انتصاب افراد از اهل سنت در کرسی های مختلف موجب وحدت و همدلی در جامعه است

حجت الاسلام سبحانی نیا بیا بیان اینکه تمام ادیان الهی از منابع و امکانات کشور بدون هیچ امتیازی برخوردارند گفت: استفاده از حضور برادران اهل سنت و اقوام آنها در کرسی های مختلف موجب همدلی ها بیشتر و جلوگیری از نفوذ بیگانگان در جامعه است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: انقلاب اسلامی از ابتدای شکل گیری بر موضوع وحدت در میان ادیان الهی نگاه ویژه ای داشته تا جایی که امروز پس از گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب شاهد حضور افراد از ادیان الهی در کرسی های مجلس و حتی در جایگاه فرماندهی نیروی دریایی از سوی رهبر انقلاب هستیم  در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن سبحانی نیا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشور مغرب  به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد ضرورت وحدت در جامعه اسلامی توضیح بفرمایید؟

با توجه به روایت اهل سنت 12 ربیع اولال ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت است و امیدواریم در این روز آرمان امام (ره) مبنی بر همدلی هرچه بیشتر میان امت اسلامی در ایران اسلامی و کشورهای اسلامی باشیم. طبیعی است وحدت ثمره شیرینی دارد و برای تمام آحاد جامعه می تواند مفید و موثر باشد و قرآن کریم در آیه ای می فرماید واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا .... این آیه در ادوار مختلف در زبان علمای بزرگ دین اسلام عنوان شده و بر محور وحدت تاکید بسیار دارد زیرا وحدت و همدلی می تواند ابهت جامعه اسلامی و مسلمانان را در مقابل دشمنان کینه توز بیشتر کرده و دشمنان هراس لازم را داشته باشند و طمعی بر بلاد جامعه اسلامی نداشته باشند.

 

هدف دشمن از ایجاد تفرقه در نظام اسلامی چیست؟

در کشور ما نیز اکنون در منطقه خاورمیانه که کشورهای اسلامی در آن حضور دارند، می بینید که بر تفرقه میان کشورهای اسلامی دشمنان تاکید دارند و آمریکا از تمام ظرفیت های خود برای ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی استفاده می کند و بسیاری از عناصر افراطی متاسفانه جاهلانه مسیر آمریکا را طی می کنند و نتیجه این تفرقه حضور بیشتر دشمنان اسلام در میان کشورهای اسلامی است.

 

با حضور بیشتر دشمنان در کشورهای اسلامی زمینه بهره مندی بیشتر از ذخایر و معادن کشورها و امت اسلامی فراهم می شود و زمینه بهره برداری اقتصادی، مالی و تجاری و حتی نظامی فراهم می شود. در شرایطی که این اختلافات ایجاد می شود و پیروی جاهلانه برخی از این اختلافات شکل می گیرد، زمینه تمام سوء استفاده ها برای دشمنان از تفرقه فراهم می شود.

 

 

ثمره وحدت در جامعه اسلامی چیست؟

اگر امت اسلامی بر آیات کریمه وحدت توجه داشته باشند و حفظ جامعه اسلامی بر مبنای وحدت در چشم دشمنان جامعه اسلامی نمود پیدا کند، طبیعی است که از جهات مختلف می تواند عواید و امکاناتی که به جیب دشمن اسراییل، آمریکا و کشورهای دیگر با فروش سلاح می رود در جهت پیشبرد اهداف اسلامی در همین کشورها و برای رفاه امت اسلامی و جامعه اسلامی و پیشرفت های مختلف آن مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

روشن است که دشمن چه اهدافی از تفرقه دنبال می کند و هفته وحدت و اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی در آغاز انقلاب بحث وحدت و هفته وحدت را به عنوان نمود عینی اشاره کرده اند تا در میان ادیان دینی امروز در جامعه اسلامی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و مذاهب اسلامی بیش از گذشته جلوی اختلافات و تفرقه افکنی را بگیرند و شیعه و سنی در کنار یکدیگر با امنیت زندگی کنند و اهل سنت و تشیع جلوی اختلاف و تفرقه را بگیرند تا دشمن طمع و ورود به جامعه اسلامی و آسیب رساندن به ملت مسلمان را نداشته باشد.

 

از چه راههایی می توان برای حل اختلاف میان شیعه و سنی استفاده کنیم ؟

معتقدم عقلای اهل سنت و تشیع و اندیشمندان جهان اسلام در حد جهانی نقیصه های وحدت را جبران کنند و در کشور ما نیز با جلوگیری از تفرقه افکنی برخی عناصر ناآگاه مانند تندروهای وهابی یا شیعه های انگلیسی انشاءالله دامنه وحدت بیش از هر زمان دیگری بتواند آثار و برکاتی را برای جامعه اسلامی داشته باشد.

 

نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب  نسبت به وحدت در جامعه اسلامی چگونه است؟

با پیشرفت جوامع اسلامی و گذشت زمان بیش از گذشته نیاز به وحدت احساس می شود و اگر بنیانگذار انقلاب اسلامی موضوع وحدت را در اوایل انقلاب مطرح کردند و رهبر انقلاب پیوسته بر مسئله وحدت و جلوگیری از تفرقه تاکید دارند، شاهدیم که امروز همان زمینه هایی که مسئله وحدت را مورد توجه قرار می دهد بیش از گذشته در جامعه اسلامی مورد نیاز است.

 

می بینیم که دشمنی دشمنان اسلام از ابتدای شکل گیری آن یک روز و دو روز نبوده است و هنوز بر مخالفت خود و سنگ اندازی و تلاش برای مهار جمهوری اسلامی و جلوگیری از پیشرفت آن دارند و تمام تلاش خود را می کنند تا از نفوذ جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی جلوگیری کنند.

 

نتیجه تفرقه در میان کشورهای اسلامی را توضیح بفرمایید؟

 

نوچه های آمریکا و عناصر افراطی و برخی از کشورهای جزیره ای حوزه خلیج فارس تلاش های آمریکا را دنبال می کنند. امروز در افغانستان، قفقاز و حتی شمال غرب تهران دشمن تلاش می کند تا با انگیزه افزایش اختلافات بهره مندی و استفاده های اقتصادی و تجاری خود را مبنی بر مصادره ذخایر ملی کشورهای منطقه انجام دهد تا به نفع خود از آن بهره ببرد. امروز نیز بیش از گذشته دشمن بر این عوامل تاکید می کند، بنابراین وحدت امت اسلامی و گروه های مختلف جامعه اسلامی می تواند مانع بهره مندی دشمن از این ذخایر شود.

 

امروز نگاه نظام اسلامی به ادیان مختلف الهی و حضور نمایندگان آنها در کرسی های مختلف چگونه است؟

 

امروز نمایندگان اهل سنت و ادیان الهی حضور دارند و علیرغم تفرقه افکنی های هر روز دشمن شاهد حضور نمایندگان ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی هستیم. اندیشمندان مذاهب الهی و نخبگان آگاهی کامل را دارند و در زمینه فراهم شدن وحدت تلاش می کنند اما متاسفانه قشری هنوز ناآگاهانه بر طبق اختلاف می کوبند و نمی دانند چه عواقبی در پی آن است.

 

امروز برادری و همدلی در میان ادیان الهی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و تمام ادیان الهی از منابع و امکانات کشور بدون هیچ امتیازی برخوردارند و مدیران مختلفی از اهل سنت در رده های مختلف دولت و حتی رده های نظامی مشغول فعالیت هستند و در دولت جدید نیز شاهدیم که از علمای اهل سنت به عنوان مشاور رییس جمهور در میان اقوام انتخاب شده است و فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از برادران اهل سنت مشغول خدمت رسانی است و قطعا در مجموعه های مختلف از حضور برادران اهل سنت و اقوام آنها استفاده می شود؛ این همدلی ها باید بیشتر شود تا بتوانیم از نفوذ بیگانگان جلوگیری کنیم و شاهد تحقق وحدت کامل در تمام ابعاد باشیم.

 

 

 

 

کد خبر 1110061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha