حجاب محدود ساختن جسم برای آزادی روح است

حجت الاسلام مدبر با اشاره به اینکه حجاب چیزی جز محدود ساختن جسم برای رهایی و آزادی و تعالی روح نیست، گفت: آشکار کردن برخی از زیبایی های جسمانی برای نامحرمان، زشتی و تباهی و فساد روح خود و دیگران را در پی دارد.

حجت الاسلام «محمد حسین مدبر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: از دیدگاه جهان بینی توحیدی و ادیان الهی، آدمی ترکیبی از جسن و روح است که در ادبیات عرفانی ما از این 2 عنصر تشکیل دهنده وجود آدمی با تعبیرات مختلفی یاد شده است.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه روح آدمی از عالم ملکوت بوده و عامل ممتاز شدن انسان است، افزود: جسم آدمی نیز مرکب و وسیله است؛ پیر شده و می میرد و متلاشی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه دین اسلام هر کدام از جسم و روح بایستی در حد و اندازه خودش ارضا شود، خاطرنشان کرد: فدا شدن روح، انسان را به یک حیوان تمام عیار بلکه پست تر از حیوان مبدل می سازد و فراموش شدن جسم، روح آدمی را بدون مرکب می سازد و از پیمودن راه تکامل باز می دارد.

 

به گفته حجت الاسلام مدبر از دیدگاه اسلام، اگر زیبایی، نشاط و آزادی جسمی به رشد و زیبایی روح آسیب جدی وارد سازد باید آدمی از ارضای بعد حیوانی و خاکی خود چشم بپوشد.

 

وی ادامه داد: البته این سخن بدین معنی نیست که همیشه و در همه موارد زیبایی و آزادی یکی، زشتی و اسارت دیگری را در پی دارد سخن بر سر موارد تزاحم است مواردی که آدمی چاره ای ندارد بایستی یکی را مهار کند تا دیگری آزاد باشد.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه حجاب چیزی جز محدود ساختن جسم برای رهایی و آزادی و تعالی روح نیست، عنوان کرد: آشکار کردن برخی از زیبایی های جسمانی برای نامحرمان، زشتی و تباهی و فساد روح خود و دیگران را در پی دارد.

 

وی ادامه داد: بنابراین بایستی جلوه گری و جلوه نمایی جسم را برای هدفی والاتر و مقدس تر محدود ساخت.

 

حجت الاسلام مدبر با اشاره به اینکه مهار کردن و محدود ساختن مطالبات حیوانی برای تامین مطالبات اسنانی مقتضای عقل و فطرت پاک آدمی است، گفت: اسلام نه با نشاط، شادابی و زیبایی مخالف است و نه حجاب به معنی طرفداری از زشتی، بی نشاطی و بی هنری است.

 

وی با اشاره به اینکه حجاب محدود شدن اظهار برخی از جلوه ها، دلبری ها و زیبایی ها به محیط سالم خانواده است، عنوان کرد: اسلام طرفدار زیبایی زن است و این گرایش فطری او به زیبایی را ارج می نهد و بها می دهد اما آن را هدایت کرده تا دچار افراط و تفریط نشود.

 

کد خبر 1104111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha