قفل یزدان «باز» شد/ اشتغال مرزنشینان جان می گیرد

پس از حدود هفت سال تعطیلی پایانه گمرکی یزدان، قفل این معبر صادراتی باز شد تا دوباره اشتغال در این منطقه مرزی جان بگیرد و شاهد توسعه پایدار و مهاجرتِ معکوس به زیرکوه باشیم.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور حدود ۴۶۰ کیلومتر، در کنار مرز مشترک با افغانستان واقع شده و از دیرباز در مسیر بزرگراه های آسیایی و مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران در مبادله کالا و تجارت قرار داشته است و به همین دلیل اهمیت خاص و ویژه ای دارد و تجار ایرانی همواره کالاهای اساسی همسایگان خود را در نوار مرزی تامین می کنند.

 

در خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی «دوکوهانه نهبندان، میل 73 درمیان، یزدان زیرکوه و میل 78 سربیشه (ماهیرود)» وجود دارند که در مجاورت با کشور افغانستان هستند و در شرایط فعلی از این چهار بازارچه فقط بازارچه ماهیرود سربیشه فعال است و مبادلات تجاری از سه بازارچه دیگر استان انجام نمی شود و بر اساس گفته مسئولان استان بی میلی کشور افغانستان علت غیر فعال بودن سه بازارچه یزدان، دوکوهانه و میل 73 شده است و تلاش ها برای بازگشایی این معبرهای مرزی همچنان ادامه دارد.

 

خراسان جنوبی دارای یک موقعیت استراتژیک است و به عنوان پل ارتباطی بین ایران، افغانستان محسوب می شود و بازارچه‌های مرزی این استان می تواند نقش موثری در رونق اشتغال، توسعه زیرساخت ها، رونق اقتصادی، خدمات رسانی و ... داشته باشد.

 

*خبری در راه است...

بازارچه «یزدان» بزرگتری معبر صادراتی واقع در شهرستان مرزی زیرکوه که یکی از مهم ترین بازارچه های ارتباطی جهت توسعه اشتغال و صادرات است متاسفانه علی رغم داشتن تجهیزات میلیاردی از طرف دولت افغانستان از بهمن 1393 بسته شده بود و هیچ تبادل کالایی در این بازارچه انجام نمی شد.

 

این بازارچه حدود 26 سال قدمت دارد و در سال 1372 در زیرکوه تاسیس شده که شامل 8 هکتار مساحت، 2 انبار صادرات، 2 انبار واردات، جایگاه سوخت، آزمایشگاه مرجع استاندارد، مهمانسرا، سردخانه مواد غذایی، شبکه داخلی برق و 40 باب غرفه تجاری است و تاکنون 10 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

 

تا قبل از بسته شدن یزدان فکر مهاجرت از مناطق مرزی و محروم بر سر جوانان زیرکوه وجود نداشت اما بعد از بسته شدن یک طرفه این بازارچه مهم و استراتژیکی زنگ خطر مهاجرت به صدا در آمد اما گوش شنوایی وجود نداشت و بدون شک یکی از راه هایی که می تواند سبب جلوگیری از وقوع این اتفاق شود رونق یافتن بازارچه های مرزی برای اهالی روستاهای مرزی است.

 

بعد از تعطیلی این بازارچه رایزنی‌های بسیاری برای بازگشایی آن صورت گرفت و حتی در برهه‌ای سخن از راه‌اندازی پایانه مرزی گمرک یزدان در این منطقه زده شد اما هیچ وقت در این بازارچه به روی صادرات و واردات گشوده نشد.

 

در حالی که بازگشایی بازارچه یزدان به رویایی برای تجار ایرانی و افغانستان تبدیل شده بود اکنون پس از گذشت هفت سال تعطیلی بازارچه مرزی یزدان با رایزنی های مسئولان استانی و کشوری با دولت افغانستان تصمیم بر این گرفته شده است تا دوباره بازارچه مرزی یزدان کار خود را آغاز کند و رونق به اشتغال منطقه زیرکوه بدهد و شاهد افزایش صادرات و واردات در این منطقه باشیم.

 

روز پنج شنبه ۱۱ شهریور بعد از هفت سال تعطیلی یزدان خبرهایی به گوش رسید تا دوباره شاهد رونق اشتغال در این منطقه مرزی باشیم و خبر آمد که با پیگیری های نماینده قاین و زیرکوه و استاندار خراسان جنوبی قفل این بازارچه مهم باز شده است.

 

*عاملان تعطیل شدن پایانه گمرکی یزدان پاسخگو باشند

«سلمان اسحاقی» نماینده مردم قاین و زیرکوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در اربعین حسینی سال گذشته آیت الله رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه وقت در پایانه گمرک یزدان حاضر شدند و اظهار تاسف کردند که این پتانسیل و ظرفیت کشوری تعطیل شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: با دستور وزارت امور خارجه و و ریاست گمرک کشور؛ بازگشایی گمرک یزدان در یکی از بندهای تفاهم نامه با افغانستان با قوت پیگیری شد.

 

اسحاقی گفت: با حمایت های آیت الله رئیسی و وزیر کشور توانستیم در مرحله نخست بحث خرده فروشی را در این بازارچه مرزی مهم و استراتژیک آغاز کنیم و موانع اصلی موجود بر سر راه این بازارچه برداشته شود و امیدواریم سایر دستگاه های اجرایی برای تثبیت این بازارچه به میدان بیایند.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه با تاکید بر اینکه یزدان به عنوان یکی از گمرکات اصلی کشور ثبت شده است، افزود: امروز با پیگیری های انجام شده «یزدان» به عنوان یک معبر اصلی شناخته خواهد شد و امیدواریم از اتفاقات فراتر از خرده فروشی بهره مند شویم.

 

وی با بیان اینکه پایانه های گمرکی در تثبیت امنیت و پویایی اقتصاد می توانند نقش به سزایی داشته باشند، گفت: اگر یک پایانه گمرکی تعطیلی شود قطعا اثر منفی بر اقتصاد کشور می گذارد و اشخاصی که باعث تعطیلی پایانه گمرکی یزدان شدند باید پاسخگو باشند.

 

اسحاقی گفت: حدود یک دهه است که این پایانه مرزی بسته بود و بازگشایی مجدد پایانه مرزی یزدان نشان داد که حمایت رئیس جمهور از استانداران می تواند اتفاقات مبارکی را رقم بزند.

 

*تاثیر مهم بازارچه های مرزی بر توسعه اشتغال و پایداری امنیت

«حمید ملانوری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند در خصوص بازگشایی بازارچه مرزی یزدان اظهار داشت: مرز یکی از ظرفیت های خراسان جنوبی است چرا که بزرگترین مرز مشترک با کشور افغانستان به طول 331 کیلومتر در این استان قرار دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه چهار شهرستان خراسان جنوبی در نوار مرزی قرار دارند، گفت: بازارچه های مرزی در زمینه توسعه اشتغال مرزنشینان، اقتصاد و مبادلات تجاری و امنیت مرزی استان بسیار اهمیت دارند و باید به خوبی از این نعمت استفاده شود.

 

وی با اشاره به اینکه بازارچه یزدان بنا به دلایلی طی هفت سال اخیر از طرف دولت افغانستان تعطیل شده بود، افزود: زیرساخت ها و نیروهای لازم برای رونق یافتن این بازارچه وجود دارد و مرزنشینان و تجار ما علاقمند استفاده از این بازارچه هستند.

 

ملانوری در ادامه بیان کرد: تلاش های بسیاری طی یک سال اخیر صورت گرفت و با حمایت دولت و رفع نواقص موجود در این بازارچه و تقاضاهای تجار و اهالی شهرستان زیرکوه و مرزنشینان افغانستانی بحث خرده فروشی در این بازارچه در حال فعال شدن است و بحث شکل گیری تجارت را پیگیری خواهیم کرد.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فعال شدن پایانه های مرزی به اشتغال، معیشت و اقتصاد مرزنشینان کمک خواهد کرد، ادامه داد: این موضوع به توسعه و پایداری امنیت کشور بسیار کمک خواهد کرد.

 

سخن آخر؛

پایانه های گمرکی یکی از مهم ترین عوامل در توسعه اقتصاد و امنیت یک کشور محسوب می شوند و امیدواریم پایانه گمرکی یزدان با فعالیت موثر این بازارچه، شاهد رونق اشتغال و مهاجرت معکوس به شهرستان زیرکوه باشیم.

 

 

 

 

کد خبر 1090650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha