سادگی، مردمی بودن و پر کاری از مهم ترین ویژگی های درمبخش و آثارش بود

این هنرمند سادگی، مردمی و پر کاری را از مهم ترین ویژگی های درمبخش و آثارش خواند و گفت: درم بخش آثار فراوان و متنوعی تولید کرده که در حیطه کاریکاتور نگاری است؛بنابراین اهمیت موضوع و روایت گری در آثار او از ویژگی هایی دیداری و تجسمی اش سبقت گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «کامبیز درمبخش» هنرمند طراح، کاریکاتوریست و گرافیست روز ۱۵ آبان  به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان آتیه تهران درگذشت؛ کامبیز درم‌بخش زاده برندهٔ چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است و تاکنون چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار شده‌است. او هنرمندی صاحب‌سبک بود که با تلاشی ستودنی و فعالیتی مستمر، آثار هنری ارزشمندی، بويژه در حوزه طراحی و کاریکاتور پدید آورد که در بسیاری از نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی برگزیده شد و به نمایش درآمد؛ با «حجت امانی»، هنرمند نقاش و استاد دانشگاه درباره این هنرمند و سبک کاری شان به گفتگو نشستیم که در زیر می آید:

 

کامبیز درمبخش به عنوان هنرمند طراح، کاریکاتوریست و گرافیست شناخته می شود آثارشان چه ویژگی های دارند؟

سادگی، مردمی و پر کاری از مهم ترین ویژگی های درمبخش و آثارش بود. درمبخش آثار فراوان و متنوعی تولید کرده است اما غالب آثار او در حیطه کاریکاتور نگاری است که اهمیت موضوع و روایت گری در آثار او از ویژگی هایی دیداری و تجسمی اش سبقت گرفته است. خصیصه ای که مخاطبان بیشتری را جذب و اقناع می ساخت. به بیان دیگر مردم وارانه است و این خصلت ممکن است از سابقه طولانی مطبوعاتی او در کارهایش به جای مانده باشد.

سادگی مهمترین خصیصه آثار کامبیز درمبخش است؟

بله؛ سادگی، خلاصه نگاری و کم گویی خطوط در آثارش با قاطعیت مرزهای موضوع و مفاهیم را روشن ساخته است در حالی که بیان خط همواره تقریبا یکسان مانده است.

 

آیا کار مطبوعاتی کامبیز درمبخش بر طراحی های اش اثرگذار بوده است؟

فهم کلی آثار درمبخش به تاریخ و روایت های اجتماعی و فرهنگی وابسته است و پیش از آنکه عناصر و روابط بصری سخن بگویند موضوع و روایت ها پیشتازی می کنند این نیز از ارتباط او با رسانه و مطبوعات نشات گرفته است.

 

کامبیز درم بخش  از جمله هنرمندانی است که در موضوعات متفاوتی کار کرده  است حتی در برخی از طراحی هایش فراموشی مکاتب هنر نگارگری  ایرانی  را به مخاطبان گوشزد می کند؟

درمبخش با موضوع و مفاهیم متعددی کار کرده است که بخشی از آنها با فرهنگ بومی ما نزدیک تر ست از جمله این موضوع ها مجموعه آثاری است که از شوخی با نگارگری ایرانی شکل گرفته است. نگاه انتقادی و گاه  تلخ و تند نسبت به زوال و فراموشی میراث تصویری دوران  درخشان نگارگری مکاتب هنری  است که با زبان کاریکاتور به مخاطبش گوشتزد می کند.

 درمبخش از هیچ فرصتی برای طراحی نمی گذشت و کارنامه هنری  او کارنامه پرباری  است؟

«پر کاری» از  واژه هایی است که در تحسین هنرمندان بکار  رفته است. درمبخش نیز در جرگه هنرمندان پر کار محسوب می شد . پر کاری او صرف نظر از راحتی ابزار و ابعاد کار ناشی از دایم الوصل بودن او به طراحی بود و از هر فرصتی استفاده می کرد. گرچه از نظر شخصی پرکاری که منتهی به نمایشگاه متعدد شود همواره مطلوب نیست چرا که نمایشگاه محصول مقطعی از تفکر و مشاقی هنرمند است و به نوعی معنا بخشی به ممارست ها و پیش طرح های هنرمند است. از این رو پر کاری با ارایه آثار در قالب نمایشگاه متفاوت است. هر چند این شتاب زدگی در نمایش آثار در دوران حاضر در میان نسل جوان بیشتر به چشم می خورد.

کد خبر 1113687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha