دولت مکلف به پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی شد

محمدیاری با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس مسائل کارگری و تامین اجتماعی را به شکل تخصصی دنبال می‌کند گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت مکلف به پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به تامین اجتماعی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حسن محمدیاری» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مطابق اصل 29 قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی در دوران بازنشستگی، بیکاری، پیری و نظایر آن را حق همگانی دانست و گفت: قانونگذار هم آن را پیش‌بینی کرده است.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس این کمیسیون را در حوزه مسائل کارگری و تامین اجتماعی تخصصی دانست و عنوان کرد: با نظر مساعد مجلس در بودجه 1400 معادل 89 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی مصوب و دولت مکلف به پرداخت آن شده است.

 

محمدیاری با بیان اینکه از 89 هزار میلیارد تومان تنها 29 درصد از مشمولان تامین اجتماعی برخوردار شدند تصریح کرد: انتظار ما این است که همه کسانی که ذینفع هستند از این موهبت برخوردار شوند اما دو ایراد در این میان وجود داشت و به همین سبب نتوانستیم همه را تحت پوشش قرار دهیم.

 

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با تاکید بر اینکه در مصوبه ارائه شده دولت برای بازنشستگان حق اولاد هم در نظر گرفته شده است تصریح کرد: این در حالی است که اکثر افرادی که بازنشسته هستند اولاد تحت تکفل ندارند بنابراین خروجی این مصوبه به نفع بازنشستگان نبود.

 

وی از تکلیف دولت مطابق ماده 12 قانون برنامه ششم برای اجرای  متناسب‌سازی و ماده 96 قانون تامین اجتماعی سخن گفت و اضافه کرد: طبق قانون بر اساس نرخ تورم سالانه همسان سازی حقوق بازنشستگان باید اجرا شود و قطعا اگر بر این اساس نباشد کماکان شاهد فشار زیاد اقتصادی بر این قشر از جامعه خواهیم بود. 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تهیه لایحه همسان سازی را بهتر از ارائه طرح آن به مجلس دانست و با بیان اینکه مطابق اصل 75 اگر طرحی از ناحیه نمایندگان مطرح و بار مالی داشته باشد شورای نگهبان آن را تصویب نخواهد کرد گفت: بهتر است کار کارشناسی در مورد همسان سازی توسط دولت انجام بگیرد و به مجلس ارائه شود.

 

کد خبر 1078314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha