کاهش حوادث ترافیکی متاثر ارتقا فرهنگ عمومی رانندگی

حجم بالا و نگران حوادث ترافیکی در ایران و مرگ و میر ناشی از آن متاثر از ارتقا فرهنگ عمومی رانندگان و عابرین پیاده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: تصادفات از جمله حوادث مهم کشورمان است که ناشی از عوامل فردی، خودرو و جاده است که کوتاهی و کم توجهی در هر یک از حوزه موجب افزایش رقم و آمار تصادفات می شود.

عامل انسانی یکی از مهمترین عوامل موثر بر تصادفات به شمار می آید که اگر فرهنگ عمومی در این خصوص افزایش یابد که رانندگان ماشین و موتورسیکلت و همچنین عابرین پیاده نسبت به رعایت قوانین و مقررات دقت عمل داشته باشند بخش زیادی از حوادث کاهش و می تواند در کاهش حوادث حتی در شرایط بد خودرویی و جاده ای نیز اثر بگذارد.

 

حجم بالای حوادث ترافیکی یکی از دغدغه های مهم کشورمان به شمار می آید که مسئولان را در یک دهه گذشته متوجه تلاش برای کاهش جدی این آمار و مرگ و میر ناشی از این کرده است.

در طی 10 سال گذشته بر اساس آخرین آمارها شاهد کاهش بیش از 23درصدی مرگ و میر تصادفات و کاهش بیش از 6 درصدی تصادفات منجر به جرح بوده ایم.

فرهنگ سازی یکی از مقوله های موثر در کاهش این حوادث نسبت به دیگر اقدامات از جمله اصلاح هندسی راه و جاده ها، افزایش ایمنی خودرو و نظارت های پلیس بر رفتار پر خطر رانندگان بوده که در این مسیر نهادهای فرهنگی، رسانه ها، مدارس، تبلیغات محلی شهرداری ها و افزایش آگاهی عمومی نقش داشته است.

ارتقا فرهنگ عمومی رانندگان و عابرین پیاده از مهمترین مولفه های موثر بر کاهش حوادث ترافیکی و کاهش دغدغه در این خصوص است که باید سرمایه گذاری ویژه ای در این باره صورت بگیرد.

 

*ورود جدی نهادهای فرهنگی و رسانه ای در کاهش تصادفات

 

بررسی های میدانی که از میزان عملکرد دستگاه ها و نهادها در کاهش تصادفات انجام می شود حکایت از روند فزآینده در طی یک دهه گذشته دارد اما تا نقطه واقعی فاصله زیادی وجود دارد.

 

رسانه ملی مثل دهه 80 باید با تویلد محتواهای آموزشی نقش خود را ایفا کند و از طرفی هم مسئولان این حوزه و اهالی فرهنگ و هنر بیش از گذشته نقش خود را ایفا سازند

فرمانده انتظامی اصفهان با اشاره به مرگ روزانه سه نفر به صورت میانگین بر اثر تصادفات در استان، گفت: نباید این میزان مرگ و میر عادی بشود و کسی هم به آن توجه نکند.

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری» افزود: مرگ یک نفر هم زیبنده نیست و باید برای کاهش این آمار و میزان تصادفات همبتسگی و تلاش همگانی صورت بگیرد.

 

به اعتقاد وی، گرچه میزان تصادفات کاهش یافته اما همین تعداد هم که در برخی از مواقع رشد پیدا می کند و بخش مورد توجهی از آن متوجه نسل جوان و گروه سنی مولد جامعه و سرپرست خانوارها است، خسارت برای کشور و باعث بروز آسیب هایی به دنبال آن است.

رئیس پلیس استان اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه بر مرگ و میر ناشی از تصادفات بسیاری نیز دچار آسیب های جسمی و روحی می شوند که جبران آن سخت و گاهی غیرممکن و سالیان دراز چالش ساز می شود.

 

* عامل انسانی عوامل اساسی در تصادفات

 

رئیس پلیس راه استان اصفهان عامل انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: این عامل نسبت به دیگر عوامل موثر در وقوع یا پیشگیری از حوادث ترافیکی نقش بیشتری در سطح جاده های استان اصفهان داشته است

سر هنگ «اصغر زارع» افزود: مهارت و قانونمداری در عبور بدون حادثه از جاده ها با وجود مشکل خیلی مهم است و به همین خاطر بر ارتقا فرهنگ ترافیک تاکید می شود.

وی ادامه داد: آموزش فرهنگ ترافیک در روستاهای مجاورت جاده ها نیز برای قانونمداری و کاهش حوادث ترافیکی حوزه راه ها با همکاری دهیاری ها و راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام می شود.

 

*ارتقا آموزش فرهنگ ترافیک با ظرفیت های فرهنگی نوین

یکی از جنبه های مهم در ارتقا فرهنگ ترافیک آموزش به روش نوین و متناسب با سن و سال افراد است که در این خصوص نهادهای مردمی و تشکل های اجتماعی و فرهنگی به صورت خاص و دغدغه مند وارد عمل شده اند.

جشنواره ربوترافیک موسسه مردم نهاد نسل جوان فردا و فعالیت آموزشی کانون فرهنگی و هنری مساجد از جمله این اقدامات است که توسط تشکل های مردمی در استان اصفهان انجام می شود.

تولید محتواهای چند رسانه ای در حوزه فرهنگ ترافیک از دیگر اقدامات این عرصه است که البته باید رسانه ملی و دیگر رسانه های بر خط و مکتوب به آن توجه کنند و فعالیت تخصصی رسانه ای در حوزه فرهنگ ترافیک انجام شود.

«رایحه صنعتگر» روانشناس کودک و نوجوان در این خصوص گفت: آموزش فرهنگ ترافیک به زبان گویای کودکانه و به صورت مدام ارزشمند است.

وی افزود: این آموزش ها به روش های نوین و بازی و شعرخوانی و فعالیت ها جذاب موثر بوده و قدرت ماندگاری بالایی نسبت به سنین بالاتر دارد.

کد خبر 1113564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha