لزوم ورود خیرین به میدان حمایت از مخترعان و مبتکران جوان

فرخنده با تاکید بر استفاده از ظرفیت مردمی برای وقف های علمی و شکوفا شدن آن گفت: خیرین را باید پای کار برای حمایت از مخترعان، مبتکرین و جوانان خلاق آورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی فرخنده» در جمع نخبگان شهرستان زیرکوه با اشاره به اینکه از دیدگاه غرب علم و تکنولوژی یعنی تسلط پیدا کردن بر دیگران، اظهار داشت: اما نگاه اسلام بر علم این است که با استفاده از آن انسان از خاک به افلاک و خود شناسی برسد به معنای واقعی انسانیت دست پیدا کند.

 

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی به فرموده رهبر معظم انقلاب «در کشور یک رستاخیز علمی آغاز شده و ما در آغاز راه رستاخیز علمی هستیم» اشاره کرد و افزود: معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب علم و پژوهش را اولین موضوعی است که مطرح می کنند.

 

وی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه های « اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ دانش پایه، مدیریت دانش بنیان» ادامه داد: بسیاری از شبکه مدیریتی ما، مدیریت آنها دانش بنیان نیست و شخص تخصص لازم را ندارد.

 

فرخنده دانش و آگاهی در همه ابعاد را یکی از نیازهای بشر برشمرد و گفت: مقوله علم، پژوهش و فناوری برای این است که بتوانیم علاوه بر کسب استقلال در همه ابعاد؛ گامی مهم در مقابله با نظام سلطه برداریم.

 

وی به موضوع ساخت واکسن کوبرکت هم اشاره کرد که تا اعلام رسمی این دستاورد علمی، بسیاری از کشورها از دادن واکسن به ایران خودداری می‌کردند اما بعد از آن، به ایران واکسن دادند.

 


مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه بسیج براساس بیانیه گام دوم انقلاب یک نقشه راه علمی ۱۰ ساله ترسیم شده است که هفت راهبرد اساسی در حوزه علوم انسانی اسلامی شامل جامعه شناسی اسلامی، حکومت اسلامی، اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، حقوق اسلامی، خانواده و... وجود دارد که باید براساس منویات رهبری به سمت اسلامی شدن حرکت کنیم.

 

وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی، صنعت، زیست، فناوری، عمران و معماری شهری، فناوری های نوظهور و پژوهشی باید در سطح جامعه گفتمان علمی رواج پیدا کند که این در سطح کشور شکل نگرفته است.

 

وی با تاکید بر اینکه بررسی مشکلات علمی، برداشتن موانع با استفاده علم باید همراه باشد، گفت: برای اینکه در دوره های دانشگاهی، دانش آموزی و حتی پیش از دبستان به تحول در علوم برسیم باید در علم و دانش ما به سمت پژوهش و حرفه محوری حرکت کنیم.

 

فرخنده بر هم افزایی دستگاه های اجرایی در راستای علم و پژوهش و فناوری و استفاده از ظرفیت های مردمی در این راستا تاکید کرد و اظهار داشت: می توان از ظرفیت مردمی برای وقف های علمی و شکوفاشدن آن استفاده کرد، خیرین را باید پای کار برای حمایت از مخترعان، مبتکرین و جوانان خلاق آورد.

 

وی تبدیل استعدادهای بالقوه شهرستان زیرکوه را به بالفعل مورد تاکید قرار داد و افزود: ما در حوزه علم رتبه 16 دنیا را داریم اما در بخش صنعت و اقتصاد بالای 80 هستیم دلیل این امر این است که علم را برای قفسه های کتابخانه تولید کرده ایم لذا علم باید در اختیار کشاورز، صنعت و... قرار بگیرد.

 

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی عدم اتصال بین علم و ایده و صنعت را یکی از مشکلات امروز کشور برشمرد و گفت: باید از گفتمان کتابخانه ای به سمت علوم کاربردی حرکت کنیم؛ در خراسان جنوبی با استفاده از علم باید به چهار حوزه «آب، معدن، کشاورزی و دام» ورود کنیم که اولین و اساسی ترین آن دراستان موضوع آب است.

 

وی بر عارضه یابی بین حوزه‌های مختلف شهرستان‌های استان با استفاده از توان نخبگان تاکید کرد و گفت: پایگاه ها و هسته های علمی باید در بسیج شکل گیرد؛ پردیس شرکت های دانش بنیان بسیج علمی استان مکانی برای دانشجویان و دانش آموزانی که با ایده و طرح می توانند به حل مشکلات استان کمک کنند.

 

فرخنده خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه های توانمندسازی با استفاده از اساتید و نخبگان دانشگاه سراسر استان می توان کمک خوبی برای شناسایی ظرفیت های نخبگان باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: شورای جهاد علمی در سطح شهرستان زیرکوه برای مسائل علمی، زیرساخت ها، مشکلات و معضلات علمی شهرستان راه اندازی شده است.


 

 

 

کد خبر 1101693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha