کانون های فرهنگی هنری  مساجد با قالب های جذاب و محتوای غنی جوانان را به مسجد جذب کنند

حجت الاسلام استوار میمندی گفت: استفاده از قالب های جذاب و استفاده از محتوای غنی و مورد نیاز جوانان راه های اصلی جذب جوانان به مساجد و فعالیت های فرهنگی مساجد است که کانون های فرهنگی هنری مساجد باید این موضوع را در اولویت قرار دهند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا (ص)، منشا تحولات و خدمات و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی به شمار می رفته است.

 مسجد موضوعی است که از جهات گوناگون در گذر زمان مورد توجه همه مسلمانان بوده و هیچ حرکت و تحولی را در سرزمین های اسلامی نمی توان یافت که مسجد در آن نقش نداشته باشد.

 در حال حاضر نیز مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیت های گسترده هستند و هر قدر این فعالیت ها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیش تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه به ویژه قشر جوان قرار می گیرد که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه است.

در آستانه 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد به سراغ حجت الاسلام «محمد استوار میمندی»، مدیر حوزه های علمیه فارس رفتیم و نظر وی را در مورد کارکردهای مساجد و ویژگی آن در جامعه امروز جویا شدیم که متن این گفتگو به شرح زیر است:

مساجد در مجموع و در اصل خود از چه ماهیتی برخوردارند؟

ماهیت اصلی مساجد، فرهنگی است و در دین اسلام، عبادت روح معنوی دارد و معنویت نیز روح حاکم بر جامعه اسلامی است و نماز جماعت، مناسبت های مذهبی و ... همگی ماهیت فرهنگی دارند و ماهیت فرهنگی باید محور مساجد باشد.

کانون های فرهنگی هنری مساجد چه نقشی در ایجاد این محوریت فرهنگی در مساجد دارند؟

تشکیل خیریه در مساجد باید نمود فرهنگی داشته باشد و اقدامات پایگاه مقاومت نیز باید نتاییج فرهنگی ایجاد کند و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کنار امام جماعت و هیئت امنای مسجد آمده اند تا برنامه ریزی فعالی برای فعال کردن ظرفیت های فرهنگی مسجد ایجاد کنند.

فعال کردن کتابخانه ها، برگزاری کلاس های علمی، فرهنگی و مذهبی، جهت دهی به فعالیت های فرهنگی در راستای ارتقای سطح فرهنگی از اهم فعالیت های کانون های مساجد است.

مسجد چگونه در مقابل تهاجم فرهنگی م یتواند به ایفای نقش بپردازد؟

حاکمیت باید برای ایجاد یک نظام منسجم فرهنگی در مساجد کمک کند تا مساجد به معنای واقعی به یک سنگر مهم فرهنگی تبدیل شوند و در دورانی که دشمن برای هجوم فرهنگی علیه جوانان ما تمام تلاش خود را به کار گرفته این کار بسیار مهم است.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اقداماتی برای جذب جوانان به مسجد می توانند انجام دهند؟

برای حضور جوانان باید، قالب های نوین فرهنگی در مساجد برنامه ریزی شود و البته در این راه دچار وا دادگی نشویم و فعالیت های مساجد با شان مسجد سازگاری داشته باشد و شاهد برگزاری اردوهای فرهنگی موثر برای حضور جوانان باشیم.

بسیاری از برنامه های فرهنگی لزوما نباید در خود مسجد برگزار شوند بلکه می توان این برنامه ها را در مسجد طراحی و برنامه ریزی کرد و در محل مناسب در خارج از مساجد به اجرا درآورد که کانون های فرهنگی هنری مساجد در این حوزه می توانند نقش موثری ایفا کنند و برنامه های ورزشی، مسابقالت فرهنگی و ورزشی و ... از این جمله است.

استفاده از قالب های جذاب و استفاده از محتوای غنی و مورد نیاز جوانان راه های اصلی جذب جوانان به مساجد و فعالیت های فرهنگی مساجد است که کانون های فرهنگی باید این موضوع را در اولویت قرار دهند.

چگونه می توان کارکردهای اصلی را به مساجد بازگرداند؟

کارکرد اصلی مسجد، سازمان دهی فرهنگی و اجتماعی است و برای بازگرداندن کارکردهای اصلی مساجد باید مساجد در شهرها و روستاهای ما به محور تبدیل شوند و طرح «مسجد محوری» در این راستا حائز اهیمت است.

ائمه جماعت ما باید دوره های مهارت افزایی و دانش افزایی و شیوه های ارتباط موثر با قشر جوان را فرا بگیرند تا مسجد را به معنای واقعی به یک پایگاه تبدیل کنند.

کد خبر 1155883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha