«ایران درودی»؛ نقاش نوگرایی که در ستایش زیبایی طبیعت فارغ از غوغای جهان کوشیده است

یک هنرمند درباره نقاشی های «ایران درودی» گفت: با نگاهی به آثار او گویی نوعی طبیعت، درون مایه اغلب آثارش راشکل داده؛ طبیعتی که جنبه زنانگی اش بارزتر است و نه محلی برای زیستن دارد و نه مرگ.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «ایران درودی» هنرمند نقاش  برجسته روز هفتم آبان بر اثر ایست  قلبی درگذشت؛ این هنرمند شهریور ماه به دلیل  ابتلا به کرونا  در بیمارستان بستری شد و در سه ماه گذشته درگیر عوارض این بیماری بود. «ایران درودی»  از پیشگامان نقاشی معاصر ایران  و نقاشان نوگرای  ایران بود و سال ۱۳۱۵ در شهر مشهد  متولد شد او علاوه بر اینکه نقاش  برجسته ای بود دستی هم بر کارگردان، نویسندگی و نقد هنری داشت و در دانشگاه رشته تاریخ هنر تدریس می‌کرد.  آثار «ایران درودی» در بیش از ۶۰ نمایشگاه انفرادی و ۲۵۰ نمایشگاه گروهی در ایران و جهان به نمایش درآمد کتاب «در فاصله دو نقطه»  از جمله آثار تالیفی این هنرمند است. با «حجت امانی» هنرمند و استاد دانشگاه درباره آثار این هنرمند به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

 طبیعت موضوع اغلب آثار  خلق شده خانم درودی  است؟

 «ایران درودی» در زمره ی نقاشان نوگرایی است که در ستایش زیبایی طبیعت سان، فارغ از غوغای جهان کوشیده است. با نگاهی به مجموعه آثار او  گویی نوعی طبیعت درون مایه اغلب آثارش را شکل داده است. طبیعتی که جنبه زنانگی اش بارزتر است و نه محلی برای زیستن دارد و نه مرگ. بهار هایی که از خزان گریزانند و زمان در آن ها منجمد شده است.  وزن مادی ندارند و گویی از جنس نور ساخته و پرداخته شده اند. در میان این طبیعت وار ها گاه عناصر شناخته شده ای از موطن او سر برآورده اند که حکایت از توجه و علاقه او به وطن دارد. در حقیقت این آثار طبیعت نیستند بلکه نمایی از طبیعت تصور می شوند

 

 خانم  «ایران درودی» درآثارشان غیر از طبیعت به چه چیزهایی پرداختند؟

آثار  خانم  «ایران درودی»محملی برای جدال نقاش برای جستجو و دستیابی به زیبایی درون و سوبژکتیو است ، به بیان دیگر شعر های تصویری است که از خاطره خیال نقاش سرچشمه گرفته است و در قالبی طبیعت گون به نظر می رسند.تصاویر پیرایش و پالایش یافته ای که خبر از غوغای جهان بیرون ندارند و در سکوت خیال ذهن یافته و نقش گرفته اند. از این رو است که آثار او را مانند آثار شرقی ها می دانندنه بواسطه فرم ها و مهارت های نقاشانه. این تصاویر شاعرانه، خیالی‌ و فانتزی، حاصل سازگاری و نگاه عاشقانه به ناسازه های بیرون و زندگی است که از ذهن ظریف و خیال انگیز نقاش گذشته و ماندگار شده اند

 

مهمترین ویژگی که باعث  شهرت و ماندگاری آثار خانم «ایران درودی» شده چیست؟

آنچه آثار این نقاش را شهره ساخته است علاوه بر زیست جهان و شکل زندگی هنرمند، فضا و جو‌ّ بصری آثار او است که از عناصر و تکنیک های ساده و آشنا ساخته شده است تا شاید اسیر قدرت نمایی مهارت و نمایش قلم رانی نشود. به بیان دیگر، تلاش جهت فرا روی  از مهارت ها  برای رسیدن به یک نوع خلوص دیداری  است. چرا که این شفافیت ساحت تصویری آثار است که کنکاش او برای به دام انداختن زیبایی را برای  مخاطبان بازگو و روایت می کند. البته، روایتی نه بر اساس آنچه رخ داده و  یا آن طور که در جهان است بلکه آن گونه که دوست دارد جهان باشد. از این روست که آثارش بازگفت و سودایی است از آنچه که خیال نازک اندیش هنرمند پرورانده است.

کد خبر 1110710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha