تکبر و غرور از بدترین صفات انسان است

حجت الاسلام کعبه ای با بیان اینکه بدترین صفات برای انسان این که تکبر و غرور داشته باشد، گفت: در آیات متعددی در قرآن کریم آمده است که خداوند انسان‌های مغرور و متکبر را دوست ندارد. انسان باید به گونه ای زندگی کند که نام نیک از وی در یادها بماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام «اسماعیل کعبه‌ای» امروز(۸بهمن) در مراسم سالگرد حجت الاسلام«محمدعلی کمیجانی» یکی از کارکنان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران ضمن گرامیداشت یاد و نام این همکار مسجدی با بیان اینکه اخلاق نیکو و حسن خلق تنها چیزی که موجب می شود بعد از مرگ دیگران از وی به نیکی یادکنند، اظهار کرد: انسانی که به دنیا می‌آید چه بخواهد چه نخواهد باید چند صباحی را در این دنیا زندگی کند چه بهتر که به گونه ای زندگی کند که رضای خدا را مورد توجه داشته باشد.

 

امام جماعت کانون عترت یاسین پنبه‌چوله سفلی افزود: انسان باید کاری کند که با لبان خندان و تبسم از دنیا برود و دیگران با گریه و زاری او را بدرقه کنند.

 

وی با اشاره به آیه ای از سوره مریم، گفت: انسان روزی که به دنیا می‌آید ولادت اول، روزی که از دنیا می‌رود ولادت دوم و روزی که دوباره به اذن خداوند همه مردگان در قیامت زنده می‌شوند ولادت سوم است.

 

حجت الاسلام کعبه ای در پاسخ به این سوال که چرا انسان با آن همه نیاز و ضعف، مغرور می‌شود؟ عنوان کرد: چون انسان به گذشته خود نگاهی نمی‌کند، به چگونگی خلقت خود نمی‌اندیشد، قرآن در چندین جا چگونگی خلقت انسان را به رخ می‌کشاند، می‌گوید انسان را از گل بدبو خلق کرده‌ایم و نطفه‌ای را در رحم مادر قرار دادیم و آن را به‌صورت یک خون غلیظ درآورده و پاره گوشتی درست کرده و در آن استخوان به‌وجود آورده و بر آن گوشتی پوشانیدیم.

 

وی اضافه کرد: همچنین گفته شده که بعد از خلقت انسان خداوند به خودش عنوان خالق بهترین مخلوقات می‌دهد، بعدش اشاره کرده که پس از مدتی انسان را از بین مردم برده و سپس در روز قیامت او را مبعوث می‌کنیم و این فرد باید در دادگاه عدل الهی حاضر شود.

 

حجت الاسلام کعبه‌ای با بیان اینکه انسان گاهی مغرور میشود اینکه در مقابل هم‌نوع خود اینچنین رفتار کند مشکلی نیست، تاکید کرد: بدترین نوع کبر و غرور کبری است که فرد در مقابل پروردگار جهانیان داشته باشد، خداوند نیز در پاسخ میگوید ما این کبر را از بین میبریم به جایی می‌رسد که نمی‌تواند مگسی را که روی صورتش نشسته تکان دهد.

 

امام جماعت کانون عترت یاسین پنبه‌چوله سفلی با اشاره به حکمت ۲۶ نهج البلاغه، ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) اینجا میفرماید که من تعجب می‌کنم از فرد متکبر که تا دیروز نطفه بوده و فردا هم لاشه مرداری خواهد شد چرا مغرور است؟ چند چیز انسان را مغرور می‌کند، اولین پست، مقام و مسند است، در حالی که هر جایگاهی داریم برای خودمان داریم.

 

حجت الاسلام کعبه ای همچنین بیان کرد: گاهی اوقات انسان به لباس خود فخر می‌فروشد، سوم اینکه گاهی اوقات انسان به مرکب در گذشته و خودرو در حال حاضر فخر می‌فروشند، برخی به منازل و برج هایی که میسازند مغرور می‌شوند خداوند در پاسخ می‌گوید در برج‌های سخت و شدید هم باشید هیچ ارزشی برای ما ندارد، خداوند میگوید یک روز غرور را از شما می‌گیریم، زمانی که ما می‌میریم درباره ما می‌گویند جسد کجاست، زمانی که جسد ما را غسل می‌دهند می‌گویند جنازه کجاست بعد از اینکه جنازه ما را می خواهند دفع کنند می‌گویند قبر میت کجاست حال خواه رئیس جمهور باشیم یا مسئول همه پست ها بعد از مرگ فراموش می‌شود.

 

وی گفت: پشت این خودروها جملات عجیبی نوشته است " به مدپوشان عالم بگویید آخرین مد کفن است آن هم نیازی به خیاطی ندارد"، بعد از آن به‌جای مرکب نیاز به تابوت پیدا می‌کنیم، گفته شده به‌جای خانه به شما یک خانه تنگ و تاریک به نام قبر می‌دهیم.

 

 

کد خبر 1142205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha