استکبار جهانی با سرمایه گذاری بر روی علمای شیعه و سنی زمینه تفرقه را فراهم می کند

حجت الاسلام خداپرست با اشاره به نقش علما و نخبگان در ایجاد وحدت میان مسلمانان گفت: استکبار جهانی، با بیشترین سرمایه‌گذاری بر روی علمای اهل سنت و شیعه اقداماتی برای تفرقه میان مسلمانان انجام می دهد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: وحدت در جامعه اسلامی رمز پیروزی و بقاء مسلمانان عنوان می شود و در همین رابطه امام خمینی (ره) می فرمایند: «اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید. و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه  و اختلاف است. بی جهت نیست که بوقهای تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده های بومی آنان، تمام توان خود را صرف شایعه ها و دروغ های تفرقه افکن نموده اند و میلیاردها دلار برای آن صرف می کنند، بی انگیزه نیست سفرهای دائمی مخالفان جمهوری اسلامی به منطقه.» (صحیفه امام، جلد21، ص 404)‏

 

در اندیشه‌ی مقام معظم رهبری اتحاد مسلمانان و پرهیز آنان از اختلاف و تفرقه، زمینه‌ای مساعد برای «ایستادگی جمعی در برابر زورگویی‌های نظام سلطه» و «دفاع از منافع و حقوق ضایع‌شده‌ی جهان اسلام» به شمار می‌آید. رهبر انقلاب وحدت اسلامی را به عنوان «مسأله‌ای استراتژیک» و نه تاکتیکی معرفی نموده و همواره علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت ذیل دستورات و آموزه‌های قرآن کریم و ارادت و محبت به پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دعوت کرده‌اند. در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام علی خداپرست امام جمعه کلاته خیج سمنان به شرح زیر ارایه می شود.

 

 درباره نقش نخبگان در وحدت امت اسلام توضیح بفرمایید؟

در این آیه 103 سوره آل عمران  قرآن توصیه می‌کند همه به ریسمان خدا چنگ بزنید تا پراکنده نشوید، که نخستین پیام وحدت و دوری از تفرقه است؛ دوم محور وحدت باید دین خدا باشد؛ در ادامه آماده، وحدت عامل اخوت و خود وحدت، نعمت بزرگ الهی است. وقتی به نقش علما و بزرگان دین در وحدت جامعه و جهان اسلام در دویست سال اخیر نگاه می‌کنیم، شخصیتی مانند سید جمال الدین اسد آبادی را می‌بینیم که در این مدت منادی وحدت بوده و دومین شخصیت مهمی که در قرن اخیر منادی وحدت شناخته می شود، امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است.

 

در میان علمای دینی کدامیک دغدغه وحدت میان شیعه و سنی را داشتند؟

 آیت‌الله بروجردی و شیخ شلتوت و دیگر علمای شیعه و اهل سنت را دارای دغدغه وحدت هستند، سایر نخبگان و علمای بلاد اسلامی، بویژه در ایران اسلامی به دنبال وحدت بوده‌اند؛ امام‌خمینی(ره) در حکمی که به مرحوم آیت‌الله طالقانی داده بودند دستور دادند در خطبه‌های نماز، مردم را به وظیفه خطیری که دارند آشنا سازید و از توطئه‌های دشمنان اسلام و مملکت آگاه کنید و به اتحاد و وحدت کلمه دعوت کنید.

 

دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب در مورد وحدت توضیح بفرمایید؟

 

از منظر امام خمینی(ره) وحدت وسیله و ابزار نفی سبیل و سلطه غیر مسلمان بر مسلمان بوده و رمز و عامل پیروزی و بقای امت اسلامی است.اهمیت وحدت از آنجا قابل توجه است که تفرقه و تشتت در میان امت و جوامع اسلامی نتایج ذلت بار و اوضاع بدی را از آغاز تا کنون رقم زده است که جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست به این دلیل که اجانب بر مسلمین مسلط گردیده و جوامع اسلامی تحت انقیاد و استعمار قرار گرفته اند و موجب عقب ماندگی و وابستگی به بیگانگان در ابعاد مختلف می شود. در وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی (ره) نیز رمز پیروزی و بقای انقلاب، داشتن انگیزه الهی و حکومت اسلامی با وحدت کلمه عنوان شده است. بعد از امام خمینی(ره)، دیدگاه مقام معظم رهبری نیز به همان نوع نگاه وحدتی ارزیابی می شود، رهبر معظم انقلاب نیز همیشه در کنفرانس‌های اسلامی بر ادامه دادن راه امام راحل در زمینه وحدت جهان اسلام تأکید کرده‌اند و امروز نیز بر این موضوع پافشاری می کنند.

 

 در مورد اصول وحدت اسلامی توضیح بفرمایید؟

 اصل اولی که امروز نخبگان جهان اسلام می‌توانند به آن تأکید کنند یکتاپرستی است؛ اصل دوم پیروی از پیامبر اکرم (ص)؛ اصل سوم اخوت دینی است که انما المؤمنون اخوه؛ اصل چهارم استفاده از موازین اخلاقی است. نقش علما و اندیشمندان در حوزه‌های علمیه  می تواند محور وحدت در میان شیعه و سنی باشد، مقام معظم رهبری روحانیان و رجال دین‌شناس را همچنان مرجع فکری و سنگ صبور روحی مردم بوده‌اند و هر جا در نقش هدایتگر و پیشرو ظاهر شده‌اند و پیشاپیش صفوف مردم حرکت کرده‌اند پیوند فکری میان آن‌ها و مردم افزایش یافته است و انگشت اشاره آنان در نشان دادن راه به مردم اثرگذارتر بوده است. به همین اندازه که برای نهضت اسلامی دارای سود و برکت است، برای دشمنان امت و کینه‌توزان و کینه‌ورزان با اسلام و مخالفان حاکمیت اسلامی دغدغه‌آفرین است.

 

استکبار از چه شیوه ای برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان استفاده می کند؟

اکنون استکبار جهانی، بیشترین سرمایه‌گذاری را روی علما گذاشته است؛ متأسفانه در میان علمای اهل سنت و شیعه استکبار کارهایی کرده که باعث اختلاف می‌شود؛ مقام معظم رهبری فتوا دادند که لعن همسران پیامبر حرام است؛ خود اهل بیت (ع) اجازه نمی‌دادند که ما به کسی توهین کنیم؛ البته در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد، ولی باید بدانیم از این اختلاف نظر، دشمن بیشترین سود را از می‌برد.

 

علما ،بزرگان اسلامی و نخبگان از چه راهکارهایی در جامعه اسلامی و جهان اسلام می توانند برای ایجاد وحدت استفاده کنند؟

 

 نخست اینکه زمان‌شناس باشند؛ مجمع تقریب برای این کار به وجود آمده است که ما پرچمدار آن هستیم؛ دوم انطباق دیدگاه‌های مذاهب و نزدیک کردن فتاوا به یکدیگر است؛ علمای اسلام باید این قضیه را به یکدیگر نزدیک کنند. سوم گفت‌وگو و مباحثه علمای مذاهب اسلامی انجام شود؛ چهارم برگزاری جلسات و انجام کارهای مشترک؛ پنجم تدوین آثار مفید و جلوگیری از نشر کتب و آثار تفرقه انگیز؛ ششم طرح نکردن مسائل تفرقه انگیز؛ هفتم تبلیغ و ترویج وحدت است که ما به تأکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری این کار را انجام می‌دهیم. علما و اندیشمندان و نخبگان جامعه اسلامی می‌توانند با این راهکارها جامعه اسلامی را به سمت وحدت سوق دهیم.

کد خبر 1111364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha