راه آهن گرگان - مشهد نقش مهمی در بهبود اقتصاد گلستان دارد

گلستانی ها امیدوارند در سفر رئیس جمهور به گلستان پروژه استراتژیک راه آهن گرگان - مشهد در دستور کار قرار بگیرد و با تخصیص اعتبارات مکفی زمینه توسعه روز افزون و اشتغال پایداردر منطقه فراهم شود.

خبرگزاری شبستان- گرگان، راه اندازی  راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد در حافظه تاریخی مردم گلستان سابقه‌ طولانی دارد و با وجود شروع چندباره ساخت در دوره های گوناگون، تکمیل آن به دلیل کمبود بودجه متوقف شد.

 

گلستانی ها امیدوارند در سفر دکتر ابراهیم رییسی، رئیس جمهور به گلستان این پروژه استراتژیک در دستور کار قراربگیرد و با تخصیص اعتبارات مکفی زمینه توسعه روز افزون و اشتغال پایداردر منطقه فراهم شود. موضوعی که ضمن تسهیل سازی حضور مسافران شمال کشور در مشهد الرضا، صنعت گردشگری استان را نیز پویا می کند.

 

اهالی فن معتقدند احداث این خط ریلی از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و توسعه برای سه استان اشاره شده به خصوص گلستان و خراسان شمالی است و اجرای آن نقش مهمی در بهبود و رونق اقتصادی و اشتغالزایی منطقه، حمل و نقل ایمن و سریع مسافر و بار و نیز ترانزیت کالا خواهد داشت.

 

راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد، یک خط ۲۷ ایستگاه و حدود ۵۷۰ کیلومتر طول دارد و ابتدای مسیر آن از خروجی ایستگاه گرگان شروع شده و با عبور از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان و اخلمد به گلبهار مشهد ختم می‌شود.

 

بر اساس برآوردها ظرفیت جابجایی سالانه این خط ریلی ۲ تا چهار میلیون مسافر و حمل تقریبی ۲ میلیون تن بار است.

 

با همه این تفاسیر اجرا نشدن این مصوبه سبب شد تا ساخت آن به عنوان یک مطالبه عمومی همچنان مورد پیگیری مقامات استانی و نمایندگان قرار بگیرد که حاصل آن موافقت هیئت وزیران در آذر سال ۹۷ در اختصاص ۱۵ درصد سهم کارفرما برای پروژه راه آهن گرگان - مشهد از محل صندوق توسعه ملی و ۸۵ درصد فاینانس بود.

 

چالش ها  و تنگناهای مالی دولت که به گفته استاندار گلستان ۵.۵ سال از ۷.۵ سال فعالیت آن با تحریم‌های اقتصادی دشمنان مواجه بوده اجرای پروژه راه آهن گرگان - مشهد با پیش بینی هزینه اولیه ۵۰ هزار میلیارد ریال درسال ۹۳ همچنان در بلاتکلیفی باقی بماند.

 

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ با اشاره به فعالیت های انجام شده توسط این اداره کل در طول 2 سال، افزود: توسعه راه آهن باید یکی از اولویت‌های استان باشد زیرا در پدافند غیرعامل و ایجاد اشتغال مؤثر است.

 

محسن اعتماد با بیان اینکه اتصال گرگان به مشهد مهم‌تر از پروژه گرگان به شاهرود است، گفت: نقشه‌های اجرایی این طرح آماده و محاسبات آن انجام شده است.

 

وی افزود : مهم‌ترین مسئله در اجرای این پروژه، نحوه خروج ایستگاه گرگان تا سرخنکلاته است که معارض بسیاری داشت.

 

اعتماد ادامه داد: در این طرح با کمترین هزینه، پلاک یک، از گرگان تا سرخنکلاته برقرار و اجرایی شود و مقرر شده یک شرکت چینی با همکاری آستان قدس رضوی این پروژه را مشارکتی انجام دهند و بزودی خبرهای خوبی در راه است.

 

به گفته وی، گره اصلی اولین پلاک است که زمانی که ایجاد شود بقیه پروژه هم اجرایی خواهد شد.

 

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ ادامه  داد: با راه اندازی این قطار هم در زمینه حمل و نقل و بار و مسافر اتفاقات خوبی در استان خواهد افتاد و اشتغال فراوانی را هم ایجاد خواهد کرد.

 

به گزارش شبستان اهالی چندین شهر و ده ها روستای واقع در این مسیر ریلی چشم انتظار همت جهادی دولت سیزدهم هستند تا با اختصاص اعتبارات مکفی زمینه رونق بیش از پیش منطقه و تحول در صنعت گردشگری استان را فراهم سازند.

 

کد خبر 1152999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha