۸۰ درصد نقشه های ساختمانی ملزم به پروانه در زمان بهره برداری تغییر می کند

افخمی گفت: با وجود صرف زمان زیاد مهندسین ما ، بیش از ۸۰ درصد مواردی که در سازمان کنترل می شود آن چیزی نیست که فردا اجرا می شود به عبارتی نقشه های ساختمانی ملزم به پروانه که توسط سازمان به شهرداری ارائه می شود با زمان بهره برداری کاملا متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مسعود افخمی گلی» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز مهندس با بیان اینکه امور مربوط به سازمان نظام مهندسی از بعد خارجی دو مسئله را دربردارد؛ گفت: ابتدا مدت زمان فرایندهای صدور پروانه و اخذ مجوزات است که قسمتی از این موضوع در سازمان نظام مهندسی پیگیری می شود و بحث دوم طرح نهضت ملی مسکن که  در دولت جدید بر آن تاکید شده است.

 

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: متاسفانه آنچه که در بیرون اظهار می شود این است که پرونده هایی که می خواهد پروانه آن صادر شود در سازمان نظام مهندسی به مدت چند ماه معطل است. سازمان نظام مهندسی فقط وظیفه کنترلی را دارد یعنی مالک باید مدارک و اموری که مرتبط با اخذ پراونه است را به سازمان نظام مهندسی ارائه دهد و سازمان آنها را کنترل و به شهرداری برای صدور پروانه ارجاع دهد لذا علت این معطلی به دلیل آگاهی کم مالکین و ارائه ناقص مدارک است.

 

وی گفت: آنچه که بیشتر از همه سازمان نظام مهندسی را ناراحت می کند، این است که با وجود صرف زمان زیاد مهندسین ما در پروژه ها، بیش از 80 درصد مواردی که در سازمان کنترل می شود آن چیزی نیست که فردا اجرا می شود به عبارتی نقشه های ملزم به پروانه که توسط سازمان به شهرداری ارائه می شود با زمان بهره برداری کاملا متفاوت است و این موجب می شود هم در روند صدور پروانه مالکین وقت زیادی صرف شود و هم نظام مهندسی بر روی چیزی وقت خود را صرف کند که قرار نیست اجرا شود .

 

افخمی گلی اظهار کرد: در این حوزه اگر بر اساس طرح تفصیلی جدید پیش برویم که کنترل های لازم از سمت شهرداری بر اساس آنچه نظام مهندسی تایید کرده است، صورت گیرد و تغییری روی نقشه ایجاد نشود برای نظام مهندسی دلخوشی است که همان چیزی که ما تایید کردیم قرار است ساخته شود.

 

وی در خصوص بحث قانون جهش تولید مسکن ملی؛ گفت: پروژه های مختلفی در سطح استان در این خصوص شروع شده که سازمان نظام مهندسی سعی کرده در صدور پروانه و شروع عملیات اجرایی پیش گام باشد و سعی دارد تا اتفاقات پیش آمده در مسکن مهر دوباره تکرار نشود و کنترلهای نظارت مضاعف صورت گیرد، نمی خواهیم از نظر مباحث فنی قربانی برخی تصمیمات و سرعت در انجام پروژه شویم  تا شاهد پروژه هایی باشیم که از لحاظ فنی و مهندسی، ضوابط و مقررات ملی در آنها رعایت شده باشد.

 

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی استان حدود 40 هزار عضو دارد و 4 موضوع مهم در ارتباط با اعضا مد نظر ما است از جمله مباحث آموزشی که در این خصوص پیشتاز هستیم، مباحث رفاهی، مباحث معیشتی و تنسیق امور حرفه ای این 40 هزار عضو سازمان.

 

وی افزود: در حوزه تنسیق امور حرفه ای این 40 هزار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان ، متاسفانه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به 25 سال گذشته مربوط می شود و آخرین نظامات اداری و مبحث دوم به 16 سال گذشته مربوط می شود، لذا پیاده سازی این قوانین براسایس آنچیزی که الان با آن مواجه هستیم و آیتم های مختلفی که در ساختمان نسبت به 15 سال گذشته با توجه به پیشرفت تکنولوژی اضافه شده باعث می شود که مشکلاتی در این حوزه می شود.

 

افخمی گفت: در حوزه معیشت اعضای نظام مهندسی، برای اولین در بحث تعرفه توانست برمدار قانون برگردد و تعرفه خدمات نظام مهندسی را بر اساس آن چیزی که در مبحث دوم مقررات ملی عنوان شده بود پیاده سازی کند، هر سال تعرفه خدمات مهندسی در ماه 10 و 11 ابلاغ می کنیم و با پیگیری های انجام شده، با ابلاغ جدول هزینه ساخت و ساز سال 1401، در ابتدای سال تعرفه همان سال را ابلاغ کند.

 

کد خبر 1151384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha