برای رفع  آسیب های اجتماعی می توان از ظرفیت کانون های مساجد بهره گیری کرد

ملکیان، گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مظهر توسعه فرهنگ دینی است و برای رفع این آسیب ها می توان از ظرفیت کانون های مساجد بهره گیری کرد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، کانون های مساجد در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف دینی و فرهنگی نظام اسلامی به خوبی نقش آفرینی می کنند.

 

 

 مسجد بستر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و محل اصلی فعالیت فرهنگی و هنری است که تعامل روحانی و هیئت امناء و حتی خادم مسجد با مدیر و اعضای کانون فرهنگی و هنری مایه رونق فعالیت های مسجد می شود.

 

 

جوانان و نوجوانان می توانند با استفاده از توانایی ها و ظرفیت های خود در کانون های مساجد فعالیت کنند و استعداد های نهفته خود را شکوفا کنند در واقع کانون مساجد  امن ترین و مطمئن ترین مکان برای حضور جوانان است.

 

 

افراد فعال در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به دلیل برخورداری از اخلاق مناسب و برنامه‌ریزی هدفمند برای پاسخ به نیاز‌های جوانان، نقش مهمی در جذب مخاطبان نوجوان و جوان دارند و کانون‌های مساجد در حوزه‌های مختلفی از جمله برنامه‌های قرآن و عترت، هنری و مجازی مشغول فعالیت هستند که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اکثر این برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

 

 

در این راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه بمناسبت۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد در گفتگو با غلامرضا ملکیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگاور ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 

 

*چگونه زمینه اصلاح، رشد و تعالی نسل جوان را در مسجد و کانون های مساجد فراهم کنیم؟

 

_ باتوجه به جایگاه مسجد و نیز حضور جوانان و نوجوانان در برنامه های مذهبی در مساجد، کانون های مساجد باتوجه به شرح وظایف خود در حوزه جوانان با همکاری پایگاه های بسیج که در اکثر مساجد مستقر و فعالیت دارند ارتباط مستمر داشته و با همکاری با مساجد  و برگزاری جشنواره و مسابقات مذهبی مناسبتی و ترویج فرهنگ مطالعه ، سخنرانی در بین جوانان نسبت به جذب حداکثری در زمینه های مختلف فرهنگی و مذهبی ، جذب و تلاش می کنند و می‌توان با جذب جوانان به برنامه های فرهنگی و مذهبی موجبات حضور حداکثری جوانان در محل کانون های مساجد شد .

 

بطور یقین کانون های مساجد در کنار یکدیگر نیروهای مذهبی که برای ترویج فرهنگ اسلامی همکاری می‌کنند می‌توانند با توجه به پتانسیل های کانون ، زمینه رشد و تعالی مسجد فراهم کنند .

 

* کانون‌ها در احياي کارکردهاي مساجد  چه نقشی دارند؟

 

_کانون‌های فرهنگی هنری می‌توانند در جذب جوانان به مسجد تاثیر گذار باشند و باید با برنامه ریزی دقیق و جذاب توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جوانان را به مساجد، نماز، نماز جمعه و فرهنگ دینی جذب کرد و کانون‌های فرهنگی هنری مسجد با برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری تاثیر گذار می توان در جهت احیای کارکرد‌های مسجد محور موثر باشد.

 

هدف اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تحقق ارزش‌ها و اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکید بر آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی و فرهنگ اسلامی از جمله دیگر اهداف تأسیس کانون‌ها است.

 


*  برای مقابله با آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی از طریق مساجد  چه راهکارهایی  را باید در نظر گرفت ؟

 

 

_  کانون های مساجد برای مقابله با آسیب های اجتماعی بایستی با همکاری هیئت امنایی مساجد در محله ی خودآسیب های موجود را مورد بررسی و تحقیق قرار دهند  و می‌توانند با حمایت های مادی و برگزاری برنامه های فرهنگی مذهبی زمینه آرامش و محبوبیت بین مردم و نسبت به رفع آسیب اجتماعی در محله اقدام کنند.

 

*با توجه به شیوع ویروس کرونا نقش کانون ها و مساجد در این برهه از زمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

 

_ کانون های مساجد با توجه به موقعیت فرهنگی و جایگاه فرهنگی که در مسجد دارند می‌توانند با همکاری مردم محله نسبت به اطلاع رسانی لازم به جهت پیشگیری از آسیب های ناشی از ویروس کرونا با شعار های مورد پذیرش با افکار عمومی در فضای مجازی بصورت محله محور اقدام کنند و با کمک نیروهای بسیجی مخلص جهادی خودش توانسته در این موارد کمک کند و در بحث درمانی ، ساخت و ساز کانون های مساجد توانسته موفق باشد و هم بیشتر از این توفیقات بیشتری به دست بیاورد .

 

 

 

*هدف از تشکیل  کانون های فرهنگی هنری مساجد چیست؟

 

 

 

_کانون‌های مساجد باتوجه به امکانات و جایگاه اجتماعی فرهنگی ، خود در مساجد و نیز توانایی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری طبق وظایف می توانند جوانان فرهنگی و مذهبی با گرایش هنر و سپس به زبان خود هنرمند مسجد زمینه رشد و تعالی و تاثیر در محله و مسجد داشته باشند و از زبان هنر باتوجه به توصیه‌ی بزرگان دین زمینه حضور هنرمندان ولایی و انتقال مفاهیم قرآن به زبان هنر در بین مخاطبان ایجاد نمایند .

 

 

 اهداف مختلفی برای تشکیل کانون ها وجود دارد همچون احیای نقش واقعی فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی مساجد،  تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرها و روستاهای ، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

 

کد خبر 1155977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha