افتتاح اولین مسجد جهان با رتبه پلاتینیوم ساختمان های سبز در دبی

اداره برق و آب دبی اولین مسجد در جهان را افتتاح کرد که دارای رتبه پلاتینیوم برای ساختمانهای سبز از سوی مرکز طراحی انرژی و محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « gulfnews»، اداره برق و آب دبی اولین مسجد در جهان را افتتاح کرد که دارای رتبه پلاتینیوم برای ساختمانهای سبز مرکز طراحی انرژی و محیط زیست با 83 امتیاز است.

 

این مسجد که در شهر «حتا» واقع شده و 1050 مترمربع مساحت داردف می تواند بیش از 600 نمازگزار را با بالاترین استانداردهای پایداری محیط زیست در خود جای دهد.

 

«سعید محمد الطائر» ،مدیر کل مرکز طراحی انرژی و محیط زیست در این باره گفت: در تمام پروژه ها و ابتکارات ما تلاش می کنیم از بالاترین استانداردهای پایداری و کارایی پیروی کنیم.

 

وی افزود: این مطابق با طرح جامع شهری دبی 2040 است که توسط «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» ، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات و حاکم دبی راه اندازی شده است که نقشه راه یکپارچه ای برای توسعه شهری بر اساس توسعه پایدار دبی ترسیم می کند.

 

الطائر مدت هاست که برای ترویج مفهوم سازه های بدون انرژی که از توسعه پایدار بدون آسیب رساندن به محیط زیست و منابع آن حمایت می کند ، کار می کند.

 

مدیر کل مرکز طراحی انرژی و محیط زیست همچنین گفت: افتتاح اولین مسجد جهان برای دریافت رتبه پلاتینیوم بخشی از تلاش های  این مرکز برای حمایت از برنامه توسعه جامع و پایدار حتا و رفع نیازهای اجتماعی ، اقتصادی و اجتماعی با حفاظت از محیط زیست است.

 

وی تاکید کرد که اداره امور اسلامی و فعالیت های خیریه متعهد به حفاظت از محیط زیست است و این مسجد ، اولین مسجد در نوع خود در جهان و یک نمونه پیشگام برای اتخاذ بهترین شیوه های پایداری و حفظ منابع طبیعی برای آینده زیست محیطی بهتر است.

 

دریافت گواهینامه LEED Platinum تأیید می کند که این مسجد از تمام استانداردهای بین المللی پایداری برخوردار بوده و سطوح بالایی از کارآیی را به دست آورده است.

 

در سال های اخیر سیستم های رتبه بندی ساختمان ها در زمینه های معماری، مهندسی و ساخت و ساز در پی فراهم آوردن ابزار لازم برای طراحی و ساخت ساختمان های سبز است و  LEED روشی اختیاری برای ارزیابی ساختمان های سبز است.

 

 سیستم LEED برای رتبه بندی ساختمان های سبز در 135 کشور انجام شده است و در سال 2013،در جهان  15183  ساختمان تجاری این گواهینامه  را دریافت نموده اند.

 

این رتبه بندی از 9 بخش شامل کاربری های مختلف ساختمان تشکیل می شود. در تمامی این ساختمان ها 5 معیار رایج، سایت های پایدار، مصرف بهینه آب ، انرژی، مصالح و منابع و کیفیت فضاهای داخلی است. بر اساس آن ساختمانها با 40 تا 49 امتیاز گواهینامه، 50 تا 59 امتیاز نشان نقره ای، 60 تا 79 امتیاز نشان طلایی و 80 امتیاز به بالا نشان پلاتینیوم دریافت می کنند.

 

این مسجد شامل یک مناره به ارتفاع 25 متر ، پارکینگ ماشین و موتور دوچرخه و یک ایستگاه شارژر سبز است. مسجد حدود 26.5 درصد انرژی و 55 درصد آب را ذخیره می کند. در حال حاضر صفحات فتوولتائیک خورشیدی و یک واحد تصفیه آب برای استفاده مجدد از آب برای آبیاری و نظافت در حال نصب است.

کد خبر 1091267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha