وضعیت تعاونی های استان کرمان/ سهم ۳ تا ۵ درصدی در اقتصاد مطلوب نیست

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با ارائه گزارشی از وضعیت تعاونی های استان گفت: سهم ۳ تا ۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد استان با توجه به ظرفیتی که دارند، مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ رضا اسماعیلی، در گفتگوی ویژه سیمای مرکز استان به مناسبت هفته تعاون گفت: پنج هزار و ۲۲۲ تعاونی ثبت شده در استان کرمان وجود دارد که بیش از ۵۰ هزار نفر در این تعاونی ها مشغول به کار هستند.

 




مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان سهم استان کرمان از تعاونی های کل کشور را ۵ درصد اعلام و بیان کرد: در مجموع یک میلیون و ۷۰۰  هزار نفر اشتغال تعاونی های کشور است.

 




وی بیشترین فراوانی تعاونی های استان را مربوط به بخش های کشاورزی، خدمات، صنعت دانست و با اشاره به وجود ۱۸ اتحادیه در حوزه تعاون استان تصریح کرد: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی ۲۵ درصد سهم اقتصاد کشور را باید تعاونی ها داشته باشند.

 



اسماعیلی با افزودن این مطلب که علاوه بر این، تعاونی ها باید کارکرد اجتماعی را هم مد نظر داشته باشند، به اتفاقاتی اشاره کرد که در دولت های اخیر باعث شد بخش تعاونی ها دیده نشود و نتوانند به جایگاه واقعی خود در کشور برسند.

 

 


وی ادامه داد: سهم ۳ تا ۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد استان با توجه به ظرفیتی که دارند، مطلوب نیست در حالیکه کشورهای پیشرفته با تعاونی ها کار خود را پیش بردند و در همین مشکلات اخیر اگر تعاونی ها نقش فعالی داشتند، خیلی می توانستند کمک بدهند.

 



این مسئول از احصاء  ۴۱ مسئله اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در شکل نگرفتن جایگاه واقعی تعاونی ها دخیل بوده خبر داد و گفت: با توجه به خلاء نداشتن پایه علمی در خصوص سیاست های ابلاغی، مدل جامع ارزیابی طراحی شد که علاوه بر رتبه بندی تعاونی ها نقاط ضعف،  قوت و چالش های آنها را هم می گوید و این فرهنگ تعاون را توسعه می دهد.

 




وی در خصوص نقش تعاونی ها در مثبت شدن تراز تجاری استان و صادرات؛ با اشاره به دو محصول مهم استان که خرما و پسته است؛ گفت: سال ۹۸  نزدیک ۶۱ میلیون دلار صادرات این دو محصول بوده که در سال گذشته به ۸۸ میلیون دلار رسید که یک دهم صادرات استان است.

 




اسماعیلی ادامه داد: امسال پیش بینی می کنیم میزان صادرات این دو محصول کمتر باشد زیرا  پسته نسبت به سال گذشته کمتر و صادرات خرما هم سخت است اما با این حال دنبال راهکارهایی هستیم.

 



وی در پایان از انتخاب یک تعاونی برتر استان در سطح ملی، ۶ تعاونی برتر استانی و هفت تعاونی قابل تقدیر خبر داد و گفت: شهرستان رفسنجان تعاون شهر نام گرفته است.
 

کد خبر 1092712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha