کانون هایی برای تربیت روزآمد نسل نوین انقلاب

کانون های فرهنگی هنری مساجد(فهما) با بهره مندی از شبکه گسترده در سراسر کشور، تربیت روزآمد نسل نوین انقلاب اسلامی را پیگیری می کنند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی: شاید بتوان گفت مهمترین مولفه تداوم یک نگرش فرهنگی خاص، شبکه سازی است. مثلا در یک کشور، با تکیه بر رویکرد شبکه سازی می توان امیدوار بود، گذر سال ها و تغییر نسل ها تغییری در ارزش های اجتماعی ایجاد نمی کند. به این معنا که، ممکن است شکل ظهور و بروز ارزش ها متناسب با زمانه تغییر کند اما ذات آن ارزش ها پایدار و ثابت می ماند

 



با نگاهی به تجربیات جهانی در زمینه پرورش نیروی انسانی در بلندمدت، به خوبی می توان فهمید تاسیس و ساماندهی مراکزی برای شبکه سازی در جامعه، تا چه اندازه سودمند بوده است. ناگفته پیداست که ارزش های موجود در یک جامعه را نمی توان طی یک ماه و یک سال در نهاد نسل نو درونی کرد. درونی شدن ارزش ها پروسه ای بسیار طولانی است که گاهی از ابتدای تولد آغاز و تا سال های جوانی و بزرگسالی به طول می انجامد. این جاست که اهمیت طراحی سازوکاری برای انتقال ارزش های یک جامعه در طول نسل ها خودنمایی می کند.
 

 


 انقلاب اسلامی مردم ایران بیش از چهل و سه سال قبل به پیروزی رسید. انقلابی که در سال پنجاه و هفت اتفاق افتاد اما زمینه های آن از سال ها قبل در حال شکل گیری بود. تفکری که امام خمینی(ره) پرچمدار آن بود، از سال چهل و دو تا پنجاه و هفت، آرام آرام عموم مردم را به خود جذب کرد و موضوع گفتگوی روزمره آن ها شد. اما پازل پیروزی انقلاب یک بخش دیگر هم داشت و آن مساجد بود. محیط هایی که بار شبکه سازی انقلاب را بر دوش گرفتند و به سلامت به مقصد رساندند. فضاهایی برای گردهم آمدن جوانان پرشور انقلابی و انتقال اخبار به صورت چهره به چهره. شاید به همین خاطر بود که امام(ره) مسجدها را سنگرهایی توصیف کرد که باید با حضور مردم مستحکم شود.

 



در سال های پس از انقلاب، مساجد همچون گذشته نقش تعیین کننده خود را تداوم بخشیدند. چنان که در طول دفاع مقدس به مهمترین پایگاه مردمی پشت جبهه بدل شدند و نیازهای رزمندگان را تامین کردند.

 



سال های پس از جنگ اما مساجد را محمل تجربیاتی تازه در مسیر پرورش نیروهای انقلابی کرد. یکی از این تحولات تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با هدف نظام مندکردن فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد بود.
 



این کانون ها از آغاز فعالیت خود تاکنون رشد کمی و کیفی را سرلوحه کار خود قرار داده اند. کانون هایی که در مساجد سراسر کشور گسترده اند و زمینه فعالیت های متنوع فرهنگی هنری را برای بچه های مسجد فراهم می کنند. به خصوص در سال های اخیر که با نگاهی به آثار رسیده به رویدادهای ملی فهما به خوبی می توان بهبود کیفی فعالیت بچه های مسجد را به نظاره نشست. امروز کانون های مساجد به عضو جدایی ناپذیر مساجد تبدیل شده اند که بنابر رهنمود رهبر معظم انقلاب با همکاری بسیج، به نیازهای روزآمد نوجوانان و جوانان انقلابی پاسخ می دهند.
 


اکنون دورنمای فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد(فهما) روشن تر از گذشته پیگیری می شود، تا آن جا که می توان امیدوار بود با تداوم روند کنونی، در سال های پیش رو شاهد عرضه تولیدات فاخر فرهنگی هنری کانون ها در فضای جامعه و استقبال عمومی از آن ها باشیم. 

کد خبر 1155710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha