خانه نماز در قم احداث شود/مشکل مساجد در بافت فرسوده برطرف شود

خامه یار با اشاره به مشکلات کمبود مسجد گفت: یکی از مشکلات ما کمبود مسجد در بافت‌های فرسوده است که باید به فکر باشیم و در زمینه احداث مساجد برای محله‌های جدید نیز فکری کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «محمد خامه یار» امروز (دوشنبه 15 آذر) در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وضعیت نماز در قم گفت: متأسفانه باید بگویم که در این زمینه در قم شرایط خوبی نداریم. 
 

مدیر ستاد اقامه نماز استان قم گفت: متأسفانه بی‌رغبتی جوانان به نماز بیشتر شده است.


وی با اشاره به برگزاری نماز جمعه در قم گفت: در این خصوص نیز وضعيت مناسبي نداريم و نیاز است که همه دست‌به‌دست هم داده تا بتوانیم اقدام اساسی انجام دهیم.


خامه یار با اشاره به مشکلات کمبود مسجد گفت: یکی از مشکلات ما کمبود مسجد در بافت‌های فرسوده است که باید به فکر باشیم و در زمینه احداث مساجد برای محله‌های جدید نیز فکری کنیم.


مدیر ستاد اقامه نماز استان قم خواستار راه‌اندازی خانه نماز در قم شد و گفت: در این زمینه می‌توانیم از هنرمندان و افرادی که در این زمینه آثار خوبی دارند دعوت کرده تا آثار خود در حوزه نماز را در خانه نماز قم دایر کنند.


وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی نماز گفت: جای این‌گونه جشنواره‌ها در قم خالی است و باید تلاش بیشتری در این عرصه شده و شوراهای اقامه نماز در مراکز مختلف، فعالانه‌تر عمل کنند.


خامه یار بابیان اینکه نماز مظلوم است گفت: ما برای اینکه این مظلومیت را از نماز دور کنیم، با 90 دستگاه مختلف از مهدکودک تا بیمارستان تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و در راستای سلامت معنوی جامعه می‌کوشیم.


مدیر ستاد اقامه نماز استان قم گفت: 250 اثر تولیدی و مکتوب در حوزه نماز در قم داریم و مرکز تخصصی نماز نیز آثار خوبی تولید کرده است که باید ارائه شود.


وی تأکید کرد: بر اساس آمار وزارت مسکن، اگر هر فردی از درب منزل تا مسجد بخواهد برود باید 10 دقیقه پیاده راه برود و بر این اساس 72 هزار مسجد در کشور نیاز داریم.


*مشکل کمبود مسجد در مجتمع‌های مسکونی بررسی شود

«حسین اسلامی» رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: نماز از اهمیت بسیاری برخوردار است و نماز اولین عمل انسان است که موردبررسی قرار می‌گیرد.


وی گفت: باید نماز را اقامه و برپا کنیم و با ایجاد مسجد در فضاهای مختلف شهر در راستای ترویج نماز و اقامه آن بکوشیم.


اسلامی گفت: به‌منظور کمک به مساجد موضوع تجاری‌ها برای مساجد رایگان شده است و در مجتمع‌های مسکونی نیز که مشکل مسجد داریم باید معاونت شهرسازی ورود کند.

 

*لزوم تمرکز بیشتر بر روی ستاد اقامه نماز

«مصطفی ملایی» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: در کنار همه مسائل باید این را هم قبول کنیم که ستاد اقامه نماز نیز وظایفی دارد که باید انجام دهد و موضوع نماز را به‌عنوان اولویت کارهای خود دنبال کند.


وی تأکید کرد: باید تمرکز بیشتری بر روی ستاد اقامه نماز وجود داشته باشد و از سوی دیگر در مساجد، محتوای مناسبی برای نمازگزاران فراهم شود.

 

*ساعت کار مساجد کم است

«محسن محرری» عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: متأسفانه از مساجد موجود استفاده بهینه نمی‌شود و موضوع مدیریت در مساجد ناقص است و ناهماهنگی‌هایی را شاهد هستیم.


وی افزود: یکی از مشکلات دیگر عدم برنامه‌ریزی مناسب برای مساجد است، به‌گونه‌ای که شاهد هستیم در یک محله دو مسجد وجود دارد که در یکی از آن‌ها نمازگزاران به‌ویژه جوانان و نوجوانان حضور دارند و در دیگری کسی نیست که این معلوم می‌شود آن مسجد موفق، برنامه برای جوانان و نمازگزاران خود دارد.


محرری به موضوع ساعت فعالیت مساجد در قم انتقاد کرد و گفت: شاهد هستیم که برخی از مساجد که محل عبور مسافر نیز هست، فقط نیم ساعت باز است و این در حالی است که باید مسجد به‌عنوان محل و کانون فرهنگی محل، فعالیت مناسب‌تری داشته باشد.


وی گفت: در برخی از محله‌های قم، زمین بسیار گران است و نباید به فکر ساخت مساجد با متراژ بالا باشیم و می‌توان مساجد کوچک‌تر اما با تعداد بیشتری را احداث کرد.

 

*احداث قرارگاه فرهنگی با محوریت مسجد در قم

«حسن مالکی نژاد» دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز به موضوع مجتمع‌های مسکونی اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکل مسجد در این مجتمع‌ها، احداث نمازخانه‌ها و حسینیه‌ها راداریم که با همکاری اهالی در برخی از مجتمع‌های پردیسان در حال احداث است.


وی گفت: مجموعه شهری قم از ابتدای سال تا به امروز یک میلیارد تومان به مساجد استان کمک کرده است که مبلغ زیادی نیست، اما در حد رفع مشکلات ضروری مسجد بوده است.


مالکی نژاد گفت: در بوستان‌های شهری نیز مسجد دایر شده است و اگر در بوستانی مسجد وجود ندارد می‌توانیم احداث کنیم.


عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: یکی از اقدامات دیگر راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در بلوار پیامبر اعظم(ص) با محوریت مسجد است که بتوانیم از آن طریق به زائران خدمات‌رسانی کنیم.

کد خبر 1123892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha