کانون های مساجد اصفهان مروج توسعه کتابخوانی/کانون های پیشتاز در حوزه کتاب

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در محور مهمترین گروه های ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق مختلف بوده و شبکه ای به هم پیوسته در اعتلای این امر برای کل کشور ایجاد کرده اند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: کانون های مساجد در مجموعه 12 رواق ماموریت های متعددی در حوزه فرهنگ و هنر دارند و با رویکرد مدیریت و راهبردی از مساجد اداره می شوند که یکی از این وظایف و فعالیت های تاثیر گذار، توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

راه اندازی کتابخانه های عمومی در مساجد، اجرای طرح های کتابخوانی و فعالیت های فرهنگی در این حوزه مصداق بارزی از سرفصل فعالیت های مطالعه در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد به شمار می رود.

 

این مراکز فرهنگی و هنری فعال در مسجد جز مهمترین گروه های ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق مختلف بوده و شبکه ای به هم پیوسته در اعتلای این امر برای کل کشور ایجاد کرده اند که نقش این مراکز شاید کمتر شناخته شده اما توسعه فعالیت های آن ها باعث شده تا فضای مجازی و حقیقی فراگیر شود.

طرح شنبه های کتاب از مهمترین اتفاقات هماهنگ بین کانون های مساجد است که طی سه سال گذشته پایه گذاری شده و توانسته انسجامی در این حوزه ایجاد و روش های مبتکرانه و سنتی را برای معرفی کتاب بکار گیرد.

مسابقات کتابخوانی آنلاین از دیگر اتفاقات فرهنگی و مطالعاتی است که در دوران کرونا نقش مهم خود را به خوبی ایفا کرد و سهم موثری در غنی سازی اوقات فراغت در این شرایط بود.

فهما رقابت سازنده ای را در بین کانون های فرهنگی و هنری برای گسترش فرهنگ کتابخوانی ایجاد کرده که در سال های گذشته مراکزی موفق به کسب رتبه های برتر بوده اند که تعدادی از آن ها مثل کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران بود که امسال نیز در رقابت فهما 2 به مرحله کشوری‏، نیمه نهایی و نهایی راه یافته است.

 

تقویت ظرفیت های کتابخوانی کانون های فرهنگی و هنری ضرورت دارد که با طرح های نذر کتاب و خودکفایی در این عرصه به نتجیه می رسد.

 

*راه یابی کشوری چهار کانون فرهنگی و هنری اصفهان در رواق کتاب

از میان بیش از یکصد کانون فرهنگی و هنری استان اصفهان که موفقیت مرحله استانی کسب کردند، 28 باب آن به مرحله کشوری معرفی شدند که چهار باب آن در حوزه کتاب بوده است.

معرفی تعداد کانون در رواق های مختلف بر اساس سهمیه اختصاصی ستاد مرکزی و تعداد کانون فعال در این عرصه بوده است که کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران و آیت الله حججی نجف آباد از جمله آن ها است.

 

*رتبه کانون های مساجد در رقابت های کتابخوانی کشور

 

رویدادهای کتابخوانی مثل طرح باشگاه های کتابخوانی و مروجان کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود که کانون های مساجد به صورت خودجوش در این عرصه شرکت کرده و توانسته اند رتبه کسب کنند.

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران در رویدادهای کتابخوانی مثل طرح باشگاه های کتابخوانی و مروجان کتاب موفقیت هایی داشته که جائز اهمیت است و توانسته خودکفایی را نیز در حوزه تامین منابع مورد نیاز خود بدست آورد.

 

اجرای طرح نذر کتاب، استفاده از حمایت های مردمی، اختصاص 20 درصد از درآمدهای خانه فرهنگ دیجیتال این مرکز به فعالیت های کتابخوانی، جمع آوری کمک از نهادهای اداری و خدماتی برای این حوزه توانسته هزینه پایدار ایجاد کند.

استفاده از ظرفیت رسانه های ملی، استانی، خبرگزاری ها و نشریات و شبکه های اجتماعی برای ارائه فعالیت های کتابخوانی و بکارگیری ظرفیت مسجد برای این امر از مولفه های ارزشمند و خاص این مرکز برای فعالیت های کتابخوانی بوده که توانسته برای راه یابی به مرحله کشوری پشتوانه قرار گیرد.

*گامی برای افزایش دسترسی به کتاب و کتابخوانی

سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی استان اصفهان با بیان اینکه 20 درصد از مردم این استان به محیط کتابخانه ای دسترسی دارند، تصریح کرد: کمبود فضا، نبود امکانات در سراسر استان و بخش های روستایی موجب این امر شده است.

«امیر هلاکویی« معتقد است به دلیل محدودیت اعتباری امکان ساخت کتابخانه در سراسر استان فراهم نبوده و برای این کار نیازمند همکاری مردم و از طرفی اجرای طرح امانت دهی کتاب به صورت پستی و راه اندازی کتابخانه سیار است.

 

وی ادامه داد: کتابخانه های سیار در یک خودرو مناسب راه اندازی و با حرکت در بخش های روستایی و شهری مردم از محیط مطالعه استفاده و کتاب امانت می گیرند.

 

اما در این میان باید به سهم کتابخانه های مساجد که حدود هزار باب در استان اصفهان هستند و عمدتا در روستاها قرار گرفته اند اشاره شود که می توانند بستر خوبی برای مطالعه و همچنین امانت دهی کتاب باشند.

همکاری شهرداری ها و دهیاری ها در این خصوص ضرورت دارد تا گامی برای محرومیت زدایی در این عرصه برداشته شود.

کد خبر 1147768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha