گردشگری مذهبی حامی جدیدی برای رشد اقتصاد اتیوپی

گردشگری مذهبی یکی از جاذبه های کشور اتیوپی به شمار می آید که دولت این کشور برای جذب سرمایه خارجی و داخلی و رشد اقتصاد خود بر گردشگری مذهبی تمرکز کرده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: اتیوپی کشوری محصور در خشکی در شاخ آفریقا قرار دارد و ازقدیمی ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن ترین کشورهای جهان به شمار می آید.

اتیوپی گردشگری مذهبی را با تبلیغات خارجی و برنامه توسعه داخلی برای افزایش منابع این کشور دنبال می کند. آدیس آبابا قصد دارد از طریق جاذبه های این نوع گردشگری از اقتصاد خود در چارچوب برنامه ده ساله حمایت کند.

 

یک مسئول محلی در ایالت اورومیا، بزرگ‌ترین منطقه اتیوپی از نظر مساحت و جمعیت از برنامه تدوین شده دولت برای سرمایه گذاری و استفاده از گردشگری مذهبی درچارچوب برنامه ده ساله پرده برداشت. این برنامه با انجام مطالعات درباره کیفیت استفاده از آن و جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی اجرا می شود.

این مسئول می گوید که اتیوپی می تواند یکی از بزرگترین ذینفعان از توسعه این گردشگری باشد.

 

«نیگا وادگو» معاون کمیساریای گردشگری ایالت اورومیا در مصاحبه با العین می گوید: این کمیساریایی اجرای مطالعات با همکاری دانشکده هوانوردی اتیوپی درباره چگونگی استفاده این کشور به ویژه منطقه اورومیا از گردشگری مذهبی و جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی را آغاز کرده است.

وادگو می گوید: دولت اتیوپی  کار با گروه های علاقمند به سرمایه گذاری در بخش مهمانوازی را برای این نوع گردشگری آغاز کرده است. ما  مطالعه و تحلیل فرصت ها و چالش هایی که در صورت اجرا با آن مواجه خواهیم شد، بررسی کردیم.

 

او تاکید می کند که انتظار می رود که اتیوپی بیشتر سود را از توسعه این گردشگری ببرد. تاریخ اسلامی ما به عنوان اولین سرزمین هجرت و موقعیت ژئوپلیتیکی ما برای جهان اسلام این امکان را به ما می دهد تا به خواسته های این گردشگری در جهان اسلام پاسخگو باشیم.

وادگو می گوید: تعدادی از گروه های سرمایه گذاری از اتیوپی دیدن کردند و همایش ها و نشست های جهانی و منطقه ای در این زمینه برگزار شده است. حضور گروه های سرمایه گذاری مستلزم این است که شرایط برای همه گروه ها با هویت ها و اعتقادات و باورهای خاص شان فراهم شود. آنها حق دارند که به مانند سایر افراد از خدمات و محصولات مخصوص آنها لذت ببرند.

 

معاون کمیساریای گردشگری ایالت اورومیا می گوید: اتیوپی اینگونه خصوصی سازی را موضوع سیاسی نمی داند، بلکه فرصت سرمایه گذاری و تجاری سودآور است و باید از آن استفاده کرد. بسیاری از ساکنان این کشور مسلمانان هستند و گردشگران مسلمان از سراسر جهان به اتیوپی می آیند.

 

این مقام مسئول تاکید می کند که اتیوپی مکان های قدیمی فراوانی به عنوان میراث گردشگری ازجمله مساجد قدیمی مانند مسجد نجاشی در شمال این کشور، زیارتگاه های تاریخی و مکان های اسلامی دیگر دارد. روستای نجاشی و مسجد قدیمی آن در ایالت تیگری در شمال اتیوپی است که نخستین مسجد در آفریقا به شمار می آید. زمانی که اصحاب پیامبر(ص) در نخستین مهاجرتشان در آن ساکن شدند. علاوه براین ، مکان های اسلامی از مساجد، زیارتگاه ها، موزه های اسلامی و عربی در مناطق مختلف این کشور از جمله شهر هرر وجود دارد.

وادگو می گوید: دولت درحال حاضر به گردشگری به عنوان بخشی از ستون فقرات اقتصاد اتیوپی نگاه می کند. زیرا گردشگر در کنار بخش معدن، کشاورزی و تولید فناوری اطلاعات یکی از  پنج رکن اقتصاد کلان است.

 

برهمین اساس می توان گفت  که دولت اتیوپی درحال حاضر تمرکز خود را بر بخش گردشگری مذهبی قرار داده است تا بتواند سرمایه های داخلی و خارجی را برای ارتقای اقتصاد این کشور جذب کند.

کد خبر 1128146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha