کاروانسرای «ایزدخواست» آباده نامزد ثبت جهانی شد

شهدوست شیرازی گفت: از میان پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی در دوره‌ های مختلف تاریخی در ۲۴ استان کشور و شامل ۵۶ کاروانسرا، کاروانسرای «ایزدخواست» به ‌عنوان تنها نامزد این پرونده از استان فارس در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «هادی شهدوست شیرازی»، امروز (دوشنبه 19 مهر) با اشاره به بازدید ارزیابان یونسکو از کاروانسرای «ایزدخواست» فارس در جمع خبرنگاران گفت: از میان پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی در دوره‌ های مختلف تاریخی در ۲۴ استان کشور و شامل ۵۶ کاروانسرا، کاروانسرای «ایزدخواست» به ‌عنوان تنها نامزد این پرونده از استان فارس در نظر گرفته شده است.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی فارس افزود: به همین دلیل ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی این کاروانسرای تاریخی به ایزدخواست آباده آمده اند تا وضعیت کاروانسرا را برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار دهند.

وی اضافه کرد: این کاروانسرای در شهر «ایزدخواست» از توابع شهرستان آباده فارس قرار دارد و سه هزار و 800 متر زیربنا دارد و در شمار ۹۹۹ کاروانسرایی قرار دارد که شاه‌ عباس صفوی در دوران خود بنا کرده است.

شهدوست شیرازی با اشاره به ویژگی های معماری این بنای تاریخی عنوان کرد: طول هر ضلع معماری داخلی این بنا ۳۵ متر است که موجب زیبایی و استحکام آن شده است.

وی اعلام کرد: کاروانسرای تاریخی صفوی «ایزدخواست» در سال 82  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بت جهانی آن می توان به رونق بیشتر گردشگری در این مکان منتهی شود.

خاطر نشان می شود، درهای این کاروانسرای تاریخی که یک بنای اوقافی است روز گذشته پس از احیا و مرمت با کاربری بومگردی به روی گردشگران گشوده شد.

 

کد خبر 1103938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha