حل علمی اختلاف میان شیعه و سنی از نفوذ دشمن میان آنها جلوگیری می کند

حجت الاسلام خلجی با اشاره به مشترکات اهل سنت و تشیع برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی گفت: حل اختلافات شیعه و اهل سنت به شکل علمی می تواند وحدت میان آنها را پررنگ تر و از نفوذ دشمن برای ایجاد تفرقه جلوگیری می کند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: اهمیت و نقش عامل وحدت در حل مشکلات جهان اسلام یکی از مهمترین راهکارها در جامعه اسلامی است و رهبر انقلاب نیز همواره بر این امر تاکید بسیاری داشتند و فرمودند: وحدت نه امری تاکتیکی و استراتژی، بلکه یک اصل اسلامی است، و در جایی دیگر تاکید کردند: «نباید به وحدت به چشم تاکتیک نگاه کرد؛ وحدت یک اصل اسلامى است. در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام خلجی امام جمعه اشترینان، در مرود ضروروت وحدت در جامعه اسلامی  به شرح زیر ارایه می شود.

 

درباره مبانی و ضرورت وجود وحدت در جهان اسلام  توضیح بفرمایید؟

 

موضوع وحدت به قسمت‌های چیستی و ضرورت و چگونگی آن تقسیم می‌شود.  یکی از نقشه‌های شوم استعمارگران، اختلاف افکنی بین مسلمانان است؛ این تفرقه را از دو طریق انجام می‌دهند؛ یکی تقویت تعصب نژادی و قومی است؛ دوم تحریک تعصبات فرقه‌ای است؛ مانند ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی. معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) با تأکید فرمودند، «از ملی‌گرایی خطرناک‌تر، ایجاد اختلاف بین اهل سنت و شیعیان است».

 

مفهوم وحدت در میان ادیان اسلامی را چگونه می توان توضیح داد؟

 

همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب مختلف با وجود اختلاف مذهبی در برابر اسلام، وحدت است؛ رهبر معظم انقلاب هم فرمودند «مراد از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب نیست»؛ اشکال خیلی‌ها همین است که فکر می‌کنند منظور ما از وحدت این است که عقیده ما برادران اهل سنت یکی شود.  اختلاف بین شیعه و سنی، باعث سستی در جبهه اسلام می‌شود؛ عقد برادری که در صدر اسلام می‌خواندند آنقدر محکم بود که از هم ارث می‌بردند تا زمانی که آیه‌ای برای نسخ این کار نازل شد. دشمنان امروز تمام تلاش خود را برای مقابله و مبارزه با اسلام به کار بسته‌اند، از این رو وحدت مسلمانان بسیار ضروری‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

 

ضرورت وحدت در جامعه اسلامی را توضیح بفرمایید؟

وحدت دارای وجوه مختلف است نخست اینکه در آیات «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» آمده است که دارای دو نکته است؛ نخست اینکه به حبل خدا و ریسمان الهی متوصل شوید؛ در وجوب دوم تأکید فرموده‌اند که جمیعاً یعنی تمام مذاهب مختلف باید این کار را انجام دهند. به روایاتی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه «علیکم بالجماعه و ایاکم و الفرقه» «الجماعت رحمه و الفرقة عذاب» یکی از دلایل ضرورت وحدت اسلامی بهره‌گیری از حداکثر اسلام و مصلحت جامعه اسلامی است که مسلمانان حول محور مشترکی حرکت کنند.

 

نگاه رهبر انقلاب به موضوع وحدت میان شیعه و اهل سنت توضیح بفرمایید؟

نخستین منادی وحدت امیرالمؤمنین علی (ع) بود که برای وحدت، عقلانیت را بر حقانیت برگزید، شهید مطهری می‌گوید «در این عصر مسلمانان بیش از هر عصر دیگری به اتحاد و رفع اختلاف نیازمند هستند».وحدت امت اسلام   یک نیاز و ضرورت اجتماعی سیاسی است رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند که وحدت امت اسلام مصلحتی نیست بلکه ضروری است؛ ما باید به تدریج اختلاف مذهبی و طائفه‌ای را کم کنیم.  یکی از عوامل پیشرفت و پیروزی هر ملت اتحاد است؛ اگر ما وحدت داشتیم تا به حال اسرائیل از روی زمین محو شده بود.

 

برای متحد شدن در جامعه اسلامی  چه راهکارهایی  وجود دارد؟

 اتحاد کلمه بر محور اسلام در این مسیر بسیار مهم است؛ تکیه بر نقاط مشترک مانند خدا، قبله، قرآن، رسول، نماز و روزه و مانند این‌ها که از اشتراکات مذاهب اسلامی است می‌توان به وحدت نزدیکتر شد. ائمه اطهار (ع) توصیه‌های زیادی برای ارتباط بیشتر با اهل سنت به منظور رسیدن به وحدت  داشتند، روشنگری و بصیرت‌افزایی باعث وحدت بیشتر جامعه اسلامی است؛ دشمنان قسم خورده اسلام که قصد ایجاد تفرقه دارند از تضعیف بصیرت در امت اسلامی است؛ به این طریق سعی می‌کنند اختلاف بیاندازند و حکومت کنند.

 

نقش افراد نفوذی در جوامع اسلامی چگونه می توان توصیف کرد؟

 این افراد بین طوایف و مذهب آگاهانه یا ناآگاهانه اختلاف می‌اندازند؛ ما باید از بزرگان تاریخ الگو بگیریم؛ افرادی در طول تاریخ بوده‌اند که ابتکاراتی برای وحدت بین مذاهب اسلامی به کار بسته‌اند که باید از فعالیت این بزرگان استفاده کنیم.

 

موانع تحقق وحدت در جامعه اسلامی را توضیح بفرمایید؟

 

همه عزیزان مسلمان باید آگاه باشند که استکبار به دنبال تفرقه افکنی بین مسلمانان است؛ علامه شرف الدین فرمودند سیاست سبب تفرقه شیعه و سنی شد، حال سیاست باید سبب اتحاد شیعه و سنی شود.  برخی از افراد کج فهم و بی اطلاع باعث تفرقه می‌شوند و در نهایت اینکه اختلافات مذهبی نباید عوامانه باشد؛ در بحث‌های علمی این مسائل را حل کنیم تا پیروزی برای کشورهای اسلامی باشد. این‌ها که جنگ را در کشورهای اسلامی برپا و آن را ادامه می‌دهند به دنبال از بین بردن و عقب نگه داشتن ممالک اسلامی هستند.

 

کد خبر 1110119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha