگانه است و این خود مراتبی از بندگی است که شرط رسیدن به برخی از مدارج بلند معنوی مشروط به ایثار مال و اموال است و گاهی ایثار جان و جهاد با مال و جان و عمر شرط نیل به بندگی و ارتقاء به ملکوت اعلی است.

 

کد خبر 1077276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha