تحقق ۶ درصدی اعتبارات کتابخانه های گیلان از نیم درصد درآمد شهرداری ها

کرمی با بیان اینکه کتابخانه ها از سوی شهرداری ها مورد بی مهری قرار گرفته است گفت: از ابتدای سال تاکنون تنها ۶ درصد مالیات ما در حوزه شهرداری ها محقق شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «پریسا کرمی» امروز(یک‌شنبه، ۱۲ دی) در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گیلان در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه کتابخانه ها یکی از مهم‌ترین پیشرانه های رشد جامعه هستند گفت: جایگاه مناسبی در حوزه فضای کتابخانه ایی نداریم که بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت می تواند تاثیر بسیاری در بهبود این جایگاه داشته باشد.


مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از فعالیت ۸۵ باب کتابخانه عمومی در سراسر استان خبرداد و بیان کرد: ۲۸هزار و ۴۹ متر مربع فضای کتابخانه ای در استان در حال ارائه خدمات به کتابخوانان گیلانی است.

 

وی با اشاره به سرانه فضای مطالعه در گیلان اعلام کرد: به ازای هر مخاطب یک متر و ۲۸ سانتی متر سرانه فضای مطالعه در گیلان وجود دارد که در رشت به ازای هر عضو ۴۶ سانتی متر  است.

 

کرمی در ادامه کتابخانه مرکزی رشت با ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی را مورد اشاره قرار داد و تامین اعتبار و انشعابات کتابخانه ای در کمیسیون ماده ۱۰۰ را از جمله مشکلات این پروژه دانست و افزود: با رفع این مشکلات شاهد بهره برداری کامل این پروژه در سال ۱۴۰۱ خواهیم بود که سرانه فضای مطالعه را به یک متر و ۷۲ سانتی متر بهبود می بخشد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان تامین منابع مالی را از مشکلات اصلی این نهاد برشمرد و بیان کرد: طبق قانون، شهرداری ها موظف به پرداخت نیم درصد درآمدهای خود به کتابخانه ها هستند که متاسفانه از سوی شهرداری ها مورد بی مهری قرار گرفته است.


وی خاطر نشان کرد: متاسفانه از ابتدای سال تاکنون تنها ۶ درصد مالیات ما در حوزه شهرداری ها محقق شده است.

 

کرمی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۲۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی گیلان وجود دارد اعلام کرد: ۶۵ هزار گیلانی با عضویت در کتابخانه های استان از خدمات این اماکن بهره می گیرند.

 

وی در ادامه با اشاره به شیوع کرونا که فعالیت های کتابخانه ای را نیز مانند سایر فعالیت ها تحت تاثیر قرار داد اظهار کرد: توانستیم با بهره گیری از فضای مجازی ۲ هزار برنامه را در این حوزه اجرا کنیم.

 

به گفته کرمی در این ایام  ۷۵ پایگاه کتابخانه ای در فضای مجازی نیز به ارائه خدمات به ۶۰ هزار عضو پرداخته اند.

کد خبر 1133518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha