وبینار علمی «حضرت عیسی(ع) به روایت قرآن و اناجیل» برگزار شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی وبینار علمی «حضرت عیسی(ع) به روایت قرآن و اناجیل» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان محمدحسین محمدپور از پژوهشگران گروه ادیان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این وبینار که همزمان با ولادت عیسی مسیح(ع)، با حضور جمعی از پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی برگزار شد، به واکاوی شخصیت حضرت عیسی، تصورات و تصویرهای متنوع و متناقضی که از ایشان در تاریخ 2000 ساله مسیحیت وجود داشته، پرداخت.
 وی همچنین به شبهات و پرسش‌هایی که پیرامون حضرت مسیح از جمله؛ انسان بودن یا پسر خدا بودن، پیامبر خدا بودن یا خود خدا بودن، زمان تولد ایشان، رابطه‌اش با ادیان و فرقه‌ها و اقوام مخصوصاً یهودیان، رجعت او و... وجود دارد، اشاره کرد.
دکتر محمد کاظم شاکر، استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست به موضوع تاریخی بودن شخصیت عیسی بن مریم اشاره کرد و گفت: زندگی پیامبرانی مانند ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم‌السلام) معجونی از تاریخ و غیر تاریخ است؛ یعنی هم تاریخی است و هم تاریخی نیست. مانند داستان آدم و حوا که مرحوم شهید مطهری آن را نمادین می‌داند، اما به این معنا نیست که آدم و حوایی وجود نداشته است، بلکه آدم و حوا وجود داشته‌اند، اما داستان آدم و حوا نمادین است.
این پژوهشگر تصریح کرد: در واقع داستان پیامبران و به ویژه داستان حضرت عیسی روایتمند است و نمی‌توان گفت همه آنها تاریخی‌اند و یا هیچ‌کدام تاریخی نیستند. در حقیقت متون دینی متونی نیستند که صرفاً تاریخ را بیان کنند.
شاکر در ادامه به کتابی با عنوان «اسطوره تجسد خدا» که 6 تن از الهیات‌دانان و فیلسوفان مطرح مسیحی به سر ویراستاری «جان هیک» فیلسوف معروف انگلیسی آن را نوشته‌اند، اشاره کرد و افزود: در این اثر تجسد خداوند در جسم عیسی مسیح زیر سؤال رفته و گام مهمی بوده در راستای گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت؛ چرا که قرآن کریم چند قرن پیش تجسد را به صورت قاطع رد کرده است.
وی همچنین به انجیل یوحنا، چهارمین انجیل رسمی مسیحیان اشاره کرد و گفت: تنها در این انجیل است که از خداگونگی عیسی مسیح سخن رفته و سه انجیل قبلی که به اناجیل همدید (Synoptic Gospels) معروف‌اند، عیسی مسیح پیامبر و پسر انسان است و معجزه داشته است. در واقع در انجیل یوحنا یک بحث الهیاتی مطرح است و عیسی در این انجیل مخلوق نیست، بلکه مولود است.
استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هیچگاه مسیحیان عیسی را مخلوق (Creature) نمی‌دانند، بلکه او را مولود (Begotten) فرض می‌کنند. در حقیقت یک مسیحیت مسیح‌محور وجود دارد و یک مسیحیت تاریخی. عیسی در قرآن کریم در میانه عیسای تاریخی و عیسای اسطوره‌ای قرار دارد. اصلاً تاریخی بودن عیسی در قرآن کریم موضوعیت ندارد، بلکه اساس بحث قرآن درباره عیسی یک بحث الهیاتی است.
وی با اشاره به این نکته که قرآن قصد دارد اعتقادات اشتباه را به مسیحیان زمانه خودش گوشزد و آنها را اصلاح کند، تصریح کرد: در واقع قرآن کریم باورهای غلط مسیحیان درباره عیسی مسیح را اصلاح الهیاتی کرد؛ داستان عیسی در قرآن روایتمند است. در سوره مائده باورهای مسیحیان درباره عیسی مسیح مطرح شده و جنبه روایی بودن آن در آیات واپسین این سوره نمود بیشتری دارد. در حقیقت آنچه نزد قرآن کریم درباره حضرت عیسی اهمیت دارد، روایتمندی آن در برابر تاریخی بودن و اسطوره‌ای بودن شخصیت او است.

کد خبر 1131095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha