مجموعه شعر کرمانجی کودکان منتشر شد

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: مجموعه شعر کرمانجی کودکان در شیروان منتشر شد.

«ابراهیم عباسپور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: مجموعه شعر کرمانجی کودکان با عنوان وه ‌لات (سرزمین) سروده اسماعیل حسین پور از شیروان منتشر شد.

 

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان خاطرنشان کرد: این مجموعه شعر کودکان که شامل ۲۱ قطعه شعر به زبان کرمانجی است با تیراژ هزار جلد و ۴۷ صفحه از سوی انتشارات "بیژن یورد" منتشر شده است.

 

عباسپور اضافه کرد: مجموعه شعر وه لات، مختص گروه سنی (ج) است که در آن موضوعات و مضامینی چون ایثار، میهن دوستی، خودباوری، راستگویی، صداقت، رازداری و دلدادگی به طبیعت، با زبانی ساده و صمیمی روایت شده است.

 

وی عنوان کرد: «اسماعیل حسین پور» دارای دکترای ادبیات فارسی است که پیش از این مجموعه شعر "آسمان بی مرز است" و کتاب "دیار و دوتار" را منتشر کرده است.‌

 

وی تصریح کرد: کرمانج های شمال خراسان گروهی از کردها هستند که بعد از مهاجرت از کردستان ترکیه به نواحی شمال غرب ایران، در زمان شاه اسماعیل صفوی برای دفاع از مرزهای خراسان و جلوگیری از تاخت و تاز ترکمانان و ازبکان، به نوار مرزی شمال شرقی ایران کوچانده و اسکان داده شدند و بعدها جانشینان شاه اسماعیل سیاست انتقال آنان را به خراسان ادامه داده و ایلات بیشتری را به این منطقه کوچاندند.

 

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: مهم ترین نقاط اسکان آنها، شهرهای قوچان، بجنورد، اسفراین، شیروان، چناران، درگز، کلات، آشخانه، مانه، سملقان، فاروج، باجگیران و با درصد کمتر در شهرهایی مانند مشهد، سبزوار، گرگان، تهران و کرج است.

 

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

کد خبر 1156167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha