برگزاری کنگره جهانی «محمد (ص)» اقدام هوشمندانه در مقابل دشمنان اسلام است

برگزاری کنگره جهانی «محمد (ص)» از هوشمندانه ترین اقداماتی است که در پاسخ به توهین‌ های دشمنان به پیامبر اسلام (ص)، توسط دست‌ اندرکاران کنگره به انجام رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، داوران نخستین دوره کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر»، امروز (جمعه 10 دی) در جمع خبرنگاران به نقش مهم هنر خوشنویسی به عنوان استفاده موثر از زبان هنر اشاره کردند و آثار ارسالی به این کنگره را نشان از عنایت خاص هنرمندان به حضرت محمد (ص) دانستند.

«محمدجلیل رسولی»، هنر ماندگار را هنر مفهومی و آیینی دانست و گفت: هنر ماندگار، متعهدانه به دین و آیین  می پردازد و شناساندن چهره‌ های بزرگانی چون پیامبر اسلام (ص) در برابر مخدوش‌ سازی ‌های دشمنان اسلام و انسان از وظیفه هنرمندان است.

داور خوشنویسی کنگره جهانی «محمد (ص)»، افزود: تمام هنرمندان مسلمان وظیفه دارند با همه توان، چهره اصلی پیامبر اسلام (ص) را به جهانیان بشناسانند.

وی اضافه کرد: هنر، هدیه ‌ای از سوی پروردگار است و هنرمند مسئولیت دارد هنر خود را برای بالندگی و شناساندن کلام پروردگار، پیامبر اسلام (ص) و اهل ‌بیت (ع) هزینه کند.

رسولی تصریح کرد: در این کنگره باید به سوی کارهای موزه‌ ای، فاخر و ارزشمند برویم و پروردگار از قلب و درون ما آگاه است و به آثار هنری، روح خویش را می‌ دمد.

«علیرضا کریم‌ پور» نیز با اشاره به هنر به عنوان زبان تصویر و رسمی مردم جهان عنوان کرد: پیامبر (ص) به معراج رفتند و هر کس از جهان خاکی بالا رود و زیبایی‌ هایی بالا را ببیند، دیگر بازنمی‌ گردد.

استاد و داور شیرازی هنر خوشنویسی این کنگره ادامه داد: اما پیامبر ما به اندازه ای بزرگوار و مهربان بودند که برگشتتند تا به راهنمایی ما بپردازند و ما نیز بتوانیم به سیر آفاق و انفس دست یابیم.

«مجتبی ملک ‌زاده»، با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه این کنگره گفت: از یکصد اثر رسیده به دبیرخانه در رشته خوشنویسی، 50 اثر به دور پایانی داوری رسیده اند.

خوشنویس شکسته نویس برجسته کشور افزود: حضور 25 رشته هنری و ادبی هنرمندان ایران و جهان در میان آثار مایه مباهات است و برگزاری این کنگره از هوشمندانه ترین اقداماتی است که در پاسخ به توهین‌ های دشمنان به پیامبر اسلام (ص)، توسط دست‌ اندرکاران کنگره به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: در این کنگره با زبان هنر و ادبیات در رشته‌ ها و زبان‌ های گوناگون به جسارت‌ها پاسخ داده می شود و عشق به پیامبر اسلام (ص) در آثار ارسالی موج می زند.

«محمد حیدری»، نیز پیامبر اسلام (ص) را رحمتی برای همه جهان دانست و گفت: استفاده از زبان هنرهایی مانند خوشنویسی برای انتقال مفاهیم ارزشمند دینی بسیار مهم است.

داور بخش شکسته نستعلیق این کنگره افزود: همه ما به اسلام و پیامبر اسلام (ص) افتخار می‌ کنیم و حضرت محمد (ص)،  رحمتی برای همه جهان است.

 

«سید علی فخاری»، نیز خوشنویسی ایران‌ زمین را هنری اصیل و والا خواند و بیان کرد: هنرمندان و اهل قلم به این هنر می بالند و برگزاری چنین کنگره‌ هایی به بالندگی و پیشرفت و آفرینش‌ های بزرگ هنری منجر خواهد شد.

مدرس انجمن خوشنویسان ایران و داور بخش نستعلیق شکسته این کنگره ادامه داد: در این کنگره‌ ها، علاوه بر انتقال مفاهیم ارزشمند، باید پیشرفت و بالندگی هنری را به ویژه برای جوانان در پیش رو داشت.

«علی شیرازی»، با تاکید بر هنر به عنوان رمز جاودانگی هر چیزی گفت: هنر در دین و مذهب جایگاه ویژه دارد و همواره مفاهیم را به شکل مطلوبی انتقال داده است.

هنرمند برجسته شیرازی خوشنویسی افزود: امروزه در بسیاری از کشورهایی که مسلمان نیستند، نسخه‌ هایی از قرآن کریم و سایر کتاب‌ های دینی و مذهبی اسلامی در موزه ‌ها نگهداری می ‌شود که نشان از دست آفرینش آفریدگار از آستین هنرمندان مسلمان است.

وی اضافه کرد: هنر خوشنویسی، زبان مشترک همه جهان اسلامی است و بازه کنونی دوره طلایی هنر خوشنویسی با برآمدن و درخشش گونه‌های گوناگون خط است و آثار رسیده به دبیرخانه کنگره از دیدگاه کیفی و کمی بسیار ارزشمند هستند و شاهد افزایش برگزیدگان و تقدیرشوندگان در رشته نستعلیق هستیم.

«مجید چیزفهم دانشمندیان»، خوشنویسی را هنری شریف، مقدس و نجیب توصیف کرد و گفت: هنر، والاترین و ماندگارترین راه‌ انتقال مفاهیم و اندیشه‌ هاست و خوشنویسی از دیرباز تا کنون، تاثیرگذاری ویژه ‌ای در انتقال مفاهیم دینی داشته است.

رئیس انجمن خوشنویسان استان فارس و از داوران این کنگره افزود:  امیدواریم شاهد برگزاری سالانه این کنگره جهانی باشیم زیرا مسلمانان و نامسلمانان به این درک رسیده ‌اند که پیامبر اسلام (ص)، پیامبر رحمت و برکت است.

«احمد عبدالرضایی»، عنوان کرد: حدود هزار سال از تدوین خط ثلث و همه‌ گیری و کارآیی این خط می‌ گذرد و هنر خوشنویسی هنری در پیوند با آیات وحی است.

داور خط ثلث نخستین دوره کنگره جهانی محمد «(ص)»، افزود: علاوه بر آیات وحی و احادیث، ادبیات و به ویژه شعر اسلامی و ایرانی پیوندی دوسویه با خوشنویسی و موسیقی دارد که زمینه بالندگی، پیشرفت و آفرینش‌ های بزرگی را ایجاد کرده است.

« حسین غلامی»، بیشتر شاهکارهای خوشنویسی را در نگارش سوره «حمد» عنوان کرد و گفت: نگارش آیات وحی، احادیث، نام پیامبر و اهل‌ بیت (ع)  و اذکار و ادعیه دینی از افتخارات خوشنویس‌ان جهان اسلام به ویژه ایران اسلامی است.

داور بخش خط نستعلیق ادامه داد: هنر اگر با آموزه ‌های متون دینی، قرآنی، نبوی و علوی همراه شود، توان دریافت هنرمند را از مفاهیم متعالی و ارزشی چند برابر می کند.

«علی ‌اصغر تجویدی» نیز تصریح کرد: نگارگری از شایسته ‌ترین هنرهای تجسمی ایران است و هنر، زیباترین چیزی است که از سوی آفریدگار هستی به هنرمند داده می ‌شود.

چهره‌ ماندگار هنر نگارگری ایران افزود: ارزش هنر نگارگری ایرانی تا جایی است که به خدمت مفاهیم اخلاقی، انسانی و اسلامی درآمد و امیدواریم این کنگره زمینه ‌ساز کمک به اعتلای هنر ایرانی و اسلامی شود.

«رضوان صادق ‌زاده»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و داور بخش نقاشی این کنگره نیز گفت: از زبان هنر باید برای گسترش مفاهیم دینی و بالندگی، پیشرفت و گسترش فرهنگ و مفاهیم ارزشمند اخلاقی و انسانی بهره گرفت.

«جلیل جوکار»، بیان کرد: ابتدا دیدگاه کنگره به نگارگری، تنها نقاشی ایرانی بود اما با درخواست‌ ها و آثاری که به کنگره رسید، گل و مرغ و تذهیب نیز در آن گنجانده شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و از داوران بخش نگارگری این کنگره افزود: آداب، سنن و رسوم جامعه اسلامی در 1400 سال به بالندگی هنرهای ایرانی و اسلامی انجامیده است که در زمین بارور اسلامی، ریشه دوانده و شکوفایی خود را امروزه به رخ جهانیان می ‌کشاند.

وی اضافه کرد: هنر، زبان امروز مردم در جهان است و از زبان دیپلماسی کاربردی ‌تر و سازنده تر است و ایرانیان مردمی هستند که در تاریخ، همواره هنرمندان سرافراز و سربلندی بوده اند و اندیشه ‌های دینی و مقدسات خود را با زبان هنر، ماندگار کرده ‌اند.

کد خبر 1132867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha