حضرت فاطمه معصومه(س) الگویی نمونه برای دفاع و حمایت از ولایت است

بانوی پژوهشگر حوزوی در تحقیق خود عنوان داشت: حضرت معصومه(س) در دفاع از ولایت و امام زمان خویش، رنج های زیادی متحمل شده و در این راه جان خویش را فدا کردند که این امر، اخلاقی حسنه و الگویی نمونه برای حمایت از ولایت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «ویدا سلیمانی» طلبه مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اسلام آباد غرب، در تحقیق خود با موضوع «سیره اخلاقی تربیتی حضرت معصومه(س)» ضمن بررسی دوران مختلف زندگی آن حضرت، سیره اخلاقی و تربیتی ایشان را در ابعاد فردی و اجتماعی بررسی و تبیین کرده است.

موضوع این تحقیق شامل سه بخش است که بخش اول آن شامل کلیاتی از عنوان تحقیق است، بخش دوم آن در رابطه با "دوران زندگی و مقام حضرت معصومه(س)" است که شامل دو فصل است؛ فصل اول اختصاص به بررسی دوران زندگی حضرت معصومه(س) از ولادت تا وفاتشان دارد و فصل دوم آن در رابطه با مقام و منزلت حضرت معصومه(س) است که هر یک از این فصل ها زیر مجموعه هایی دارد که به طور کامل این موارد را تبیین و تحلیل می کند.

بخش سوم تحقیق، در رابطه با "سیره اخلاقی تربیتی حضرت معصومه(س)" است که دارای دو فصل است؛ فصل اول، در رابطه با سیره اخلاقی تربیتی حضرت معصومه(س) قبل از سفر به ایران و فصل دوم در رابطه با سیره اخلاقی تربیتی حضرت معصومه(س) بعد از سفر به ایران است که این دو فصل دارای زیر مجموعه های خاص خود هستند که مطالب را به طور کامل شفاف و روشن می کنند.

خانم سلیمانی، با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه(س)، در زندگی اجتماعی، رعایت اصول اخلاقی و تربیتی را در راس برنامه های خود قرار می دادند، بیان کرد: با توجه به زمانی که حضرت در آن زندگی می کردند که عصر استبداد و خودکامگی هارون الرشید بود، آن حضرت با رعایت اصول اخلاقی، جلسات حدیثی را تشکیل می‌دادند و به دفاع از امامت و ولایت می‌پرداختند. از جمله فعالیت های این بانوی بزرگوار در محیط اجتماعی، پاسخگویی به سوالات فقهی و عقیدتی شیعیان در غیاب حضرت موسی بن جعفر(ع) و برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا(ع) بود.

وی در مورد این بانوی بزرگوار گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی نمونه و پر استقامتی بودند که برای دفاع از ولایت و امام زمان خویش رنج های زیادی متحمل شدند و در این راه جان خویش را فدا کردند که این امر یک اخلاق حسنه و الگویی نمونه برای حمایت از ولایت می باشد.

پژوهشگر حوزه های علمیه خواهران، در مورد نامگذاری حضرت معصومه(س)، خاطرنشان کرد: امام کاظم(ع) به خاطر عشق و علاقه خاصی که به حضرت فاطمه زهرا(س) داشتند، نام دختر تازه به دنیا آمده خود را فاطمه نهادند. پاک سرشتی و پرهیزکاری ایشان به اندازه‌ای بود که پس از مدتی معصومه خوانده شد چون مانند پدر بزرگوارش از گناه و بدی دوری می جست.

خانم سلیمانی در رابطه با "محدثه آل طاها"اینطور بیان کرد: یکی از بالاترین عناوینی که نشان دهنده بلندی مرتبه علم و آشنایی کریمه اهل بیت(ع) با معارف بلند اسلام و مکتب حیات‌بخش تشیع است، محدثه بودن آن حضرت می باشد که بزرگان علم حدیث، احادیث و روایات رسیده از آن حضرت را در کتابهای خود نقل نموده اند و روایاتی که به دلیل داشتن مضمون ولایی خود شاهد صدقی بر ولایت محوری بودن محدثه آل طاها می باشد.

وی مورد فلسفه عدم ازدواج حضرت معصومه(س) اظهار داشت: این نتیجه برمی‌آید که دختران موسی بن جعفر در نهایت کمال بودند و کسی هم سنگ و هم کفو آنها پیدا نمی شد. این نظر در مورد حضرت معصومه(س) صحیح تر است، زیرا به علت عصمت ایشان، مردی در آن زمان پیدا نمی شود که هم کفو آن حضرت باشد. به جز پدر، برادر و برادرزاده ایشان هیچ مرد دیگری در آن زمان معصوم نبوده است. دلیل دیگر می تواند این باشد که ترس و وحشت ناشی از حکومت پر از خفقان و اختناق هارون الرشید به گونه‌ای بود که کسی جرات نمی کرد با دختران امام کاظم(ع) ازدواج نماید و داماد آن حضرت شود، زیرا دامادی آن حضرت از نظر دستگاه طاغوتی هارون موجب خطر شدید می شد.

محقق و پژوهشگر حوزی، در ادامه بیان داشت: با اینکه حضرت معصومه(س)، معصوم بود و هم کفوی نداشت، اما در مورد دیگر خواهران آن حضرت که هیچ کدام ازدواج نکردند، این نتیجه می شود که سیره ائمه اطهار این نبود که دختران خود را به جهت پیدا نشدن هم کفو در خانه نگه دارند و مانع ازدواج آنها شوند، بلکه آنها چه در عمل و چه در بیان، مومن و مومنه را کفو هم می‌دانستند و امر می فرمودند که اگر دین و تقوایی کسی را پسندیدید، دختران خود را به همسری درآورید. ثانیاً در عصر امام کاظم(ع) جوانان شایسته‌ای از اولاد امام حسن(ع) و از تبار حضرت سیدالشهدا(ع) بودند که می توانستند کفو دختران حضرت باشند، غیر از حضرت معصومه(س) که برای ایشان کفوی متصور نیست، لذا عدم ازدواجشان را می‌توان خفقان شدید هارونی دانست.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) بعد از حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علی اکبر(ع) تنها امامزاده‌ای است که از امام معصوم برای ایشان زیارتنامه انشا شده است و در میان دختران ائمه تنها دختری است که زیارت نامه خاصی دارد، یادآور شد: تامل در زیارت نامه حضرت معصومه0س) ابعادی از عظمت و شکوه روح ایشان و قداست و حرمت بلندی مقام شان را بر ما معلوم می کند.

وی تصریح کرد: یکی از عالی ترین نمونه های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، عبادت کریمه اهل بیت(ع) است که عبادت و شب زنده داری ۱۷روزه در واپسین روزهای عمر شریفش گوشه‌ای از یک عمر عبودیت حضور و خشوع آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پاک الهی است و این بیت النور و معبد و محراب به یادگار مانده آن صفیه الله، الهام بخش عاشقان عبادت و ولایت می باشد.

خانم سلیمانی، نزول اجلال و ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم را منشاء خیرات و برکات گوناگون و چشمگیر برای قوم و بلکه برای عموم مسلمانان جهان حتی در اقصی نقاط عالم دانست و گفت: شهر قم به واسطه حضور آن حضرت، شهر زیارتی شد و از مشرق و مغرب جهان، مردم علاقه‌مند به وحی برای زیارت آن بزرگوار رو به این شهر شریف آوردند. از جمله این که آمدن مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه به قم و اقامت در این شهر بر اثر استخاره بوده است که در کنار حرم حضرت معصومه(س) و توسل به آن حضرت انجام شده است. همچنین جریان اقامت سیدالطائفه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نیز مستند به عنایت حضرت معصومه(س) می باشد که باعث رونق گرفتن حوزه‌های علمیه نه‌تنها در قم بلکه در سطح سایر شهرستانها و استان ها و کشورهای دیگر گردید که این همه تنها و تنها از برکت وجود دخت موسی بن جعفر(ع) است.

 

کد خبر 1117199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha