سراب ۲۰۳۰؛ دروغ بن سلمان و وعده های توخالی

«محمد بن سلمان»از مدت ها پیش با ارایه چشم انداز ۲۰۳۰ که آن را نجات اقتصاد عربستان می دانست،تلاش کرد تا جایگاه خود را ارتقا دهد، اما شکست در اجرای وعده هایش نشان از سراب بودن آن دارد، به همین فعالان حقوقی کمیپنی را برای افشای این دروغ به راه انداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الواقع السعودی، فعالان حقوقی و کاربرهای شبکه های اجتماعی کمپینی را برای افشای سراب چشم انداز 2030 آماده کردند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به مدت طولانی آن را اعلام و نجات اقتصادی عربستان توصیف کرده است.

راه اندازی این کمپین با توجه به گذشت پنج سال از چشم انداز 2030 و تحقق نیافتن وعده ها و شکست ولیعهد در اجرای آن با هشتگ # سراب 2030 و #Mirage2030 است.

 

برگزارکنندگان این کمپین در بیانیه ای اعلام کردند: چشم انداز 2030 تنها یک سراب و توهم است، زیرا برنامه های آن روی کاغذ ماندگار است و تاریخ ها باوجود هشدار کارشناسان به ولیعهد کمترین اعتبار را دارند.

این بیانیه تاکید دارد که چشم انداز 2030 شامل وعده های مانند توزیع نفت در سال 2030 است که تنها وعده ای پوچ برای خواب کردن ملت است.  همچنین وعده هایی در زمینه حقوق زنان، کیفیت زندگی و کاهش بیکاری که همه آنها پوچ هستند.

 

در این بیانیه آمده است: نتیجه این اقتصاد شکوفا فقط بار شهروندان را افزایش می دهد.کسی که حقوق خود را بخواهد یا زندانی شده یا بازداشت یا مرده است. زندان ها مملو از علما و فعالانی است که در سایه این چشم انداز شعار آن برای ایجاد کرامت برای شهروند سعودی در زندان هستند.

 

براساس این بیانیه، جنگ یمن، بمباران آرامکو، قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان، نقض حقوق بشر اوضاع را بدتر کرده است، زیرا سرمایه گذاری خارجی که یکی از ارکان این چشم انداز بود، کاهش یافته است. تعدادی از موسسه ها و نهادها و شخصیت های بین المللی چشم انداز 2030 را تحریم کردند.

 

در پایان این بیانیه آمده است: این جوان گستاخ – بن سلمان- تنها یک چشم انداز دروغین دارد که به آن افتخار می کند. ما با تحریم این چشم انداز به آگاه سازی ملت عربستان نسبت به سرنوشتش با هشتگ# سراب 2030 و #mirage2030 اقدام می کنیم.

 

پیش از این مجله فوربز فاش کرد که شاخص ها درباره وجود مشکلات واقعی که پروژه بن سلمان را برای توسعه و اصلاحات اقتصادی موسوم به چشم انداز 2030 تهدید می کند، زیاد شده است.

این مجله اعلام کرد: کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در طول سال گذشته، افزایش نرخ بیکاری بین سعودی به خصوص با افزایش نسبت نرخ ترک کارگران، رنج بخش خصوصی برای دستیابی به رشد از جمله این شاخص هاست.

 

مجله فوربز گزارش داد: بزرگ ترین دلیل آشکاری که نشان می دهد اقتصاد عربستان خوب نیست، کاهش شدید سرمایه گذاری داخلی است، زیرا خالص سرمایه گذاری خارجی مستفیم براساس آمار سازمان ملل به 1.4 میلیارد دلار کاهش یافته است، درحالی که این آمار در سال گذشته آن 7.5 میلیارد دلار بوده است.

 

تحلیلگران تاکید دارند که تلاش عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و دور شدن از وابستگی به درآمدهای نفتی از طریق توسعه بخش خصوصی هدفی است که تحقق آن سخت و دشوار به نظر می رسد.

کد خبر 1092718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha