افتتاح نمایشگاه جدید هنر اسلامی در آفریقای جنوبی

موزه ایزیکو بو-کاپ با همکاری بنیاد هنر اسلامی آفریقای جنوبی نمایشگاه جدیدی از هنر اسلامی را با عنوان هنر اسلامی - تفسیری آفریقایی افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، موزه ایزیکو بو-کاپ با همکاری بنیاد هنر اسلامی آفریقای جنوبی نمایشگاه جدیدی از هنر اسلامی را با عنوان هنر اسلامی - تفسیری آفریقایی افتتاح کرد.

به گزارش رایزنی فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی،اصطلاح «هنر اسلامی» که مربوط به زمان، مکان، رسانه یا حتی دین خاصی نیست، هم هنری است که در خدمت دین اسلام ایجاد شده است و هم نمونه‌ای از تمام سنت‌های هنری فرهنگ اسلامی است. از آنجایی که اسلام نه تنها یک دین بلکه یک شیوه زندگی است، الهام بخش توسعه فرهنگی متمایزی با زبان هنری منحصر به فرد آن است که در هنر و معماری منعکس شده است. جذابیت زیبایی‌شناختی قوی آن از زمان و مکان پیشی گرفته و از تفاوت‌های زبان، مذهب و فرهنگ فراتر می‌رود.

در هنر اسلامی– تفسیری آفریقایی، آنلیزه کوتزه، سرپرست موزه  تلاش کرد تا آثار تعدادی از هنرمندان اسلامی آفریقای جنوبی از جمله هنرمند مشهور جهان و بنیانگذار بنیاد هنر اسلامی آفریقای جنوبی « آچمت سونی » را گرد هم آورد. این نمایشگاه با گردآوری آثار هنرمندان از پیشینه‌های مختلف، به دنبال ستایش تنوع اسلام است و بیانیه‌ای صریح را ابراز می کند: اینکه مردم آفریقا نمی‌پذیرند که آفریقایی بودن آنها با نژاد، مذهب، جنسیت یا ریشه های تاریخی آنها تعریف شود.

موزه ایزیکو بو-کاپ یکی از اولین خانه های ساخته شده در منطقه بو-کاپ است که قدمت آن به اواسط قرن هجدهم باز می گردد. این موزه، واقع در منطقه تاریخی که پس از لغو برده داری به خانه بسیاری از مسلمانان و بردگان آزادشده پس از لغو برده داری تبدیل شد، فرهنگ و میراث اسلامی محلی را به نمایش می گذارد. هنر اسلامی – تفسیری آفریقایی اولین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌هایی است که در موزه ایزیکو بو-کاپ برگزار می‌شود که هدف آن بازنمایی و تغییر موقعیت این خانه در اواسط قرن هجدهم است. در اینجا، ایزیکو به دنبال روایت داستان کیپ تاون و به طور خاص، منطقه بو-کاپ است- که از نظر تاریخی جامعه‌ای متنوع از مذاهب و فرهنگ های مختلف از سراسر جهان است.

هنر اسلامی – تفسیری آفریقایی نمایشگاهی در موزه ایزیکو بوکاپ است که تا 31 مارس 2022 از دوشنبه تا شنبه بین ساعت 09:30 تا 15:30 به وقت محلی باز است.

در باره بنیاد هنر اسلامی آفریقای جنوبی

بنیاد هنر اسلامی آفریقای جنوبی در سال 1989 به عنوان انجمنی برای هنرمندان با روحیه اسلامی تأسیس شد، که نیاز داشتند شور و اشتیاق خود را برای این ژانر هنری منسجم کرده و زمینه مشترکی برای فعالیت های خود پیدا کنند. چشم انداز آنها ایجاد و ارتقای آگاهی در زمینه هنر و صنایع دستی اسلامی و حفظ میراث آن در سطح ملی و بین المللی بود. در سال 2001، این بنیاد مجددا خود را به عنوان یک سازمان متولی با تمرکز اولیه بر هنرهای تجسمی که شامل کارگاه‌های هنری، نمایشگاه‌ها و پروژه‌های اجتماعی برای کودکان و بزرگسالان است، به اثبات رساند.

هنرمندان در حال حاضر آثار خود را در گالری Islamia/SAFIA در خیابان امام هارون 409، لنزداون، کیپ تاون به نمایش می گذارند.

به انجمن آنلاین ما در فیس بوک (SAFIA – South African Foundation for Islamic Art)، اینستاگرام (safia_islamic_art@) بپیوندید.

درباره موزه های ایزیکو آفریقای جنوبی (Iziko)

ایزیکو دارای 11 موزه ملی، پلانتاریوم و گنبد دیجیتال، مرکز تاریخ اجتماعی و سه کتابخانه خاص مجموعه در کیپ تاون است. موزه‌هایی که ایزیکو را تشکیل می‌دهند، تاریخ و ویژگی های خاص خود را دارند و مجموعه‌های گسترده هنری، اجتماعی و تاریخ طبیعی را ارائه می‌دهند که منعکس‌کننده میراث متنوع آفریقایی هستند. ایزیکو نهادی عمومی و سازمانی عام المنفعه است که این موزه ها را تحت یک ساختار مدیریتی و رهبری واحد گرد هم می آورد. این سازمان امکان دسترسی رایگان را برای همه افراد در روزهای یادبود، (به استثنای قلعه امید نیک گروت کنستانتیا و پلانتاریوم و گنبد دیجیتال) فراهم می کند. از وبسایت این موزه در www.iziko.org.za دیدن کنید، به انجمن آنلاین آن در فیس بوک (www.facebook.com/IzikoMuseums)، اینستاگرام (@izikomuseumssa) بپیوندید یا آن را در توییتر (Iziko_Museums) دنبال کنید تا در جریان رویدادها، اخبار و نمایشگاه های جدید قرار بگیرید.


 
کد خبر 1153094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha