تصمیمات جزیره ای

با شیوع بیماری کرونا از اسفند سال ۹۸ مدارس تعطیل شدند امسال هم با آغاز مهر فقط برخی مدارس بر اساس تصمیم شورا و مدیر اقدام به برگزاری کلاس ها به صورت حضوری کردند و این امر نارضایتی و گلایه والدین به خصوص پایه اول را به همراه داشت.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ اوایل اسفند سال 98 زمزمه هایی در خصوص شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاهها شنیده شد و متأسفانه این تعطیلی علی رغم مشکلات جانبی برای دانش آموزان تاکنون ادامه دارد. با شیوع این بیماری و به دنبال آن تعطیلی مدارس، ارائه آموزش‌های مجازی و آنلاین به دانش‌آموزان آغاز و دوره جدیدی از تجربه آموزش و علم‌آموزی برای معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان فراهم شد.گرچه دست اندرکاران آموزش بلافاصله با راه اندازی سامانه ی شاد و در برخی مدارس برنامه ی «ادوب کانکت» به کمک آموزش معلمان و دانش آموزان آمد اما نمی توان منکر فواید آموزش حضوری مدارس شد.

 

برخی صاحبنظران امر آموزش معتقد هستند که قطع ارتباط با خانواده‌ها از آسیب‌های جدی در بحران کرونا است و با این وجود و بر اساس شنیده ها و گفته مسئولان مربوطه برای بازگشایی مدارس از مهر ماه امسال، متأسفانه این مهم محقق نشد.

 

البته نمی توان منکر مشکلات بازگشایی مدارس و روند افزایشی بیماری کرونا شد اما والدین و خانواده ها در انتظار تصمیم یکپارچه برای برگزاری حضوری یا غیرحضوری کلاس ها هستند. مطلب دیگر آنکه بنا به اظهارات معلمان، زحمات و دردسر آموزش های غیرحضوری برای معلمان، بسیار بیشتر از آموزش در مدرسه است.

 

یکی از والدین ضمن انتقاد از عدم بازگشایی مدارس به ویژه برای پایه ی اول به خبرنگار شبستان می گوید: دخترم امسال در مقطع اول ابتدایی درس می خواند و غیر حضوری بودن کلاس برای این مقطع فاجعه است چرا که با توجه به تغییر شیوه های آموزش، والدین چندان قادر به کمک تدریس دروس در منزل نیستند.

 

 

عدم حضوری شدن پایه اول ابتدایی

«علی حسینی» که دخترش را در یکی از مدارس خیابان دولت ثبت نام کرده است، می افزاید: از ابتدای مهر ماه بارها با دیگر والدین به دفتر مدرسه رفته و از مدیر خواستار حضوری شدن کلاس های درس مقطع اول با رعایت پروتکل های بهداشتی شدیم اما مدیر مدرسه با توجه به آیین نامه ها و مقررات مصوب، مسئولیت حضوری شدن آموزش در مدرسه تحت مسوولیت خود را نمی پذیرد.

 

یکی دیگر از والدین ضمن انتقاد از مسئولان آموزشی مربوطه می گوید: منکر حساسیت ها و نگرانی های آموزش و پرورش برای سلامتی فرزندان خود نیستیم اما دوگانگی تصمیمات و یک بام و دو هوا در آموزش معنی ندارد.

 

«محمد حسن آذری» می افزاید: اگر قانون مبنی بر بازگشایی مدارس برای برخی مقاطع و رشته ها وجود دارد این قانون باید در همه استان و شهرها اعمال شود.

 

 

عدم مدیریت

وی تأکید می کند: در هر گوشه از شهر یک قانون اعمال می شود برخی مدارس سه روز در هفته هر روز دو ساعت پذیرای دانش آموزان مقطع اول هستند این در حالی است که در برخی مدارس معمولی، هیأت امنایی و... هنوز کلاس درسی برای هیچ پایه برگزار نشده است.

 

مادر دیگری در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند از عدم مدیریت کادر آموزشی گلایه می کند و می گوید: دو پسر دارم یکی کلاس اول و یکی سوم. با وجود قرار داشتن منزل در خیابان مدرس با هزار مشکل فرزندانم را در مدرسه امام هادی(ع) در خیابان جمهوری ثبت نام کردم.

 

او که تمایلی به معرفی خود ندارد، ادامه می دهد: ابتدا هر دو فرزندم را در مدرسه ای در خیابان مدرس ثبت نام کردم بعد از گذشت چند روز از مهرماه و عدم بازگشایی مدارس با هزار مشکل فرزندانم را به نزدیکی محل کارم انتقال دادم.

 

اهمیت حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس

وی حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس را بسیار مهم می داند و می افزاید: در حال حاضر فرزندانم دو روز در هفته از ساعت 8 تا 12 و یک روز از ساعت 8 تا 10 در مدرسه هستند و با توجه به مشغله کاری من و همسرم، مطمئن به یادگیری و آموزش پسرانم هستم.

 

وی ضمن انتقاد از مسئولان آموزشی با بیان اینکه چرا قوانین آموزشی در هر مدرسه و محله متفاوت است، تأکید می کند: دختر یکی از اقوام در مدرسه ایران در مهرشهر در مقطع سوم ابتدایی درس می خواند و از ابتدای مهرماه در هفته سه روز به مدرسه می رود این درحالی است که مدیران دیگر مدارس در خیابان های معلم، مدرس، سجادشهر حاضر به قبول مسئولیت و بازگشایی مدارس نشده اند.

 

 

دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش

در ادامه مدیر آموزش و پرورش بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان  در بیرجند با اشاره به ابلاغ دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش در 26 صفحه، می گوید: بعد از شیوع بیماری کرونا امسال برای اولین بار اختیارات در زمینه بازگشایی مدارس به عهده شورای مدرسه، هیأت امنا و مدیر قرار گرفته است.

 

«محمد حسین یکه خانی» می افزاید: شورای مدرسه، مدیر و ... می توانند پس از بررسی وضعیت مدرسه، کنترل چک لیست و آیتم های مورد نظر برای سلامت دانش آموزان و بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش درخواست بازگشایی مدرسه را ثبت کنند.

 

به گفته وی پس از ثبت درخواست مدارس، آموزش و پرورش بررسی های لازم را انجام داده و در بازه زمانی ابلاغی وزارت آموزش و پرورش مدرسه می تواند فعالیت خود را آغاز کند.

 

وی یادآورمی شود: برخی مدارس بر اساس نظر اعضای شورا، هیأت امنا و... اقدام به بازگشایی و برگزاری کلاس ها به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی کرده و برخی به نتیجه واحدی برای برگزاری کلاس ها به صورت حضوری نرسیده اند.

 

مدیر آموزش و پرورش بیرجند تأکید می کند: اولویت به حضوری شدن مدارس بر اساس دستورالعمل برای پایه اول و دروس مهارتی هنرستان ها بوده و برای مابقی مقاطع بر اساس دستورالعمل و... برنامه ریزی می شود.

 

یکه خانی می گوید: با توجه به پیگیری های انجام شده  به مدارسی که تاکنون کلاس درس برای پایه اول ابتدایی را به صورت حضوری شروع نکرده اند،تأکید شده که حداقل یک روز در هفته با رعایت موارد بهداشتی اقدام به برگزاری کلاس به صورت حضوری داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی الزام و اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس نیست، یادآور می شود: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش در صورت عدم شروع پیک ششم از ابتدای آبان ماه دانش آموزان دو تا سه روز در هفته بر اساس نظر مدرسه و شورا در کلاس درس حضور خواهند داشت.

 

وی با اشاره به این مهم که تصمیمات بر اساس نطر ستاد ملی کرونا اجرایی می شود، ابراز امیدواری می کند: از ابتدای آبان ماه با رفع مشکلات و دغدغه ها شاهد بازگشایی مدارس باشیم.

 

وی ضمن تأکید بر استفاده دانش آموزان از برنامه های آموزشی تلویزیون، می گوید: اولویت اول بعد از آموزش حضوری استفاده از برنامه های آموزشی تلویزیون و به دنبال آن به عنوان مکمل برنامه های شاد است.

 

 

 

 

کد خبر 1104688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha