شیعیان هزاره قربانی خشونت داعش و وعده های دروغین طالبان

شیعیان هزاره درحالی از تکرار حملات خونین داعش نگران هستند که طالبان وعده محافظت از آنها داده است، اما تاکنون این محافظت رخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از النبأ، نگرانی و ترس در میان اقلیت شیعه هزاره در افغانستان باوجود وعده طالبان مبنی بر حفاظت از آنها دربرابر حملات گروهک تروریستی داعش از بین نرفته است.

یک گزارش مطبوعاتی حاکی از آن است که ترس از حمله علیه اقلیت شیعه هزاره در افغانستان گسترش یافته است هزاره ها به طور معمول درمناسبت ها گردهم جمع می شوند. به همین دلیل به اهدافی آسان برای حملات تروریستی تبدیل شدند.

 

پس از انفجار اخیر، یک خودرو همچنان شعله ور بود و برخی از عابران برای کمک به قربانیان تلاش می کردند. طالبان نیز با خودروهای زره پوش محاصره کردند.

«عبدالله همتی» رئیس سازمان حقوقی هزاره می گوید: باوجود وعده طالبان مبنی بر تامین کردن امنیت برای آنها، اما این اتفاق نیفتاده است و فرصت از محافظت از خودشان ندارند، زیرا سلاح هایشان را گرفتند.

 

محافل مردمی از دولت طالبان به دلیل ناتوانی در حفاظت از شهروندان شیعه در طول ماه گذشته پس از حملات خونین انتقاد کردند.

انفجارهای انتحاری در دو مسجد شیعه در ایالت قندوز شمالی و استان قندهار جنوبی به ترتیب منجر به کشته شدن 80 و 60 نفر شد.

 

شیعیان هزاره از بزرگ‌ترین گروه قومی شیعه در افغانستان به شمار می آید که در طی دهه های طولانی در معرض بی عدالتی و ظلم سیستماتیک قرار گرفتند. به طوری که شیعیان هزاره در طول دهه 1990 به دلیل حملات خشونت بار طالبان به کشورهای اطراف از جمله پاکستان و ایران گریختند.

 

مناطق شیعه نشین مانند بامیان و وردک فقیرترین و محروم ترین مناطق افغانستان به شمار می آیند. جایی که حداقل ترین امکانات زندگی نیز وجود ندارد. اگرچه شیعیان 30 درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می دهند، اما مناطق شیعه نشین شاهد هیچ پروژه توسعه ای از دو دهه پیش تاکنون نبوده اند.

 

برخی از تحلیگران معتقدند که تداوم حملات تروریستی داعش علیه شیعیان ناشی از وعده های دروغین مسئولان طالبان و بی توجهی آنها نسبت به وضعیت شیعیان است. زیرا شیعیان این کشور در زمانی نه چندان دور حکومتداری طالبان را تجربه کرده بودند و در آن دوره نیز بی ثباتی و ناامنی در این کشور موج می زد و شیعیان از ظلم و بی عدالتی رنج می برند.

 

با این وجود شیعیان تلاش خود را برای پیشرفت و ارتقای علمی در این فضا متنشج انجام می دهد، در سایه بی تدبیری و وعده های طالبان و حملات تروریستی گروهک های تروریستی از جمله داعش برای آینده ای بهتر تلاش می کنند.

برهمین اساس می توان گفت که شیعیان افغانستان از جمله هزاره ها قرن هاست که از آوارگی، بی عدالتی، ظلم و محرومیت رنج می برند و این مسئله نتیجه بی ثباتی و حذف شیعیان از برنامه های سیاسی و اجتماعی این کشور است. اگرچه باید دید که وعده های مسئولان طالبان برای شیعیان در حد و اندازه وعده می ماند یا جامه عمل می پوشد.

کد خبر 1126446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha