حمایت از فعالان دوخت و طراحی لباس، زمینه ساز رونق مشاغل خانگی

یکجانی گفت: بی شک یکی از عوامل زمینه ساز رونق مشاغل خانگی ، حمایت جدی از فعالان عرصه دوخت و طراحی لباس است.

طیبه بِکجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که از دوره نوجوانی به حرفه دوخت و طراحی لباس علاقه مند بوده است، اظهار داشت: از حدود دو سال پیش به شکل حرفه ای به این عرصه مشغول هستم، ضمن آن که مادرم هم در این زمینه که خودشان اشتغال به این کار دارند، مشوق بنده بودند.

 

وی افزود: در سال های اخیر هم آموخته ام و هم سعی کرده ام در حد توان به دختران جوان همسن و سال خودم آموزش بدهم. نزد استاد خوبم خانم فرخی نیز شاگردی کرده ام، ضمن آن که در حال حاضر در مقطع کاردانی تکنولوژی دوخت مشغول به تحصیل در دانشگاه هستم و با توجه به علاقه مندی شخصی، بسیار دوست دارم که در مقاطع بالاتر نیز در همین رشته تحصیل کنم.

 

این بانوی طراح و دوزنده لباس همچنین گفت: علاوه بر مدیریت آموزشگاه بانو فرخی، با توجه به هزینه های بالای اجاره دفتر و کارگاه، در حال حاضر در منزل خودمان اتاقی را به بحث خیاطی اختصاص داده ام و حرفم این است که با وجود مشکلات اقتصادی و محدودیت های مالی می توان این فعالیت را ولو در حد اندک شروع کرد و امیدوارانه نگاه به آینده و پیشبرد کارها داشت.

 

وی اضافه کرد: گاهی اوقات احساس می کنم که برخی از بچه های نسل خودمان، به دنبال رسیدن به ثبات شغلی خوب و درآمد بالا آن هم به سرعت و در بازه ی زمانی کوتاه مدت هستند و حال آن که در کار ما مثل هر کار دیگری باید زحمت کشید و با صبوری، تجربه اندوخت و بعد پله های موفقیت را یکی یکی طی کرد.

 

وی گفت: داشتن پشتکار و خسته نشدن از مشکلات و سختی ها از جمله مهم ترین شاخصه های موفقیت در این عرصه است و لذا من مخالف هستم با نگاه کسانی که با کوچکترین مشکلات، نااُمیدی را ترویج می دهند. همین کارگاه های خانگی می تواند برای شروع کار بسیار مفید باشد، ضمن آن که پس از دوره های آموزشی و اخذ مجوز می توان تسهیلاتی را هم دریافت کرد، هر چند متأسفانه در این زمینه نیز گاه حمایت های خوبی صورت نمی گیرد.

 

بکجانی یادآور شد: با یک دستگاه چرخ خیاطی و آموزش های لازم می توان فعالیت را شروع کرد و این طور نیست که صرفاً با هزینه های بالا و امکانات آن چنانی بخواهیم موفق باشیم.

 

وی ضمن انتقاد از رویه برخی آموزشگاه های خیاطی و طراحی لباس ابراز داشت: برخی از این مراکز با وجود هزینه های گزافی که از هنرجویان خود دریافت می کنند، اما متأسفانه آن طور که باید و شاید بازدهی مناسب ندارند، البته انصافاً امثال خانم فرخی دلسوزانه آموزش می دهند اما برخی جاها این طور نیست و خود هنرجو باید با مطالعه و پیگیری و تحقیق و البته کسب تجربه بتواند کارش را پیش ببرد.

 

فعال عرصه طراحی و دوخت لباس همچنین افزود: مشکل دیگری که وجود دارد این است که برخی کلاس ها و دوره های آموزشی بیش از حد طولانی و کم بازده است و باید مسئولان آموزشی مربوطه، بازنگری در این خصوص را در دستور کار قرار دهند. با این حال همه چیز به خود فرد برمی گردد و این که تجربه کسب کرده و از تلاش ناامید نشوند و اساساً کسانی که زود خسته شده و امید خود را از دست می دهند، نمی توانند در این کار و به طور کلی هر کار دیگری آن چنان موفق باشند.


وی بیان داشت: یادمان نرود که زندگی ، عرصه تجربه هاست و چه خوب که ما از این تجربه ها که به قیمت عمرمان به دست می آید، درس گرفته و روز به روز به دنبال ارتقای کیفیت کارمان چه در عرصه طراحی و چه دوخت باشیم.

 

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که در هر کاری باید اصول حرفه ای را رعایت کرد و با ارتقای سطح کیفی کار آن هم به دور از شتابزدگی باعث جلب نظر مخاطب شد و این طور نیست که فکر کنیم در کوتاه مدت، سریع به نتیجه می رسیم، بلکه این مهم نیازمند صبر و حوصله و دقت نظر کافی است.

 

بکجانی همچنین گفت: از مسئولان و انجمن های صنفی انتظار داریم که از نسل جوان حمایت کنند و تنها بحث حمایت مالی هم مطرح نیست، بلکه مهم این است که زمینه ای فراهم شود تا استعدادها دیده شده و شرایط برای دیده شدن و ارتقای آن ها مهیا گردد.

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برای موفقیت تجاری ما باید از ظرفیت رسانه و فضای مجازی به درستی استفاده کنیم، چرا که در دنیای امروز نمی توان از این بُعد بسیار مهم غافل شد و همچنان به دنبال بهره گیری از شیوه های سنتی در بازاریابی و فروش بود.

 

وی در خاتمه اظهار داشت: متاسفانه در قم تنها تا مقطع کارشناسی ، رشته های مرتبط با حوزه کاری ما وجود دارد و به نظرم مناسب است که زمینه تحصیل بانوان در رشته های تحصیلات تکمیلی نیز در همین شهر فراهم شود تا علاقه مندان مجبور نباشند که برای ادامه تحصیل بعد از مقطع کارشناسی به تهران و دیگر شهرها بروند.

کد خبر 1090139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha