سفر ارزیابان یونسکو به آران و بیدگل برای ثبت جهانی کاروانسرای مرنجاب

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل از سفر ارزیابان یونسکو به این شهرستان برای تحقیقات میدانی و بررسی وضعیت کاروانسرای مرنجاب جهت ثبت جهانی این اثر تاریخی خبر داد.

سید حسین چاکری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: هیئت ارزیابان سازمان علمی و تحقیقات ملل متحد (یونسکو) از کاروانسرای تاریخی مرنجاب در قلب کویر شمالی استان اصفهان بازدید کرد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل افزود: سفر ارزیابان یونسکو به این شهرستان برای بررسی وضعیت کاروانسرای مرنجاب برای ثبت جهانی این اثر تاریخی انجام شد.

چاکری با اشاره به اینکه این کارونسرا نامزد ثبت جهانی است گفت: پرونده این اثر تاریخی به عنوان اثری دارای شرایط ثبت جهانی در حال تکمیل و ارسال به یونسکو است و سال گذشته هم نمایندگان یونسکو و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی در بازدید از این کاروانسرا معیارهای آن را برای ثبت جهانی تایید کردند.

 

کاروانسرای تاریخی مرنجاب ، کاروانسرا و قلعه‌ای در دل کویر و کنار دریاچه نمک آران و بیدگل ‌است که توسط شاه عباس در سال ۱۰۱۲ قمری ساخته شده‌است. این اثر تاریخی در تیرماه سال ۸۴ به شماره ۱۲۱۲۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده و به نگین کویر شناخته می شود.

 

این مجموعه تاریخی در کنار یکی از مسیرهای دسترسی به شاهراه شمال به جنوب کشور واقع شده و در طول تاریخ از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و در حال حاضر پایگاه اصلی توسعه گردشگری طبیعی در کویر بزرگ مرنجاب درشمال استان اصفهان به شمار می رود.

کد خبر 1104462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha