افتتاح مسجد جدید با ظرفیت پذیرایی از ۲۴۰۰ نمازگزار  / تعداد مساجد چچن به ۱۳۰۸ باب رسید

روستای «جمیل علیخانوف» مسجدی را برای پذیرایی از ۲۴۰۰ نمازگزار افتتاح کرد که به نام «عبدالقادر» ،جد رهبر کنونی چچن نامگذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « kavkaz-uzel»، روستای جمیل علیخانوف (گیکالو سابق) مسجدی را برای پذیرایی از 2400 نمازگزار افتتاح کرد که به نام «عبدالقادر» ،جد رهبر چچن نامگذاری شده است.

 

پیش از این نیز مساجدی به نام پدر ، مادر ، عمو و پدر بزرگ «رمضان قدیروف» در جمهوری چچن افتتاح شده بود و  با افتتاح مسجد واقع در روستای جمیل علیخانوف تعداد مساجد در چچن به 1308 باب می رسد.

 

تصمیم برای ساخت مسجد در ژانویه گذشته پس از درخواست ساکنان روستا گرفته شد.مسجد قدیمی در روستای جمیل علیخانوف تنها 1000 نفر را در خود جای می داد ، در حالی که جمعیت این روستا بالغ بر 10 هزار نفر است.

 

پیش از این ، رهبر چچن در صفحه خود در یکی از شبکه های اجتماعی  نوشته بود که روستاییان از او خواسته اند مسجد جدیدی برای آنها بسازد و آن را به نام جد خود نامگذاری کند.

 

پروفسور «واخی گرسایف» ، متخصص شجره نامه می گوید: اعضای خانواده قدیروف شهرت زیادی به مذهبی بودن دارند ومهمترین ویژگی عبدالقادر آموزش خط عربی وخواندن قرآن به کودکان بود.

 

گفتنی است ،مسجد «قلب چچن» نیز که مسجد جامع چچن و بزرگ‌ترين مسجد اروپا است و در«گروزنی»، پايتخت اين جمهوری واقع شده ، به نام «احمد قدیروف»، رئيس‌جمهوری سابق چچن نامگذاری شده است.

 

این مسجد دارای مناره‌های ۶۲ متری است و براساس معماری «مسجد آبی» استانبول ساخته شده است.

 

مسجد قلب چچن در ۱۶ اكتبر سال ۲۰۰۸ ميلادی در مراسمی با حضور «رمضان قدیروف»، رئيس جمهوری كنونی چچن و فرزند «احمد قدیرف» و مشارکت ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری كنونی و نخست‌وزير وقت روسيه افتتاح شد.

کد خبر 1092229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha