مدارس خاص در صدر رتبه های برتر کنکور

رتبه های برتر کنکور در مدارس سمپاد، غیردولتی و نمونه دولتی تحصیل کرده اند. این در حالیست که ۸۰ درصد از دانش آموزان که در مدارس عادی تحصیل می کنند هیچ سهمی در رتبه های برتر کنکور نداشته اند و این نشان از نقش کیفیت مدارس در رتبه آوری دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، اسامی رتبه های برتر کنکور سراسری 1400 اعلام شد، اغلب آن ها از مدارس استعدادهای درخشان بودند. هوش و کیفیت مدارس موجب شده تا آن ها در صدر رتبه های کنکور سراسری 1400 قرار گیرند. نفرات برتر کنکور سراسری ۱۴۰۰ در گفتگو با خبرنگار شبستان اغلب از مدارس با کیفیت بوده اند و دانشگاه های برتر ایران،  تهران و صنعتی شریف را انتخاب می کنند.

 

علوم تجربی

«نیما ابوالحسنی» نفر اول علوم تجربی از تبریز است و او به خبرنگار شبستان می گوید: در مدرسه سمپاد شهید مدنی تبریز درس خوانده و فکر نمی کرده که بتواند رتبه اول را کسب کند. او پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب می کند.

 

«پارسا فتحی» نفر دوم علوم تجربی هم از مدرسه تیزهوشان فارغ التحصیل شده است و برای او رتبه زیر 10 آوردن قابل پیش بینی بود ولی تصور نمی کرد رتبه دوم کنکور شود.او هم رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب خواهد کرد.

 

«عرفان کرپه» از بندر ترکمن نفر سوم گروه آزمایشی علوم تجربی هم در مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی تحصیل کرده است و او نیز می خواهد رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کند و این موفقیت را مدیون حمایت های خانواده و شرایط خوب مدرسه اش می داند.

 

«آیناز مارالی» از جلفا نفر چهارم کنکور علوم تجربی هم از دانش آموزان نمونه دولتی بوده است و او نیز دانشگاه تهران و پزشکی را انتخاب می کند.

 

«حسن قیم» رتبه ۵ کنکور سراسری رشته تجربی سال ۱۴۰۰ از اهواز در مدرسه  در مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی درس خوانده و او نیز پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب می کند.

 

«آور آرین» نفر  ششم  از تهران در دبیرستان غیردولتی علامه طباطبایی درس خوانده و او نیز دانشگاه تهران را انتخاب می کند.

 

«باربد محمدی» نفرهفتم گروه آزمایشی علوم تجربی  از سقز هم در مدرسه تیزهوشان تحصیل کرده است.

 

«محمد حسن فلاحت» از اهواز هم فارغ التحصیل مدرسه سمپاد است و او پزشکی یا داندانپزشکی را انتخاب خواهد کرد ولی میداند مقصد انتخاب هایش دانشگاه تهران است. او شیوع ویروس کرونا را یک فرصت دانسته چون می توانسته بیشتر درس بخواند و به اندازه استراحت کند.

 

آوا فاضلی رتبه نهم گروه آزمایشی علوم تجربی از اصفهان و نگین سرلک از تهران هم از دانش آموزان مدارس استعداد های درخشان فرزانگان بوده اند و دانشگاه تهران را انتخاب می کنند.

 

علوم انسانی

«امیر مهدی زلفی» نفر اول رشته علوم انسانی از ابهر هم درمدرسه تیزهوشان تحصیل کرده است او نیز دانشگاه تهران را انتخاب خواهد کرد.

 

«جواد عبدیائی» از شمیرانات رتبه دوم کنکور سراسری در گروه آزمایشی علوم انسانی در  دبیرستان غیردولتی نیکان تحصیل کرده است شرایط کرونا باعث شد نقش مدرسه کمرنگ و تلاش دانش‌آموز پررنگ‌تر شود.

 

«محمد جواد مهدیان» از  شاهین‌شهررتبه سوم گروه آزمایشی علوم انسانی  در حوزه ی علمیه تحصیل  کرده است اما به دلایل گوناگون از آن فضا فاصله گرفته و در کنکور انسانی شرکت کرده است و او در دبیرستان درس نخوانده بلکه امتحانات را در مدرسه شبانه گذرانده است و رشته حقوق دانشگاه تهران انتخاب اوست.

 

در گروه آزمایشی علوم انسانی «امیر حسین جلالی» از یزد نفر سوم، «حسین ملکی‌پور» از نیشابور رتبه ششم، «سحر محمدی» از زنجان رتبه هفتم ،  در مدارس استعداد های درحشان تحصیل کرده اند.  «سید محمد علی شهرستانی» از شمیرانات رتبه هشتم از مدرسه غیرانتفاعی نیکان،  «دانیال دولت شاهی» رتبه نهم و «امیرمحمد سلیمانی» رتبه دهم از تهران از مدرسه نمونه دولتی فرهنگ فارغ تحصیل شده اند.

علوم ریاضی و فنی

در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی «محمد پیام تائبی» رتبه اول از تهران، «محمد اسماعیلی» رتبه سوم اراک، «پارسا نوروزی نژاد» رتبه چهارم سبزوار، «امیر مهدی میقانی» رتبه پنجم از اراک، «ترانه خسروجردی» رتبه ششم از مشهد، «محمد جواد احمد پور» رتبه هفتم اصفهان، «امیر حسن جعفر آبادی» رتبه هشتم تهران، «ماهان بیهقی» رتبه نهم تهران، «دانیال غریب» رتبه دهم از مشهد در مدارس سمپاد تحصیل کرده اند. «محمد شایان شعبانی» رتبه دوم و «امیر حسن جعفر آبادی» رتبه هشتم تهران در مدارس غیردولتی درس خوانده اند.

 

طبق بررسی های خبرنگار خبرگزاری شبستان تعداد ۲۰ نفر از رتبه های برتر کنکور سراسری از مدارس سمپاد بوده اند و مابقی رتبه آوران در مدارس غیردولتی و نمونه دولتی تحصیل کرده اند. تنها رتبه سوم علوم انسانی با تلاش های خود و تحصیل در مدرسه شبانه روزی توانسته این رتبه را کسب کند.

این موضوع نشان می دهد، امکانات و کیفیت مدارس در رتبه آوری نقش دارد. مدارس خاص همچون سمپاد و غیردولتی با امکانات و حمایت های ویژه ای که از دانش آموز می کند آن ها را به مسیر رتبه آوری سوق می دهد و اینگونه دانش آموزان مدارس عادی دولتی حتی اگر استعداد هم داشته باشند به دلیل نبود کیفیت و امکانات از رتبه آوری درکنکور باز می مانند. این در حالی است که ۸۰ درصد از دانش آموزان کشور در مدارس دولتی تحصیلی می کنند و باید عدالت آموزشی و برابری امکانات برای همه مدارس یکی باشد و کیفیت مدارس دولتی افزایش یابد اما این سیاست نادرست سال هاست با انتشار اسامی نفرات برتر کنکور خودنمایی می کند و خبری از افزایش کیفیت مدارس عادی نیست و این را می توان از سهم اندک مدارس دولتی در رتبه آوری کنکور در سال های اخیر دید.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1081355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha