غفلت از خودشناسی، سبب عدم اعتماد به نفس و عزت نفس در انسان می شود

کارشناس مذهبی در سیستان و بلوچستان گفت: غفلت از خودشناسی، سبب عدم اعتماد به نفس و عزت نفس در انسان می شود و اینجاست که انسان بدون توجه حقوق جسمی، روحی و معنوی خویش، تن به هر ذلت و گناهی می زند.

«حجت الاسلام مهدی پودینه» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مورد مفهوم حق النفس اظهار کرد: حق النفس به معنای حق خود انسان بر خودش است. اسلام همانطور که برای خداوند و مردم حقوقی قرار داده برای خود انسان هم حقوقی قائل شده است که رعایت آنها لازم است.

 

کارشناس مذهبی در سیستان و بلوچستان یادآور شد: حق النفس هم حقوقی جسم و هم روحی را شامل می شود اما برای درک بهتر حق النفس باید ابتدا ذات انسان و معنای وجودی او را بشناسیم. 

 

پودینه تاکید کرد: جسم انسان امانتی از سوی خداوند متعال است تا از آنها برای رسیدن به هدف غایی خلقت انسان که همان بندگی و تکامل معنوی است، استفاده کرد لذا از این جهت نگهداری و مراقبت از جسم نیز بخشی از حق النفس را شامل می شود.

 

وی افزود: در دین اسلام ما مجاز به آسیب رساندن به جسم و روح خودمان نیستیم لذا برخی از امور از این جهت حرام و مکروه شمرده شده اند. مانند شرب خمر یا دخانیات که مضراتی بسیاری برای بدن دارد از جمله باعث زوال عقل می شود. پوشیدن لباس مشکی که باعث گرفتگی و غمزدگی روح می شود در اسلام مکروه است یعنی نپوشیدن آنها بهتر است. 

 

 این مقام مسئول خاطرنشان نمود: از سوی دیگر رعایت برخی از امور انسان از هدف متعالی اش که بندگی و اطاعت از پروردگار متعال است در زمره حقوق نفس قرار می گیرد و رعایت نکردن آنها از جهت که انسان از هدف دور کرده و به بیراهه می برد، ظلم به خویش محسوب می شود. لذا امام سجاد (ع) در رساله حقوق فرموده است: "حَقُّ نَفْسِکَ عَلَیْکَ أَنْ تَسْتَعْمِلَهَا بِطَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏"؛ حق نفس تو این است که او را در راه اطاعت خداوند به کار گیری.

 

پودینه گفت: هر یک از اعضا و جوارح ما حقوقی بر گردن ما دارند که ما اغلب از آنها غافلیم و کمتر به آنها توجه می کنیم، وقتی به جای فکر کردن به خدا به امور دنیوی فکر می کنیم و خود را وقف آنها می کنیم وقتی به جای عشق ورزیدن به خدا به تعلقات دنیوی وابسته می شویم به نفس خود ظلم می کنیم.

 

وی افزود: وقتی به جای نگاه کردن به آب روان، به چهره ی عالم و باتقوا، به چهره پدر و مادر، به چهره معصوم یک یتیم و به خط قرآن، به نامحرم نظر می کنیم در حقیقت به کسی جز خودمان ظلم نکرده ایم.

 

کارشناس مذهبی در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دقت و توجه به غذای جسم و روح از حقوق نفس است، نباید شکم خود را با هر ماده غذایی مضری پر کرده و به آن عادت بدهیم و نیز باید به آنچه که روح مان را سیراب می کند توجه کنیم و نگذاریم با دروغ، غیبت، تهمت، خرافات و سایر صداها و آواهای بی فایده و حتی زیان بار پر شود.

 

پودینه یادآور شد: خداوند مكرراً در آيات قرآن می فرماید مواظب نفس خود باشيد. برای مثال در آیه ۶ سوره تحریم می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَة. اى كسانى‏ كه ايمان آورده ‏ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسان ها و سنگ ‏ها است نگهداريد.»

 

وی افزود: همچنین در آیه ۷ سوره اسرا خداوند می فرماید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها. اگر نيكی كنيد به خود می كنيد و اگر بدی كنيد به خود می كنيد.» 

 

کارشناس مذهبی در سیستان و بلوچستان یادآور شد: آنچه موجب می شود انسان کمتر به مسئله حق النفس توجه کند، عدم شناخت خود انسان است که به عبارتی خود شناسی است و ارزش وجودی خود را ندانیم به حقوق آن هم اهمیتی قائل نخواهیم بود.

 

پودینه گفت: غفلت از خودشناسی، سبب عدم اعتماد به نفس و عزت نفس در انسان می شود و اینجاست که انسان بدون توجه حقوق جسمی، روحی و معنوی خویش، تن به هر ذلت و گناهی می زند و وقتی انسان ها برای خود ارزشی قائل نباشند جامعه به فساد و تباهی کشیده می شود.

 

وی افزود: اصل و اساس گناه، لذت ناپایداری که غم و حسرت به بار می آورد، عدم احترام گذاشتن به نفس خودمان است اگر به حقوق خود توجه کنیم و ارزش و جایگاه خود را در کائنات بدانیم آن را به هر قیمتی به تنزل نمی کشیم.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: البته قطعا هر معلولی فقط یک علت ندارد و مطمئنا سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز می تواند در این مسئله دخالت داشته باشد که باید توسط هر یک از مسئولین و متولیان امور مربوطه بررسی و برای آنها راهکاری ارائه شود.

کد خبر 1157367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha