طرح جهش تولید در دیمزارهای استان برگزار می شود

حسنی مقدم با بیان اینکه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان دیم کاراستان پرداخت می شود، گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از طرح های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، « اسفندیار حسنی مقدم» در سخنانی گفت: ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سقف بازپرداخت پنج سال به کشاورزان دیم‌کار استان امسال پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه این تسهیلات در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها پرداخت می شود اظهار داشت: تعهد امسال جهادکشاورزی استان برای اجرای این طرح ۲۳۵ هزار هکتار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: ۱۳۲هزار هکتار گندم، ۴۹ هزار هکتار جو، ۱۹هزار هکتار نخود، پنج هزار هکتار عدس،  ۹ هزار هکتار گلرنگ،  ۱۱ هزار هکتار کلزا و ۹ هزار هکتار علوفه شامل اجرای این طرح می باشد.

وی تصریح کرد: در این طرح بعد از شناسایی کشاورز، کمک هایی از جمله بخشی از بیمه محصول وی توسط ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) پرداخت و برای بذرهای اصلاح شده هرکیلوگرم ۵۰۰ تومان یارانه در نظر گرفته می‌شود.

حسنی‌مقدم با تاکید بر اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از طرح های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی است بیان داشت: به راحتی می توان در این طرح ۲۵ درصد افزایش تولید داشته باشیم  که باعث پیشبرد افزایش ضریب امنیت محصولات غذایی و بهبود وضعیت معیشتی خانواده های روستایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد اراضی لرستان دیم و تنها ۲۳ درصد به صورت آبی کشت می شود اظهار داشت: مطالبه کشاورزان لرستان این است که  اراضی آبی دست کم به نرم کشور و معادل ۴۶ درصد برسد که برای این مهم باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان به آبی تبدیل شود.

حسنی مقدم تصریح کرد: اکنون حدود ۲۰ درصد محصول از اراضی دیم و ۸۰ درصد محصولات از اراضی آبی برداشت می شود اما در جهان وضعیت به شکل دیگری است و حدود ۹۰ درصد از دیمزارها برداشت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان اظهار کرد: به دلیل میزان کم بارندگی در لرستان حدود ۱۰ درصد از اراضی دیم برداشت می شوند در حالی که ۵۰ درصد از این اراضی زیر کشت هستند بنابراین بایستی از وضع موجود استفاده کرد و طرح جهش تولید در دیمزار ها را در اولویت قرار داد.

 

کد خبر 1104773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha